WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Utvecklare på deltid, dyrt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039551)

Conny Westh 2009-12-14 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20335131)
Eftersom jag har en gedigen erfarenhet kring det jag ska bedriva, så, ja det kommer att fungera till 110%.

Erfarenhet eller inte så är det viktigt att sätta sig ned och gå igenom sin affärsplan, det sätt jag använder är att skriva ned den på papper för då upptäcker jag många brister i mitt tankemönster. En mänsklig hjärna har sina begränsningar, man kan inte ha alla trådar i luften samtidigt, det är omöjligt. Skriver man ned sin afärsplan så kan man även få skriftliga synpunkter från personer man litar på och som har andra infallsvinklar.

Citat:

Jag vet hur det känns när någon dissar ens affärsidé. Först går luften ur en, man känner sig en smula våldtagen och slår sig i huvudet och tänker att fan vad jag är dum. Den känslan håller i sig i 20 sekunder. Sen drar "vinnanskallen" igång! Man börjar hitta luckor i kritiken och gör allt för att övertyga sig själv att det kommer gå. Man börjar dunka på med slagord som "hårt arbete lönar sig" och "låt ingen hindra dig", "ingen trodde på bengts idé, nu är han miljonär" eller "våga ta steget - låt ingen stoppa dig" och just detta trycker jag in i min skalle.

Kritik av en affärsidé ska du se som nyttiga synpunkter, inte som ett personligt påhopp. Då har du fel inställning till de synpunkter du får. Du ska inte leta efter "luckor" i kritiken, utan ta till dig av kritiken och inse att kritiken var befogad och i stället försöka förbättra din affärsplan. Sen kan du få annan kritik från andra och förbättra ännu mer, ju mer kritik du får desto bättre möjligheter har du att "vässa" din affärsplan så den blir bättre och bättre för varje genomgång du gör. Det finns INGEN affärsplan som inte kan göras bättre.

Citat:

Marknadsföring, Alex. Man får marknadsföra sig i media och andra ställen.

Marknadsföring i massmediamedia med annonser är svindyrt och ineffektift. Det tar lång tid att etablera ett varumärke och det är ännu dyrare....

Citat:

Jag har köpt det har du skrivit :)

Har allting på datorn och två domäner är registrerade. Behöver bara en programmerare och en designer till utveckling av mods, funktioner i forumet och design av forumet. Plus att jag vill ha en skräddarsydd administrationspanel för mina behov. Sedan öppnar jag pärleporten.

Är det designen / grafiska layouten du har på datorn eller affärsplanen. Affärsplanen är viktigare än det grafiska. Det är bra att du har en bra bild av hur själva webbplatsen ska se ut rent grafiskt, men det är kanske bara 1% av allt arbete med en affärsplan som ligger där. Den tunga biten ligger på att fokusera på rätt målgrupp, förstå kundens problem, utveckla en lösning för kundens problem och se till att kommunicera och leverera lösningen. Där har du säkert 95-99% av jobbet och kostnaden.

Citat:

Självklart kommer jag att sätta mig ner i en vecka, dag och natt för att kika igenom allting och göra det jag kan själv. Det jag inte kan får jag söka hjälp för.

Bra!

Conny Westh 2009-12-14 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20335204)
Min målgrupp är ju singlar, gifta, sambo, barnfamiljer, ungdomar, företag, föreningar och större grupper som kanske ska iväg och fira 50 års kalas i Turkiet.

Sedan kommer jag inte bara att ha ett forum och en startsida utan även en annan sida. Men det som oroar mig mest nu är när han kommer upp med sitt forum på internet, om han är före eller efter mig. Sen vinner han nog lite på sin domän också eftersom den speglar innehållet direkt men sedan har han aldrig drivit ett forum tidigare, inga kunskaper eller erfarenheter inom det området, så där vinner jag lite också.

Då har du många konkurenter, försök att göra en konkurentanalys och se vad dina konkurenyer fokuserar på, försök hitta en målgrupp som de "glömt" eller missat på något sätt, sen har du lättare att fokusera på just den målgruppen och utforma ditt erbjudande så det passar målgruppen som hand-i-handske. Då har dina konkurenter svårt att matcha ditt erbjudande. Och jag pratar INTE om lägsta pris, utan om bästa helhetsupplevelse, eftersom du är i upplevelse-branchen.

Conny Westh 2009-12-14 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20335339)
Så du menar på fullaste allvar att utvecklare som arbetar deltid tar betalt för heltid?

Hur kan det finnas företag som anställer utvecklare på deltid? Betalar dessa företag en heltidslön för utvecklare som arbetar deltid?

Jag har aldrig talats om något mer konstigare. Varför ska man ta betalt för heltid när man arbetar deltid?

40000 SEK/månad är haltidsarvode, för heltid skulle det bli 80000 + moms.

Conny Westh 2009-12-14 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20335401)
Det innebär alltså, arbetar han heltid så fakturerar han 500kr/tim: 80.000/160=500. Blir på ett år 1920tim x 500kr/tim= 960.000 och det är ingen dålig lön det :) (Ja, skatter och avgifter kommer också, det vet jag).

500kr/tim det är inte många som tjänar så bra, knappt att en politiker inom kommunalnivå ligger på en sån lön. Undra varför inte alla arbetar som webbutvecklare när man kan tjäna 960.000kr/året och arbeta heltid:rolleyes:

500 SEK/tim är ganska lågt arvode för en programmerare, det kanske skulle funka för en junior webdesigner men en erfaren utvecklare skulle du troligen få betala från 700 SEK/tim för en Junior. Självkostnaden för en junior utvecklare hamnar på minst 600 SEK/tim för företaget som har utvecklaren anställd. Större företag räknar generellt med ca 750 SEK/tim som självkostnad för IT-personal och ca 650 SEK/tim för övrig kontorspersonal.

Genomsnittspriset för utvcklare var i Augusti ca 932 SEK/tim + moms enligt en undersökning IDG gjort bland sveriges 500 störtsa företag. 2008 var timarvodet 933 SEK/tim + moms genomsnittspriset hade m.a.o. gått ned 1 SEK/tim + moms.

vco-systems 2009-12-15 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20335534)
500 SEK/tim är ganska lågt arvode för en programmerare, det kanske skulle funka för en junior webdesigner men en erfaren utvecklare skulle du troligen få betala från 700 SEK/tim för en Junior. Självkostnaden för en junior utvecklare hamnar på minst 600 SEK/tim för företaget som har utvecklaren anställd. Större företag räknar generellt med ca 750 SEK/tim som självkostnad för IT-personal och ca 650 SEK/tim för övrig kontorspersonal.

Genomsnittspriset för utvcklare var i Augusti ca 932 SEK/tim + moms enligt en undersökning IDG gjort bland sveriges 500 störtsa företag. 2008 var timarvodet 933 SEK/tim + moms genomsnittspriset hade m.a.o. gått ned 1 SEK/tim + moms.

Det är stor skillnad mellan att hyra in konsulter och ha någon anställd.

500:-/h som kostnad för en anställd är mycket. 500:- motsvarar en månadslön på 55000+sociala avgifter (500*8h*21.5dar-33%).

En programmerare har i snitt ca 30000 i månadslön, vilket blir ca 45000 inkl sociala avgifter eller en kostnad på 260:-/h...

Ara 2009-12-15 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20335706)
Det är stor skillnad mellan att hyra in konsulter och ha någon anställd.

500:-/h som kostnad för en anställd är mycket. 500:- motsvarar en månadslön på 55000+sociala avgifter (500*8h*21.5dar-33%).

En programmerare har i snitt ca 30000 i månadslön, vilket blir ca 45000 inkl sociala avgifter eller en kostnad på 260:-/h...

Läs om. tex
1. En anställd ha semester.
2. "kväver" utbildning.
3. vill kanske ha en dator?

Så i timpriset på en anställd är inte bara lön inräknat.

vco-systems 2009-12-15 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20335709)
Läs om. tex
2. "kväver" utbildning.

Så i timpriset på en anställd är inte bara lön inräknat.

Om man räknar med semester och annan frånvaro (1600h faktisk arbetstid per år) och att 20% av tiden går att till div. utbildningar får man en "faktisk" timkostnad på ca 420:-.
Så säg 450:- (48000/år för dator mm) med en riktig arbetsplats (om man redan har lokal)...

BjörnJ 2009-12-15 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20335709)
2. "kväver" utbildning.

4. Vill ha tjänstepension
5. Behöver en plats att jobba på (behövs eventuellt för konsult också)

Conny Westh 2009-12-17 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20335712)
Om man räknar med semester och annan frånvaro (1600h faktisk arbetstid per år) och att 20% av tiden går att till div. utbildningar får man en "faktisk" timkostnad på ca 420:-.
Så säg 450:- (48000/år för dator mm) med en riktig arbetsplats (om man redan har lokal)...

Din kalkyl är helt orealistisk.

En seriös arbetsgivare ska ju betala tjänstepension med ca 17% räknat på den anställdes bruttolön, semester m.m.

Man kan aldrig räkna med att en anställd jobbar debiterbart mer än 1200 timmar per år, men han ska ha lön 12 månader om året.

Om du räknar med en månadslön på 30 000 så blir kalkylen:

30000*(1+0,3142+0,17)*12,2 => 543 217 i löner och lönebikostnader.

(Jag fuskar lite och avrundar 1,4842 till 1,5 för enkelhetens skull.)

30000*(1,5)*12,2 => 549 000 i löner och lönebikostnader.

Man kan förenkla ännu mer om man räknar månadslönen gånger 20, vds 30000*20 => 600000 SEK. (625 SEK/im)

Dessutom kostar varje anställd ca 150 000 SEK i fasta kostnader i övrigt, utbildning, kontor, administration, dator, mobiltelefon, m.m. (150 000 / 1200 => 125 SEK/tim).

Då får man en total självkostnad per anställd på 549 000+150 000 dvs 699 000 SEK.

När man debiterar slutkunden bör företaget minst debitera 699000/0,7 dvs 998 571 SEK per år per anställd.

Företaget kan maximalt räkna med att debitera kunder för 1200 timmar för varje anställd "konsult" dvs 998 571 SEK/1200 timmar dvs 832 SEK/tim.

Självkostnaden per debiterad timme blir då 582 SEK/tim.

Den anställde ska dock ha lön för 1760 timmar per år (inkl semesterersättning) dvs 397 SEK/tim. Detta är dock SJÄLVKOSTNAD för all tid och en ganska ointressant siffra eftersom det finns 560 betalda lönetimmar som den anställde inte drar in några pengar. Det kan vara interna möten, utbildning m.m.

Sammanfattningsvis:
Bruttolön: 30 000 SEK/månad
Självkostnaden är: 582 SEK/debiterad tim
Lämplig minsta debitering mot kund är 832 SEK/tim + moms.
Färetaget har då ett litet positivt resultat

Företaget bhöver givetvis ta ut bättre timarvode än 832 för det finns vissa kunder som kostar mer och andra som kostar mindre.

Den kalkyl jag presenterat gälelr för ett litet konsultbolag som inte har någon särskild maskinpark utöver personligt bärbara och normal kontorsutrustning. För företag som har stora utvecklingskostnader för egna produkter gäller andra kalkyler som blir mer komplexa.

StateCollapse 2009-12-17 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20335534)
massa text..

Säg att jag vill ta ut 1000-5000kr/mån till mig själv när alla skatter och avgifter är dragna. Hur mycket bör jag dra in i mitt företag för att kunna ta ut detta i lön efter skatter och avgifter?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson