WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Vill du jobba från ett varmare land i vinter? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044055)

StefanBergfeldt 2010-10-05 11:27

Finns en del trevliga annonser på www.thailandsboxen.se också. Jag har familj här hemma så det känns inte riktigt rätt att haka på.

pilzecker 2010-10-05 19:42

Känner en som är mäklare i Hua Hin, http://www.vikingthaihomes.com/. Finns gott om hus att välja på, säg till om ni behöver ha reda på något.

Tore 2010-10-05 21:46

Pilzecker, det var ett bra tips. Mailar dem och inleder kontakt.

Pratar dom svenska eller ska man maila dem på engelska?

trådlöst 2010-10-05 22:37

Jag vill bara säga några saker då jag är tvungen!!!:

1. Gud vad ni kommer uppleva, ni som kommer åka ner dit och jobba.
Jag önskar jag var i samma sits som er och planera att åka ner dit och jobba, thailändare är ju hur snälla som helst och ett underbart land att leva och bo i (förrutom myndigheterna hela vägen...)

2. Jag kommer lätt att haka på något liknande när jag är 19 år, d.v.s när jag gått ut gymnasiet, om möjligheter och intresse finns för detta.

3. Ni som åker ner dit osv, ni måste ta bilder/filma arbetsmiljön, klimatet och återberätta mycket!

Sweely 2010-10-05 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20372167)
3. Ni som åker ner dit osv, ni måste ta bilder/filma arbetsmiljön, klimatet och återberätta mycket!

Jag föreslår att ni som åker ner dit startar en blogg/bloggar om resan och dokumenterar vad det är som händer. Hade vart fantastiskt för oss som inte ska dit.

Muqito 2010-10-05 23:03

Jag är lätt på efter sommaren :) Så om ni är kvar kanske man kan komma förbi eller så kanske det finns nya gäng som är sugna på att åka.

Kul att intresset är så stort i alla fall!

Jag ska definitivt ner i alla fall efter studenten.

Sweely 2010-10-05 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av Muqito (Inlägg 20372175)
Jag är lätt på efter sommaren :) Så om ni är kvar kanske man kan komma förbi eller så kanske det finns nya gäng som är sugna på att åka.

Kul att intresset är så stort i alla fall!

Jag ska definitivt ner i alla fall efter studenten.

Antar att du, som mig, är född år 92. Jag hade tänkt åka till något slumpmässigt valt land (det måste dock vara varmt!) och jobba med diverse projekt.

Jag är fett sugen på att åka i sommar då jag precis kommer att ha tagit studenten då. Du med! :D

forngren 2010-10-06 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20372167)

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20372174)
Jag föreslår att ni som åker ner dit startar en blogg/bloggar om resan och dokumenterar vad det är som händer. Hade vart fantastiskt för oss som inte ska dit.

Det ska bli, om resan blir av för min del. Vore kul att bana väg för göra detta till något återkommande.

Captain Thailand 2010-10-06 06:31

Hej,

Det har listats vad som är billigt i Thailand, här kommer det som är förhållandevis dyrt:

1. Bilar. Inte minst europeiska och amerikanska som inte sällan går loss på 2-3 gånger priset på "hemmaplan". Exempelvis kostar Volvo så mycket mer än i Sverige.

2. Vin på affär. Dock sällan mer än 20% mer än på bolaget så riktigt så jävligt är det inte som vissa vill beskriva det. På restaurang är det oftast billigare än i Sverige (ibland rejält) men på enklare restauranger kan huset vara riktigt vidrigt, rent ut sagt.

3. Internet. De flesta leverantörer erbjuder numer 1-10 mbps i Thailand. Priserna är ungefär som de svenska, men hastigheten är (som ni förståt) sämre.

4. Utländska böcker. Engelskspråkiga pocketböcker går loss på 100-200 spänn (400-800 baht).

5. El. Inga extrema priser men inte sällan aningen dyrare än i Sverige.

6. Bra möbler. Jag köper numer enbart snugga bambu och genuina trämöbler då möblerna man får på möbelvaruhusen här är av så dålig kvalitet att det är sorgligt. Handtillverkade möbler är förhållandevis billiga, medan spånplattemöblerna av någorlunda kvalitet är ganska dyra. Om ett år kommer IKEA / IKANO hit.

7. Att titta på thaiboxning (Muay Thai). Ofta 2-400 kronor för en ringside-biljett även om boxarna är relativt medelmåttiga.

8. Importerad öl

9. Träna på gym. Ungefär eller nästan samma priser som i Sverige men oftast lägre standard. Undantaget Bangkok som har högklassiga gym numer.

10. Importerad mat.

I övrigt är det mesta billigare eller MYCKET billigare här i Thailand.

Muqito 2010-10-06 08:21

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20372176)
Antar att du, som mig, är född år 92. Jag hade tänkt åka till något slumpmässigt valt land (det måste dock vara varmt!) och jobba med diverse projekt.

Jag är fett sugen på att åka i sommar då jag precis kommer att ha tagit studenten då. Du med! :D

Absolut :) men vore bättre för mig efter sommaren! Då kan man glassa lite i Sverige sedan ta det efter semestern när alla börjat jobba igen osv.

Kan förövrigt fixa sommarjobb, så det ska inte vara några problem att åka iväg efter sommaren i alla fall :)

Men back till frågorna:

Knullis snackade ju om några försäkringar, de gör du här i Sverige right?
Måste du betala summan där nere fortfarande och sedan får du tillbaka pengarna här i Sverige eller hur fungerar det? :)

Jag har redan bestämt mig för att jag ska åka utomlands och förhoppningsvis Thailand. Så tänkte att då kan jag lika gärna passa på att fråga.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson