WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Jonathan Sulo bloggar om Premium Registrations Sweden AB och Helo Holdings Ltd (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051883)

spajk 2012-01-24 10:19

Ren underbar läsning och trevligt grävande från eng3l. :) Jag vill höra mer om F(ail)sData.

end 2012-01-24 11:43

Har inte så stor koll på registraravtalet och ombudsverksamheten, men vad jag kan utläsa av diskussionerna skulle följande fungera: Jag har 10 kompisar som alla blir ombud till .se, jag är sedan enda kunden som står på kö för snapback.

Skulle detta fungera enligt nuvarande regelverk?

kippex 2012-01-24 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av end (Inlägg 20430775)
Har inte så stor koll på registraravtalet och ombudsverksamheten, men vad jag kan utläsa av diskussionerna skulle följande fungera: Jag har 10 kompisar som alla blir ombud till .se, jag är sedan enda kunden som står på kö för snapback.

Skulle detta fungera enligt nuvarande regelverk?

Ja..

Men det det kostar 10k per år och registrar samt att du måste kunna programmera ett dugligt snapbackscript. Rätt bra konkurrens.

Johan H 2012-01-24 17:17

Tror vi alla har fått beskåda WN´s bästa inlägg tack vare eng3l. Tack. Jag har aldrig varit så intresserad av en tråd som just denna, tack vare dig eng3l. Har tagit fram popcorn och cola, hoppas det fortsätter för jag är redo :)

JensS 2012-01-24 17:51

Nog för att det ser ut som Sulo tabbat sig lite men tror någon ärligt talat att Premium registrations reggat alla dessa domäner åt legitima kunder? Han har ju ej poäng i att det är skumraskaffärer och jag kan ju tycka att Peters inställning till detta är lite passiv. Ska verkligen en aktör kunna låsa upp alla dessa domäner för att tvinga oss som vill ha dem att betala dyra pengar för dem? Vi borde vara ett stort gäng på WN som drabbas negativt av detta. Bra domännamn tar slut och kvar finns endast möjligheten till att köpa dem dyrt eller regga sitt andrahandsval. Hur många här kan ärligt säga att de förstahandsreggat en domän via dem?

eng3l 2012-01-24 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20430808)
Tror vi alla har fått beskåda WN´s bästa inlägg tack vare eng3l. Tack. Jag har aldrig varit så intresserad av en tråd som just denna, tack vare dig eng3l. Har tagit fram popcorn och cola, hoppas det fortsätter för jag är redo :)

Tack och bock :)

Jag har som jag tidigare nämnt ännu mer smaskigt men jag väljer ändå att i detta läge inte strö mer salt i såren. Det är tråkigt att Fredrik och FSData hamnat i skottlinjen på det här sättet. Säga vad man vill om FSData, Fredrik är de-facto en kreativ entreprenör och företagsledare som inte bör skadeskjutas mer på grund av något en av hans anställda har kokat ihop på sin fritid, med eller utan dold agenda.

Men jag hävdar fortfarande att Jonathan borde krypa till korset och be om ursäkt eller helst av allt ta bort sitt blogginlägg helt. Vi får se hur situationen utvecklas, det är mycket möjligt att jag får anledning att återkomma till tidigare nämnda smaskigheter.

Och för att fortsätta på det tidigare inslagna citatspåret, "Om någon av er här har mer information om dessa företag, lämna då gärna en kommentar i min blogg eller skicka mig ett mail. Jag har redan fått väldigt bra respons. Det går givetvis att vara anonym om man vill det."

Internet Sweden 2012-01-24 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20430814)
Nog för att det ser ut som Sulo tabbat sig lite men tror någon ärligt talat att Premium registrations reggat alla dessa domäner åt legitima kunder? Han har ju ej poäng i att det är skumraskaffärer och jag kan ju tycka att Peters inställning till detta är lite passiv. Ska verkligen en aktör kunna låsa upp alla dessa domäner för att tvinga oss som vill ha dem att betala dyra pengar för dem? Vi borde vara ett stort gäng på WN som drabbas negativt av detta. Bra domännamn tar slut och kvar finns endast möjligheten till att köpa dem dyrt eller regga sitt andrahandsval. Hur många här kan ärligt säga att de förstahandsreggat en domän via dem?

Det känns som att det finns skäl för mig att svara dig JensS.
Men låt mig börja med att säga att jag är medveten om att mitt bidrag till diskussionen stundom fördes i en negativ ton, vilket jag beklagar.
Jag beklagar också att jag varit så otydlig att det kvarstår frågetecken.

Låt mig klargöra följande:
Jag tror inte att någon på wn känner igen mig som någon som nonchalerar vare sig problematiska situationer eller som någon som blundar för "felaktigheter". Och som många av er vet så har jag varit på .SE i snart 3 år. Jag lyder under sekretess till min arbetsgivare och kan inte gå in på "intern information".
Men som ni säkert förstår så innebär min roll på .SE att utredningar kring brott mot registry-registraravtalet mm, är något som jag delaktig i. Därmed kan ni förstå att jag är insatt.

Och jag kan säga att det den sista veckan inte framkommit något framför mina ögon, som jag inte redan kände till sedan flera år. Med det sagt, så vill jag åter igen hänvisa till svaret från min arbetsgivare:

Citat:

Vi har sett. Vi håller löpande koll på alla våra registrarer. I nuläget kan vi inte se att något bryter mot registraravtalet.
https://twitter.com/#!/stiftelsen/st...10269296390144

Närmare än så tänker jag inte gå in på min roll på .SE, så resten av det här svaret kommer inte beröra min kännedom om detta i min yrkesroll, utan vad vem som helst kan se och verifiera.

Så vi benar upp de andra sakerna du nämner:

Skumraskaffärer
Jag gissar i första hand att du syftar på blogginlägget om domänen [karinhager.se] om 72-åriga Karin som missat att förnya sin domän.
http://bjornhager.blogspot.com/2011/...anskurkar.html
(och vare sig hon eller sonen Björn har heller reagerat på att den varit nedsläckt under 2 månader innan den hamnade i karantän för att sedan frisläppas och nyregistreras av registrarens kund.)

Jag vill påstå att detta fenomen sker ofta - och visst tusan är det mycket olyckligt att registranter glömmer att förnya sina domäner och att domänerna oavsiktligt släpps fria.
Av den anledningen tillämpar .SE en deaktiveringsperiod på 2 månader. Under hela denna "nedsläckta period", kan registranten förnya/återaktivera sin domän genom sin registrar.

Det är registraren som har avtal med kunden och det är således inte något som .SE kan ha en åsikt om vilka rutiner registrarer har att upplysa och påminna förnyelsefakturor.
Jag kan bara konstatera att dessa rutiner varierar mellan registrarer.

Men det förvånar mig att såväl JS som ni alla verkar ha läst igenom Björns blogginlägg utan att reagera på innehållet eller gjort någon källgranskning av vad som står och är kontrollerbart.

Som jag läser det, så visar inte blogginlägget hela historien.

För det första så påstår Björn i inlägget att ett Premium Registrations gått in och registrerat domänen.
Så är det ju inte, utan domänen hade registrerats av slutkund, genom registraren Premium Registrations.
Sen är frågan om detta förfarande att registrera en ledig domän är att betrakta som skurkaktigt!?
Jag tror inte att många skulle skriva under på det.

Jag läser att Björn inte pratat med någon i telefon, men att han fått något besked om 300 euro (2700 SEK) - jag antar att det är en standardprisuppgift från ett kontaktformulär alternativt hämtat ur ett mailsvar.
Oavsett, så är det inte Premium Registrations som skickat detta, utan slutkunden - right!?
Men jag är ledsen om jag uppfattas nonchalant kring just detta, men min inställning om "registrantens valfrihet" kvarstår
- dvs min inställning till detta är att en registrant själv avgör vad han/hon vill använda domänen till och för vad han/hon är villig att ev. avvyttra den för.

Sedan är det relevant vad registraren tar för standardpris av sina slutkunder https://www.premiumregistrations.com/se.html
Nu vet jag såklart inte om slutkunden HELO får mängdrabatt, men det är ju inte "gratis" för slutkunden iaf att registrera domäner genom denna registrar och Premium är dessutom inte den mest kostsamma registraren på marknaden..

Vad sedan gäller denna mycket speciella slutkund (utanför .SE), vet jag en hel del..
Det är en framträdande PPC-aktör under flertalet europeiska ccTLDer.
Bolaget är verksamt under många toppdomäner och nyttjar olika registrarer och PPC-program, men vanligtvis samma PPC-program per TLD (sannolikt eftersom de använder olika annonsfeeds som nyckelordsrelaterar domäner olika bra på besökares olika språk).

Snabbt hittar jag att de använder Luxemburgbaserade Namedrive (fastpark) för .ch-domäner (Schweiz) ex. http://who.is/whois/mexat.ch/
och .at-domäner (Österrike) ex. http://who.is/whois/tecnetag.at/
och för .lu-domäner (Luxemburg) så använder de istället en tysk registrar (tillika .se-registrar) och det tyska PPC-programmet Parkingcrew ex. http://who.is/whois/creyfs.lu/

Men om vi backar till [karinhager.se]-domänen och inlägget, så läser vi att Karin valde .nu-alternativet istället och ser att den domänen mycket riktigt är registrerad 2011-08-31
http://nunames.nu/cgi-bin/drill.cfm?...=karinhager.nu

Men är det någon som besökt [karinhager.se]? Den som gör det ser att den innehåller Karins blogg. Och en namnslagning på domänen visar i whois:

Domännamn karinhager.se
Owner (kontakt-ID) bjrnhg7676-00001
Administrativ kontakt (kontakt-ID) -
Teknisk kontakt (kontakt-ID) -
Avimottagare (kontakt-ID) -
Domänstatus active
Skapad 2011-07-18
Senast ändrad 2011-11-17
Förfallodatum 2012-07-18
Deaktiveringsdatum
Avregistreringsdatum
Datum för frisläppande
Namnserver ns3.surf-town.net
ns2.surf-town.net
ns1.surf-town.net
DNSSEC unsigned delegation
Registrar Surftown Europe

Och ni behöver inte ens gå genom captchan - jag kan berätta att bjrnhg7676-00001 innehåller registranten Björn Häger.

Jag ser också att administrerande registrar är Surftown Europe och inte Premium Registrations.

Så vad behöver ha skett?
Naturligtvis känner jag inte till detaljer kring detta, men ser ändå vad som skett:
Att slutkunden HELO Holdings och Björn Häger har kommit överens mellan 2011-09-20 - 2011-11-17, ägarbytt domänen och sedan har registraren Premium Registrations genererat en auktoriseringskod till Björn, som flyttat domänen till Surftown Europe.
För vi ser av whois:en att domänen senast är uppdaterad 2011-11-17 av Surftown Europe - och alltså mer än 2 månader innan JS skrev sitt inlägg om HELO och Premium.

Internet Sweden 2012-01-24 21:20

Fortsättning på mitt svar till JensS

Sen har vi det andra ämnet för diskussionen,

Citat:

Ska verkligen en aktör kunna låsa upp alla dessa domäner för att tvinga oss som vill ha dem att betala dyra pengar för dem?
Här anser jag att det inte ligger i HELOs intresse att bedriva den verksamhet som du beskriver - De är en stor PPC-aktör och tjänar pengar på "trafikdomäner".
Och enligt de uppgifter jag har "utifrån", är att det mycket sällan är några problem - detta kan jag inte verifiera på något sätt, men kan ge en jämförelse:

Jag hittar tre ATF:er som berör HELO

https://www.iis.se/docs/beslut_mitticity.se_.pdf HELO har inte svarat - förlorar
https://www.iis.se/docs/beslut_menskopp_se.pdf HELO har inte svarat - vinner
https://www.iis.se/docs/beslut_festis.se_.pdf HELO svarar - förlorar

Jag kontrollerar ett annat bolag som nämnts i den här tråden och hittar ATFer som rör 35 domännamn.
Detta endast för att göra en jämförelse om hur ofta det går så långt som till ATV (Tvistlösning) - inget annat.

Men vad är det då för domäner som registreras?
Tar vi de 30 första som visas på http://domainstat.se/domains/registr...#37;20Registra

08bostad.se, 090foto.se, 100horungar.se, 112sidan.se, 121teknik.se, 1251.se, 17juli.se, 1biljett.se, 2010vmfest.se, 20four7.se, 21september.se, 2fresh.se, 2hundliv.se, 2kmloppis.se, 2nicesweden.se, 2nite.se, 2resurser.se, 360vision.se, 3ccallcenter.se, 3hjul.se, 4-stroke.se, 40-talet.se, 414fightgym.se, 444skor.se, 4finaflickor.se, 4sounds.se, 4uevent.se, 5etta.se, 5oceans.se, 6an.se

Är det många som känner sig sugna?

Saken är som jag skrivit tidigare att registranten ser värden i dessa domäner - ser du ett värde i [2010vmfest.se]?
Sen kan det vara en helt annan fråga HUR denna typer av registranter kan se värdena - men det är en helt annan fråga och något jag inte tänker spekulera i här och nu.

Så personligen ser jag inte att de allra flesta av dessa domänregistreringar som ett problem - överhuvudtaget och anledningen till det är att de flesta av domänerna deaktiveras och frisläpps - avsiktligt.
Kanske skulle några av domänerna registrerats av någon annan inom det närmaste året - kanske inte.

Sen tar vi halva citatet:
Citat:

Ska verkligen en aktör kunna låsa upp alla dessa domäner..
Min motfråga är: spelar det någon roll om 1 miljon domäner har 100 eller 1 miljon innehavare för dig - Min poäng är att dessa domäner är registrerade/upptagna.
Alternativen är alltså tre; komma överens med innehavaren, tvista om domänen eller välja annan domän.

Och jag har ingen universalnyckel
Jag vill påstå att problematiken egentligen handlar om att domäner inte förnyas (och syftar då på när det sker ofrivilligt från registrantens sida).

För min erfarenhet säger att ATF:er, juridiska "hotbrev", eller personer som uppfattar den nya registranten som "buse" för att denne registrerat ett nysläppt oftast bottnar i brister mellan registranter och registrarer.
I många fall faktureras/påminns registranten endast per e-mail och e-mail är något som registranter inte alltid är så duktiga på att uppdatera till registraren..

Jag hoppas att jag med detta svar gjort tydligt att jag är medveten om det vissa ser som "problematik" och inte nonchalerar den?

Westman 2012-01-24 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20430841)
Min motfråga är: spelar det någon roll om 1 miljon domäner har 100 eller 1 miljon innehavare för dig - Min poäng är att dessa domäner är registrerade/upptagna.

Det var en politikerkontring som hette duga. En närliggande och i mitt tycke mer intressant fråga är om det är bra för .SE att ett fåtal hamstrar dessa domäner och om det inte ligger i uppdraget att stävja det som motverkar utveckling. Jag är medveten om att du inte kan svara men ta den med dig, jag väntar gärna på ett officiellt uttalande.

Internet Sweden 2012-01-24 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20430851)
Det var en politikerkontring som hette duga. En närliggande och i mitt tycke mer intressant fråga är om det är bra för .SE att ett fåtal hamstrar dessa domäner och om det inte ligger i uppdraget att stävja det som motverkar utveckling. Jag är medveten om att du inte kan svara men ta den med dig, jag väntar gärna på ett officiellt uttalande.

Nej @Westman - du kan inte få en officiell respons på det, men jag svarar gärna från mitt högst personliga sätt att se på det, om du inte misstycker!?

.SE har idag strax under 1,2 miljoner registrerade domäner.

Och det vore fel att jämföra med .com:s 95,7 miljoner eller .net:s 13,8 miljoner eller annan gTLD som har hela världen som presumtiva slutkunder.
Men låt oss jämföra .SE med europeiska landstoppdomäner som DENIC (.de) som har 14,8 miljoner registrerade domäner, eller med NOMINET (.co.uk) som har 9,8 miljoner eller SIDN (.nl) som har 4,8 miljoner osv. - alla med färre registreringsbara tecken än .se

Det är alltså rimligt att tro att det fortsatt kommer att nyregistreras mycket .se-domäner som kommer att värdeladdas av registranterna.

Men din fråga är också flerbottnad - om det är bra att aktörer "hamstrar upp"?

Tar vi PPC-aktörer som många gånger "chansar" att en registrering ska dra in mer än årskostnaden, så tror jag att du kommer att se att en stor mängd av de domäner som registrerats av dessa aktörer inte förnyas.
"Hamstringen" sker alltså under ett utvärderingsår.
Och åter igen kan vi ställa oss frågan om någon annan skulle registrera just dessa domäner - jag har inte svaret..
Dessutom bör man då ifrågasätta hela frisläppningsförfarandet - då vissa ser värden i "gamla" domäner som frisläpps.

Och det klurigaste att fundera över är vad alternativet är?
Det finns säkert röster som säger att det enda att göra är att numeriskt begränsa antalet domännamn en fysisk eller juridisk person får inneha.
Detta medan andra anser att detta är en synd att ens tänka i begränsande banor.

Och personligen tror jag att vi 5 minuter senare skulle se HELO Holdings 1 Ltd, HELO Holdings 2 Ltd, HELO Holdings 3 Ltd, HELO Holdings 4 Ltd, för marknaden hittar alltid sätt att kringå..
Jag har skrivit ett inlägg om NORID kring just detta i aug 2009 http://www.internetsweden.se/begrans...otsatt-effekt/ som visade sig ha en motsatt effekt.

Men jag sa att det fanns flera bottnar i den här frågan och tänker då på att om nu .SE skulle skriva om registreringsvillkoren och numeriskt begränsa, så skulle det i praktiken innebär att .SE dels nbegränsar registrarernas möjligheter att tillfredsställa kunders behov.
Vidare skulle registranter nyttja olika registrarer för sina registreringar - det är registrarernas kunder. .SE är en registerhållare, men vad tror du skulle ske om .SE hindrade registrarerna från att göra affärer/blocka org/persnumret vid ett visst antal..
Jag kan sträcka mig så långt till att säga att det inte direkt skulle uppskattas..

Min personliga åsikt är att domäner som används på "traditionellt sätt" inte i någon större omfattning kannibaliserar på SEO- och trafikdomäner och vice versa, utan de fyller sitt eget syfte.
Ofta är "trafikdomäner" tidigare registrerade som inte längre är intressanta för den tidigare innehavaren, SEO-domäner innehåller ofta flera ord (geografiskt ord+nyckelord, alla+ord på tjänster) mm.
Alltså ofta inte vad den "vanlige" registranten är intresserad av. Visst händer det, men jag vet inte att någon toppdomän hanterar detta bättre än vad .SE gör.

Det finns flera TLDer som sticker ut lite och försökt lösa liknande problem på sätt som inte varit så lyckade:
http://www.internetsweden.se/eu-fias...a-kanner-till/

Men det här är bara min syn på frågan och jag har inte ens hunnit tänka efter ordentligt, men jag skulle råda dig och alla andra som har funderingar att vika förmiddagen den 21:a februari och komma till .SE:s öppna hus
https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se

Hoppas att vi ses där!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson