KristianE |
2012-09-16 13:47 |
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
(Inlägg 20450393)
Rätta mig om jag har fel men tanken med trängselskatten är väl inte enbart att den ska gynna vår miljö?
|
Trängselskatten kommer inte påverka miljön nämnvärt. T.o.m. trafikkontoret säger själva att det inte finns någon trängsel i Göteborg som motiverar trängelskatten. Namnet är bara taget eftersom det redan finns en lag gällande detta. Det enda den ska göra är att betala Västsvenska paketet (vilket till allra största delen är ett samhällsekonomiskt olönsamt prestigeprojekt - Västlänken).
Några miljarder kommer läggas på Marieholmsförbindelsen. Resten blir en massa idiotiska bussfiler och skit. Har du inte sett hur idioterna gör på E6:an norr om Tingstadstunneln?! De breddar vägen lite för att få plats med ca halva bussfältet. Hur får de tag i resten av halvan? Jo de smalnar av resten av motorvägen så det blir ännu trängre och ännu farligare att köra där i rusningsköerna. Detta är en motorväg som är skyltad 90 med mycket tung trafik.
Anders Larsson:
Skillnaden mellan Göteborgs skatt och Stockholms är att i Göteborg kommer varenda kotte få betala. Även de som bara ska förbi stan vidare norrut (Norge t.ex.). Det finns inga smitvägar alls för folk som kommer på E6:an.
Mig veterligen behöver man i Stockholm bara betala - precis som du skrev - om man ska in i stan - inte förbi.
|