![]() |
Hej,
Jag använder mig mest av iMac och MacBook, men är det något jag är imponerad av så är det kvalitén. På firman har den iMac som använts längst varit med i fyra år nu och den (och de andra) har vi haft noll problem med. Med noll menar jag NOLL. 4 år x 330 arbetsdagar x 10 timmar = 13200 timmar som datorn använts i princip oavbrutet. Still going strong as new. Givetvis kan man även ha samma "flyt" med en PC. Själv bedömer jag kvaliten på Apples datorer och bärbara som mycket god och därmed är de prisvärda FÖR MIG som använder dem mestadels "professionellt" (i jobbet). Hurvida de är prisvärda för "hobbysurfaren" är det väl upp till den enskilde individen att bedöma. Dock har jag många vänner som klagar på deras iPhone. De stänger av sig själva, de är lätta att repa, jobbigt att använda iTunes osv. |
Citat:
Jag anser att Apple gör väldigt bra produkter, men de tar överpriser för dem. På grund av deras smarta marknadsföring har de fått väldigt många fanatiker som köper allt bara det kommer ifrån Apple. iPhonen och MacBooks har länge varit statussymboler även om iPhonen har tappat mycket där nu när Android har slagit igenom ordentligt. |
Citat:
Har kompisar som lämnar in sina datorer gång efter gång där de är i över en månad på verkstaden per gång. En kompis har precis lämnat in sin laptop från Asus för tredje gången nu i rad. Han har inte ens kunnat starta och använda datorn mellan "lagningarna". |
Ta verkligen Apple överpriser? En MacBook Air börja på 9000:- och gå uppåt. Samsung motsvarande hamnar runt 15k. Ta HP motsvarade emot Apple bro ligger den också runt samma peng som en Apple, dock har oftast Apple bättre bygg kvalité.
HP Pavillion DV6 och DV9 är en modell som går sönder inom 2 år. Nu skall jag inte sitta här och försvara Apple kvalite , då min vita Macbook har tgb sluta fungera på.. ( Datorn är yngre än 1 år ) Citat:
|
Citat:
Men sen är det ju inte hårdvaran man är ute efter om man köper Apples datorer, det är helheten. En välbyggd dator, som inte bara fungerar bra utan ser bra ut. Min Macbook Pro har som sagt flygit i golvet några gånger, en havererad hårddisk som nu är utbytt till ssd, knappt en skråma. Har även spillt ut två glas med coca cola (två olika tillfällen) och datorn fungerar fortfarande under buggar (än så länge dock). |
oskarh,
Enig i resonemanget. De nya modellerna är ofta top notch, men det dalar kraftigt året (eller så) innan nya modellen av motsvarande produkt släpps. |
Min några månader gamla MPB hänger sig lika ofta som min Win7 Dell maskin gjorde. Ungefär 1 gång i månaden alltså.
|
Citat:
|
Citat:
Höga marginaler innebär ju att man tar mer betalt än man behöver, dvs överpriser. Vad som är prisvärt är ju något annat då det är en helt subjektiv bedömning som den enskilda konsumenten gör. Man kan med marknadsföring få konsumenter att vara nöjda med produkten och priset trotts att det är överpriser. Det är ju så det fungerar med branding inom alla industrier. En Rollex kostar t.ex. inte så mycket mer att tillverka än vad andra klockor billigare gör precis som att en Appledator inte kostar så mycket mer att tillverka för att motivera det högre priset. |
Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?
Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då. Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte. Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer. Diskuterade det på kontoret idag om priser, då just om kö och pris. Jag tyckte McD skulle höja sina priser med 100% för då skulle dom få mindre besökare och jag hade sluppit så i en kö. Det skulle varit en mervärde för mig, stora frågan var mer hur mycket dom skulle kunnat höja priset och få minskat antal besökare men ändå klarat ligga på samma vinstmarginal/omsättning. Det var ju i grunden en omöjlig sak att svara på men slutsatsen blev att både McD och besökarna som kunnat tänka sig betala det dubbla hade blivit mer nöjda. McD = Mindre stress och jobb för personalen Besökaren = Snabbare service och slippa långa köer. Sedan blev ju frågan hur mycket skulle alla som inte haft råd börjar gnälla och hur mycket negativ publicitet hade det blivit för dom. Slutsatsen blev ju att det är bara dom som inte haft råd som hade gnällt för övriga hade det bara blivit en bättre upplevelse för. Både för McD och besökarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson