![]() |
@Danielos - Nu får du sluta!
Det e-mail som skickades till påtalade brister och felaktiga registreringsvillkor, (Du har det dessutom längre ner i det jag skickade dig idag) och där preciseras inte speciella dokument eller URLer, däremot ombeds ni omgående åtgärda detta. Jag gissar att "oväntligheter" ska betyda oväsentligheter - och om du anser att .SE:s registreringsvillkor är en oväsentliga, så har ni ett mycket allvarligt problem. Citat:
Huh, Vad är det du insinuerar om att jag skulle veta eller undanhållt?? Menar du att jag skulle haft någon inblick eller kännedom i .SE eller för den delen Registrars.se innan jag engagerades av .SE och innan mitt första möte med Registrars.se:s styrelse? I sådant fall har du helt fel, Eva! Du tycks glömma när jag landade på .SE (strax innan affärsmodellsbytet) - och det är från den tiden jag har viss insyn i verksamheten. Att diskussioner förts kring modellbytet i flera år innan känner jag till, men jag har ingen som helst aning om vem som sagt vad eller vilka förslag som tagits fram. Jag ser det inte heller som det minsta intressant att se tillbaka på, eftersom jag endast kan och vill svara för den tid jag funnits med i bilden och har inget intresse i att tala för vare sig andra eller för vilka förslag som lagts innan jag kom med i bilden och blivit delaktig. |
Citat:
men förstår verkligen inte vart du vill komma. Jag vet vart jag vill komma och framföra och det är med några få rader: 1. Avveckla .SE Direkt så snart det går och arbeta aktivt på det. 2. Förklaring på hur intäktmodellen ser ut för IIS att kunna erbjuda domäner för det låga priset av 180kr 3. Vad har IIS vidtagit för åtgärder mot registrarer där man inte förnyat domäner som var betalda i tid? Varför går det inte att lungt och sansat samtala om ovanstående punkter utan att säga till varandra att sluta och att folk har allvarliga problem? Peter, uppenbarligen irriterar du dig väldigt mycket på mig, men låt oss sansa oss och samtala om detta som vuxna personer. I de delar man har skilda åsikter måste man kunna respektera varandra och man måste kunna diskutera generellt om saker och hålla lämplig distans till saker, detta gäller ju oss alla. |
Citat:
Jag tror inte att du hade inblick i IIS eller Registrars.se innan du anställdes på IIS. Men jag trodde att du, när du började och satte dig in i arbetet tvingades gå bakåt för att skaffa dig den kringinformation som behövs för att få en förståelse av den rådande situationen. Men jag trodde kanske fel? Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Det gör jag inte heller? Jag menar att en domän, "råmaterialet" för en hemsida är ju som vilken commodity som helst så länge det är 0kr i transaktionskostnader(överlåtelseavgift). Oavsett hur man tittar på det, låtsäga att jag vet att Frobbit har bra och snabb support plus DNSSEC på domänerna så vore det ju ändå fördelaktigt att registrera där det är billigast för att sen flytta över domänerna till er. Detta oavsett, om man blandar in webbhotell eller inte i det hela. Således borde detta pressa ner priserna på just domänerna och istället leda till ökad service/funktionalitet för övriga tjänster. Detta stämmer ju givetvis bara i en värld där alla registrarer har en fungerande AUTH-code knapp och importmodell samt DNSSEC. Min teori är iaf att domäner kommer förbli en "lockvara" och ligga kring en 0% marginal och att registrarer(de som även erbjuder webbhotell) istället tjänar sina pengar/konkurrerar med service och annan funktionalitet. Detta ser vi väl även idag där många i princip bakar in domänen gratis i deras webbhotellpaket. Finns det någon .SE registrar som renodlat säljer domäner och inte erbjuder webbhotell? Om man bortser från de 59 som enbart är inne i snap-träsket dvs. |
Citat:
Citat:
Även om man kan konstatera att .SE Direkt inte är optimalt, men nödvändigt, hur ser avvecklingsplanen ut? När förväntar man sig att det läggs ner? Det är som Johnny säger, det går bra om det tar tid men bör ske inom överskådlig tid. En annan sak jag skulle vilja göra är att lista upp samtliga registrarer som endast säljer domäner och lista deras priser och jämföra med .SE Direkt men det får jag återkomma till när jag har mer tid. |
Citat:
Citat:
|
Om "oväntligheter" betyder något annat, så är jag mycket intresserad av att veta vad - eftersom jag förstod det precis som jag skrev
Citat:
2. Jag svarar inte för .SE Direkt, i det fall du önskar info kring detta så bör du lämpligen ta kontakt med .SE Direkt.. 3. En registrar som inte förnyat domän mot registret trots betalning och uppdrag från sin avtalspart; slutkunden - är förstås illa. I det fall .SE Registry blir kontaktade av dessa slutkunder, ber vi dem fylla i en klagomålsblankett för att .SE Registry ska kunna utreda och fastställa vad som skett. .. För de registrarer som på olika sätt inte följer registraravtalet, så finns spannet från muntlig eller skriftlig tillsägelse, till formell "Erinran" (för fel som inte går att rätta), varningar, förhindran att nyregistrera och uppsägningar. Men det går inte att nämna att en typ av överträdelse leder till det ena eller andra, eftersom det handlar om omfattning, skada, om överträdelsen är ett misstag, försumlighet, bugg i system, internetavbrott, om samma överträdelse skett mot fler än en registrant osv. osv. I ditt exempel, så kan i bästa fall den förlorade domänen anskaffas tillbaka till den gamla innehavaren som förlorat domänen av registraren. |
Citat:
Hur kan man baka in webbpaketet i domänpaketet när hela den lösningen för kunden är värd så många gånger fler? Köp en tandborste få en porsche på köpet, inte helt logiskt. Jag är helt övertygad om att du, och alla andra som driver registrar/webbbhotell är unika på något och skall konkurrera med just det. Själva domänen kommer alltid vara just råvaran och kommer därför pressas ner nära en 0-marginal. Kan du ge exempel på en renodlad registrar? :) |
Citat:
Men däremot försvarar jag och står upp för Registry-registrarmodellen! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson