![]() |
Citat:
|
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...rticle34986.ece
Någon som känner igen namnet på dommaren där? Ett fint sammanträffande? |
Ja vad säger man? "Vilket sammanträffande"
|
Citat:
Nu handlar det om en domare som är engagerad i frågan redan och förmodligen har en åsikt om upphovsrätt, annars skulle han säkert inte vart med föreningen? Jävssituationen kan gälla för båda målsägarna och de åtalade. Sen är det inte bara en förening. Han är med i andra föreningar också. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag håller i princip med dig men vad jag menade i det här fallet var att man kan inte döma efter oskrivna lagar i en domstol. |
Citat:
|
Citat:
I just det här fallet är jag högst medveten om mitt eget tillkortakommande i såväl att jag inte har tillräckligt med information, jag är troligtvis heller inte kompetent nog att göra en korrekt juridisk bedömning, men lyssnar jag på vad som sägs i dom klipp jag lyssnat på så säger Leif Silbersky att det är delikatessjäv (med reservationen för att den information han fått är korrekt) och den enda andra personen som pratar (som inte är part i målet) säger att det inte är jäv. Jag lyssnar även på dom frågor som INTE ställs, som t.ex. varför detta presenteras idag, vem som skulle döma det här målet bestämdes troligtvis för minst ett år sedan... Jag tycker personligen inte att medlemsskap i en förening kan innebära jäv, ett sådant medlemsskap är ju helt "anonymt" och betyder således ingenting, ett förhållande som självklart kan ändra om det är någon som är väldigt aktiv i föreningen (vilket dock iaf inte medför någon automtisk jävssituation) Citat:
men grundfrågan är inte ointressant, fotbollsdomare har kommit upp som ett exempel, jag hävdade att åtminstone jag skulle föredra någon som är insatt i frågan. Ytterligare ett exempel man kan ta är sjukskrivningar, vem anser Ni har bäst möjlighet att avgöra Er sjukdom/arbetsförmåga, Er egen personliga läkare som behandlar Er, eller försäkringskassan läkare som omprövar det beslutet.... Citat:
|
Skulle någon reagera om domaren dömde i ett kvinnomisshandelsmål och samtidigt verkade för en hårdare lagstiftning på det området?
|
Tycker ändå att det är märkligt att det inte gick upp ett ljus för domaren när en av nämdemännen fick lämna sitt uppdrag just på grund av en eventuell "jäv" situation.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4376056.ab |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Är det ingen här som har något vettigare att göra (tex. ett jobb eller annan produktiv sysselsättning) än att sitta här och diskutera denna oändliga diskutionen fram och tillbaka?
Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker! |
Citat:
|
Citat:
Även om du kanske inte inser det så är det just opinionsbildning som sker på det här viset. De flesta som hänger här arbetar dessutom framför datorn. Sedan är säkerligen en del här även engagerade på ett mer traditionell politiskt vis. |
Nu dras det lite tunga växlar på detta tycker jag nog. Jäv finns det definitioner för och såvitt jag förstår är han inte per definition jävig, oavsett vad Peter Althin och andra tycker.
Det är fullkomligt naturligt att en jurist, advokat, domare, polis etc. är medlem i olika intresseföreningar med knytning till deras yrkesroll. Att det sedan finns andra medlemmar betyder ju inte att man kan anses ta deras parti omedelbart bara för att man har medlemskap i samma förening. |
Citat:
|
Jojo jag skrev det mest som ett skämt, men det ligger ju iaf lite sanning bakom det :)
Jag har faktiskt lärt mig rätt mycket från diskutionen, även om jag inte orkat läsa dom sista 5 sidorna. Min ursäkt, hmm... Jag tar paus från studierna då och då (var femte minut typ hehe) och då är det skönt att läsa om sånt som intresserar en :) |
Citat:
|
Citat:
Det var ett långt och välskrivet inlägg (Enligt min åsikt... :) ). Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Avslutningsvis, respekterar dina åsikter men håller inte med. |
Citat:
Det finns faktiskt några inlägg som ger en bra bild och som kan ge en bättre förståelse över fildelningsproblematiken. Och vad är det du pluggar, där du tar en paus på 5 min från? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
(Ursäkta för off-topic) |
Citat:
Till och med i riksdagsdebatter förekommer det känslor och åsikter även om de kan vara förtäckta. I en demokrati är även de åsikter och känslor som du anser vara meningslösa eller värdelösa av vikt. En god talare tar alltid hänsyn till människors reaktioner och känslor. |
Citat:
|
Citat:
"Jag har alltid rätt även om mina åsikter förändras..." |
pkallberg21, låter som ett otroligt bra studieval! Lycka till med studierna!
Citat:
"Tillåt fildelning för det tycker jag, och tillåt det erftersom nästan alla fildelar." Du nämner naturvetenskapen, tror du någon anses som seriös i en naturvetenskaplig diskussion att man hävdar något utifrån att man har "tror och känner" som bevis för sin teori? Att vara känslosam är inte samma sak som att hävda något utifrån att ha känslosamma åsikter. En känslosam åsikt är ofta (inte alltid) en åsikt som sällan blir förankrad hos andra. De allra flesta kräver någon form av logik eller sunt förnuft för att anamma en åsikt. Politiker ska vara folkliga, förstå människors problem, ha goda kunskaper i lag och stadskunskap, verka för förbättringar i samhället som merparten står för och tror på, men ska definitivt inte låta känslor övervägande styra kommande lagändringar och propositioner. |
Med tanke på skadeståndet och utgången i detta mål, kommer jag med nöje sitta en dag i framtiden där man kommer få fram vem har fått större summor, mutor må man säga, betalt under bordet för att driva detta som det görs i Sverige. Utan tvekan har något fått något i gengäld, då denna häxjakt är otroligt samanträffande med IPRED och andra bestämmelser på senaste tiden. Sveriges musikindustri är inte så stort och inte så stark, men tydligen har de på något sätt kunna påverka våra politiker, dommare mer än vad man lyckats med i andra länder.
Om någon frågar, så köper jag en massa DVD/CD varje månad, men mår illa av att se vad som händer i detta land och hur lätt det är att påverka rättssystemet och våra politiker. |
Herregud, ni är så gulliga och trevliga mot varandra att man tappar ALLT intresse.... :)
Nej, skämt åsido...jag vet att man inte ska säga såhär, men inte minst känns det väl väldigt konstigt (nu) med tanke på att ALLA inblandade parter hela tiden varit medvetna om att det här troligtvis inte alls avgörs i just tingsrätten, man ska självklart inte ringakta betydelsen av sådana här frågor för det, men jag håller med advokat Danowsky att det åligger en advokat tillika riksdagsman som Ahltin att heller inte "raljera" om saken. Jag tycker det luktar "dåliga förlorare"...men jag är helt övertygad om att vi hade haft den här diskussionen oavsett vem som hade blivit utsedd till domare.... |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Jag är föga intresserad av att försöka övertyga någon att det fanns risk för jäv, och jag hoppas inte att rättegången kommer tas om då det med så stor sannolikhet bara är slöseri med skattepengarna då domen ändå kommer prövas i högre instans. Men ... finns det någon jurist som inte är med i samma intresseförening eller är målsägarnas ombud i målet som hållit med om att det inte fanns risk för jäv och beslutet att döma målet ändå var bra?
Jag har sett många välkända advokatnamn, ledarskribenter och välkända debattörer som normalt använder mindre trevliga ord om de åtalade - alla verkar göra samma bedömning om att risk för jäv var stor och oftast förundrats över bristen på omdöme av domaren att efter rådet till nämdemannen som avgick inte själv göra detsamma. Peka gärna på några välkända debattörer eller välrenommerade jurister som inte är direkt inblandade i hetsen kring målet som påstår motsatsen. Just nu verkar det för mig som om flesta kommentarer här grundar sig i ogillande (milt sagt) av de åtalade snarare än den faktiska situationen. |
Clarence, rättskipningens principer får ju aldrig bygga på penningfrågor, man kan ju aldrig kompromissa på tillvägagångssätt eller lagförfaranden för att upprätthålla lag och hålla hög rättsäkerhet för att det blir "för dyrt".
Jag personligen tappar helt förtroendet för domaren, som t. om. fick en nämndeman att avsäga sitt uppdrag då han var medlem i något musikerförbund, att han inte ens insåg att hans eget angagemang som styrelsemedlem för en förening som verkar för företags rättigheter för upphovsrätt, och har dessutom tagit flera uppdrag från näringslivet i upphovsrättsfrågor utanför domstolar. Jag tycker personligen hela historien är häpnadsväckande, och vi har inte sett hela bilden eller fått alla fakta, men jag skulle bli mycket förvånad om tingsrätten inte fick bakläxa och inte fick ta om målet igen. Den som lever får se, men mitt förtroende för svenskt rättsystem kommer att närma sig lågvattennivå om inte fallet tas om i tingsrätten. |
Citat:
|
Spännande blir det :) För fortsatt fötroende satsar vi på en ny rättegång. Det lät som Peter Sunde TPB inte ville ha en till rättegång?
mardröm om dom skulle bli frikända :o en delikat situation som blir fel hur man än vrider och vänder. |
Citat:
ONT: Antagligen är rättegången väldigt påfrestande och tidskrävande. Sen så litar "ingen" på tingsrättens dom oavsett, så att gå direkt till hovrätten är nog Sundes och killarnas främsta önskemål. |
Citat:
" Tomas Norström har bland annat arbetat extra som tvistlösare åt stiftelsen.SE som ansvarar för internets svenska toppdomän. Norström och Monique Wadsted avgjorde tillsammans i mars 2007 ett fall där två företag gjorde anspråk på samma domännamn. Wadsted representerade amerikanska filmbolag under rättegången om fildelningssajten Pirate Bay. " Källa: http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/art...i-piratmal.html |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson