WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ge ni pengar till tiggare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046844)

dAEk 2011-03-04 00:31

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20395292)
Jag brukar ofta ge pengar till uteliggare, men aldrig till tiggare.

Samma här om man stryker ordet ofta. Nu var det så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg när det var senast.

klein 2011-03-04 08:03

Problemet är att man aldrig har kontanter på sej.

Loddisarna får starta en SMS tjänst och gå runt med skylt, SMS 74644 tiggare01 för att jag skall få mat och husrum i natt. :-)

Sedan tycker jag personligen det är bättre att ge pengar till stadsmissionen och förut även Röda Korset.

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20396008)
Samma här om man stryker ordet ofta. Nu var det så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg när det var senast.

Conny Westh 2011-03-04 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20395384)
Det tror jag hjälper mer än sporadisk ekonomisk hjälp eller att försöka tvinga in någon i den situationen i ett arbete.

Om jag själv har problem om än inte alls i samma omfattning hjälper det allra bäst att ha personer i sin närhet som man kan lita på och som ställer upp för en. Om en främling hjälper mig ur situtiationen hjälper det möjligen för stunden men nästa gång problemet uppstår står jag lika hjälplös.

Att hjälpa någon att få ett permanent jobb är en stor hjälp för många hemlösa då de oftast hamnat i sin situation just pga arbetslöshet eller missbruksproblem.

Men ett jobb ser inte jag som ett tvång utan som en frivillig möjlighet för dem att få rätsida på sitt liv, de ska erbjudas jobb utifrån individuella förutsättningar, inte tvingas till ett ointressant jobb. Att få ett jobb uppskattas oftast. Det finns förvisso en stor del som inte klarar att ha ett jobb men många vill ha ett jobb även om det är av enklare natur så de klarar av det.

Ett jobb är inte allt men ett första steg i rätt riktning så den hemlöse kan få en långsiktig lösning på sitt liv, att få 20 kr till en kaffe eller en mössa och vantar är ingen långiktig lösning, men väl en god gärning på kort sikt.

Många av de hemlösa är väldigt ensamma eller socialt hårt pressade och det är givetvis en försvårande omständighet. De saknar ofta ett socialt nätverk av "normala" människor som kan hjälpa dem framåt i livet. Det är oftast genom sitt sociala nätverk som människor får sin framgång.

Conny Westh 2011-03-04 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395520)
Jag gav bort en flaska 80% Vodka till en "tiggare / missbrukare", när jag hade köpt lite billig sprit i Estland, han blev glad. Vill man kröka låt folk får göra, lever man på gatan så måste ändå glömma de helvete på jorden man har som öde, då kan lite sprit vara bra, sedan får godtemplare maffian säga vad man vill.

He, He, det var ungeför som att släcka en eld med bensin..... :p

tartareandesire 2011-03-04 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20395551)
Ah, du massuppfitttade mig. Det jag försökte syfta på men misslyckades med var påståendet "Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet"." Det stämmer inte med min erfarenhet av kristna organisationer. Jag tycker att svepande generaliseringar kräver att man har kött på benen annars bör man låta bli.

Fotfolket som arbetar ideellt åt dessa organisationer vill säkert väl men deras syfte är i grunden att sprida det kristna budskapet = i praktiken religiösa mutor. Det är precis lika lågt som ekonomiska mutor i min bok. Skänk pengar till politiskt och religiöst obundna organisationer istället så gör man världen gott på riktigt.

klein 2011-03-04 11:42

Om det vill dricka, låt dem dricka..... Folk få ta ansvar själva. 80% vodka kostade i Estland ett tag runt 75 sek.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20396066)
He, He, det var ungeför som att släcka en eld med bensin..... :p

klein 2011-03-04 11:44

Jobb ligger ganska långt fram , många hemlösa har andra problem också, så det klara inte av jobba. Förut fanns en arbetsförmedling för 1 dags jobb.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20396063)
Att hjälpa någon att få ett permanent jobb är en stor hjälp för många hemlösa då de oftast hamnat i sin situation just pga arbetslöshet eller missbruksproblem.

Men ett jobb ser inte jag som ett tvång utan som en frivillig möjlighet för dem att få rätsida på sitt liv, de ska erbjudas jobb utifrån individuella förutsättningar, inte tvingas till ett ointressant jobb. Att få ett jobb uppskattas oftast. Det finns förvisso en stor del som inte klarar att ha ett jobb men många vill ha ett jobb även om det är av enklare natur så de klarar av det.

Ett jobb är inte allt men ett första steg i rätt riktning så den hemlöse kan få en långsiktig lösning på sitt liv, att få 20 kr till en kaffe eller en mössa och vantar är ingen långiktig lösning, men väl en god gärning på kort sikt.

Många av de hemlösa är väldigt ensamma eller socialt hårt pressade och det är givetvis en försvårande omständighet. De saknar ofta ett socialt nätverk av "normala" människor som kan hjälpa dem framåt i livet. Det är oftast genom sitt sociala nätverk som människor får sin framgång.

tartareandesire 2011-03-04 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395518)
Låt FN och USA få ta överhuvudansvaret, men att Sverige skall ha egen myndighet för bistånd är onödigt och kostar massa skattepengar. Att Sverige sedan sänker pengar till FN är en annan sak.

Man klara inte av kvalité säkra att biståndet gå till behövande, då bör man inte heller sänka pengar. Katastrof bistånd är en sak, men hälla in pengar i diktaturer i Afrika och Latinamerika är värdelös form av bistånd, som inte fungera.

Tror knappast du har särskilt bra koll på hur svenskt bistånd fungerar idag. Man finansierar först och främst konkreta projekt där man vet vad pengarna går till. Vi främjar demokratisk utveckling genom att exempelvis skicka oberoende valobservatörer till Uganda och Kazakstan. Vi främjar en hållbar utveckling genom att investera i en vindkraftpark på Mauritius och en solenergianläggning i Benin.

Att kategoriskt avfärda svenskt bistånd som onödigt tyder snarare på okunskap än någonting annat. Det gör bevisligen stor nytta även om det självklart har funnits ett fåtal enskilda projekt som misslyckats. Det är ett väldigt märkligt resonemang du för. Borde du aldrig få bedriva företagsverksamhet bara för att du misslyckats en gång? Att låta USA ta hand om internationell biståndsverksamhet vore om något en total katastrof.

nabil_akhlaque 2011-03-04 13:21

kolla på filmen... "Slumdog Millionaire", detta har jag faktiskt sett på riktigt!

klein 2011-03-04 14:22

SIDA är inte den effektivaste myndigheten precis. Bistånd kanske ens skall vara pengar, utan skicka trupp till länder som bistånd. Tro det gör mer nytta på sikt än hälla in pengar in i korrupta U länder

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20396084)
Tror knappast du har särskilt bra koll på hur svenskt bistånd fungerar idag. Man finansierar först och främst konkreta projekt där man vet vad pengarna går till. Vi främjar demokratisk utveckling genom att exempelvis skicka oberoende valobservatörer till Uganda och Kazakstan. Vi främjar en hållbar utveckling genom att investera i en vindkraftpark på Mauritius och en solenergianläggning i Benin.

Att kategoriskt avfärda svenskt bistånd som onödigt tyder snarare på okunskap än någonting annat. Det gör bevisligen stor nytta även om det självklart har funnits ett fåtal enskilda projekt som misslyckats. Det är ett väldigt märkligt resonemang du för. Borde du aldrig få bedriva företagsverksamhet bara för att du misslyckats en gång? Att låta USA ta hand om internationell biståndsverksamhet vore om något en total katastrof.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson