WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stora tråden om Bitcoin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059853)

dAEk 2013-12-08 22:49

Kursen var nyligen nere under 600 USD. Sjuk volatilitet!
Det kan inte vara lätt att hålla känslorna i styr när det svänger så.

Captain Thailand 2013-12-09 06:44

Rent hypotetiskt...

Om du hade köpt bitcoins för en miljon i början av 2013 och sålt av allt för ett par veckor sedan hade du varit miljardär nu.

Om det ändå vore så enkelt ;-)

nosnaj 2013-12-09 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20482656)
Rent hypotetiskt...

Om du hade köpt bitcoins för en miljon i början av 2013 och sålt av allt för ett par veckor sedan hade du varit miljardär nu.

Om det ändå vore så enkelt ;-)

Hade du köpt bitcoins för 1 miljon i början av december och sålt nu hade du gråtit över förlusten.

Captain Thailand 2013-12-09 08:49

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20482658)
Hade du köpt bitcoins för 1 miljon i början av december och sålt nu hade du gråtit över förlusten.

Jajemen! Och varit rejält dum i huvudet ;-)

Nu iofs uppe på 0.957 igen. Snabba kast. Som sagt.

tartareandesire 2013-12-09 11:55

Intressant artikel i GP:

http://www.gp.se/ekonomi/1.2201675-n...oin-i-goteborg

"Internet var också bara en fluga", säger caféägaren. Att jämföra internet med en valuta bland ett par hundra andra känns väl sisådär relevant :) För att en fluga ska bli annat än en fluga så krävs det ju att gemene man börjar använda det i stor utsträckning och jag tror aldrig det blir fallet med bitcoins. Varje person som investerar i valutan tar en ekonomisk risk och varför skulle majoriteten vilja göra detta när det fungerar precis lika bra, eller snarare bättre, att betala med den valuta vi redan har? För de allra flesta, utom kriminella, paranoida och de som lever i totalitära stater (där bitcoins ändå aldrig kommer tillåtas), så är eventuella "fördelar" inte intressanta.

Går det att betala med bitcoins offline annat än med mobilen? Willys och Hemköp har infört möjligheten att betala med mobilen i kassan men hur många gör detta? Jag har aldrig ens funderat på det och jag har inte en enda gång själv sett någon betala med mobilen i dessa butiker.

Visst kan det vara en kul PR-grej för de som är först ut men annars är den reella nyttan minimal, om ens existerande.

John Adams 2013-12-09 13:33

Få citera "The best time to plant a tree is twenty-five years ago. The second best time is today." men, Just nu känns det som aldeles för hög risk för en kanske lite mindre avkastning ;)

Conth 2013-12-09 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20482678)
varför skulle majoriteten vilja göra detta när det fungerar precis lika bra, eller snarare bättre, att betala med den valuta vi redan har?

Jag tror du underskattar betydelsen av att kunna göra en betalning direkt mellan två parter utan att vara beroende av en mellanhand på nätet. Jag tror det kommer bli ett betydelsefullt komplement till befintliga betaltjänster. Själv har jag använt bitcoins vid flera tillfällen för att köpa saker (och ge gåvor) på nätet och tycker det är oerhört smidigt. Man slipper ge ut t.ex. kortuppgifter.

Men den som lever får se, intressant är det i alla fall... :)

tartareandesire 2013-12-09 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482723)
Jag tror du underskattar betydelsen av att kunna göra en betalning direkt mellan två parter utan att vara beroende av en mellanhand på nätet. Jag tror det kommer bli ett betydelsefullt komplement till befintliga betaltjänster. Själv har jag använt bitcoins vid flera tillfällen för att köpa saker (och ge gåvor) på nätet och tycker det är oerhört smidigt. Man slipper ge ut t.ex. kortuppgifter.

Men den som lever får se, intressant är det i alla fall... :)

Jag menade inte att valutan inte kommer att överleva men jag tror inte den kommer få ett brett genomslag. Många av de som redan använt den, såsom du, kommer säkerligen att fortsätta men de flesta konsumenter vill nog trots allt ha en välkänd mellanhand som ansvarar för transaktionen. När det gäller att slippa lämna ut kortuppgifter så finns det ju redan alternativ såsom internetbank och e-kort.

patrikweb 2013-12-09 21:53

För att valutan ska bli seriös och användbar måste värdet blir seriöst på den. Inte uppblåst påhittat värde.

Man kan inte bedriva någon seriös handel med en valuta som kan variera flertal 100% dag från dag.

Conth 2013-12-09 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20482740)
För att valutan ska bli seriös och användbar måste värdet blir seriöst på den. Inte uppblåst påhittat värde.

Man kan inte bedriva någon seriös handel med en valuta som kan variera flertal 100% dag från dag.

Håller med om att värdet måste bli mycket stabilare om det skall kunna användas "seriöst" som en valuta vid näthandel. Tiden får utvisa om det blir så.

Att värdet är "påhittat" tycker jag är en märklig kommentar. Gäller det inte i så fall all handel där tillgång och efterfrågan styr värdet? Är värdet på guld också "påhittat"?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson