WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043676)

tartareandesire 2010-09-14 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20369519)
Menar du att det på något sätt är acceptabelt att invandrare och deras barn och barnbarn lever i arbetslöshet och utanförskap, för att det "tar ett par generationer" att integrera dem?

Man kan enkelt konstatera att invandrare har olika bakgrunder och att det inte går att dra dem över samma kam. Men det är inte ett försvar för eller en lösning på de enorma problem som finns i de segregerade invandrartäta förorterna.

Läs igen och tänk efter en stund så kanske det sjunker in..., men det där med att tänka är ju inte direkt något man förknippar med SD. Det finns gott om "vanliga" svenskar som är arbetslösa också så det är knappast ett problem specifikt för invandrare. I så fall kanske ungdomar är ett problem i sig också?

Är det några som inte klarar av att lösa problemen som finns så är det SD.

filipb 2010-09-14 22:02

helt sjukt med SD, att wn medlemmar är så oförstående och naiva att de lyssnar på dem. Samma sak med pirat partiet!

ta en titt på denna förresten:
http://www.youtube.com/watch?v=4JA4TC8anM0

Bara jag 2010-09-14 22:07

Sjukt är väl att en hel del medlemmar här + moderator inte accepterar åsiktsfrihet!

simals 2010-09-14 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av filipb (Inlägg 20369562)
helt sjukt med SD, att wn medlemmar är så oförstående och naiva att de lyssnar på dem. Samma sak med pirat partiet!

ta en titt på denna förresten:
http://www.youtube.com/watch?v=4JA4TC8anM0

Passa också på att ta en titt på denna:
http://www.youtube.com/watch?v=IdFDhaYTPkY

Dennis Holm 2010-09-14 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20369569)
Passa också på att ta en titt på denna:
http://www.youtube.com/watch?v=IdFDhaYTPkY

men detta är typiskt SD.
Dom gör en tabbe, säger något, visar sitt rätta jag.
Och deras egna videos bevisar ju inte något förutom att han som polisen håller ner har åkt på narkotikabrott innan.

Du väljer att inte se det som andra visat dig och det som andra skriver om SD som faktiskt är SANT.
Sedan när SD blir konfronterade så bortförklarar dem det.
Det är inte svårt att blåsa in lite tvivel i en situation.
Det är det bästa försvaret när man gjort bort sig, svammel och lögner så börjar folk tvivla och så är allt löst..

läs på lite mer om sanning och läs inte bara bortförklaringar hela tiden.

Dennis Holm 2010-09-14 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bara jag (Inlägg 20369564)
Sjukt är väl att en hel del medlemmar här + moderator inte accepterar åsiktsfrihet!

har någon sagt "så får du inte tycka"?

sedan att vissa bevisar sanningar och att det görs bortförklaringar som försvar är väl en helt annan sak?

simals 2010-09-15 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20369570)
men detta är typiskt SD.
Dom gör en tabbe, säger något, visar sitt rätta jag.
Och deras egna videos bevisar ju inte något förutom att han som polisen håller ner har åkt på narkotikabrott innan.

Du väljer att inte se det som andra visat dig och det som andra skriver om SD som faktiskt är SANT.
Sedan när SD blir konfronterade så bortförklarar dem det.
Det är inte svårt att blåsa in lite tvivel i en situation.
Det är det bästa försvaret när man gjort bort sig, svammel och lögner så börjar folk tvivla och så är allt löst..

läs på lite mer om sanning och läs inte bara bortförklaringar hela tiden.

Men herregud människa, du hör väl att personen vars läskburk blir ivägsparkad hotar sverigedemokraterna och att han inför poliserna erkänner att han har gått till angrepp mot dem?

Den som svamlar och sprider lögner är du, jag försökte diskutera med dig några sidor tillbaka i tråden men du avböjde med svaret "seriöst.. nä inte ens värt...".

rhuse 2010-09-15 02:47

Min åsikt: Efter att ha läst SDs valmanifest inför förra valet och inför detta samt lyssnat på några av deras förtroendevalda så skulle jag klassa dem som smyg-rasister. Hade de rödgröna varit närmast egen majoritet så hade jag till och med övervägt att byta block.

Det som iritterar mig mest med SD är:
De går i stort sett till val på två punkter. 1. Vi vill ha mindre invandring. 2. Vi är martyrer för alla hatar oss och motarbetar oss. Den första punkten är väl alla väl medvetna om vid det här valet men att man faktiskt har satsat allt sitt kapital på martyrkortet är det nog många som inte känner till. Tror du mig inte så gå in i politikforumet på flashback och öppna vilken tråd du vill (SD är ett av de partier som har störst närvaro på internet) och du kommer få se de två åsikterna jag nämnde ovan i olika variationer. Vill du inte besöka flashback så försökte just "Bara jag" spela ut martyrkortet ovan.

Problemet med martyrkortet är att det faktiskt är lögn och att ingen synat bluffen. Du har säkert hört någon SDare eller till och med anhängare av andra partier beklaga sig över att:
1.Vi inte får vara med i tv debatterna.
Svar: I de debatterna har man så vitt jag kan minnas bara bjudit in de etablerade partierna (partier som har mandat i riksdagen). SD har aldrig haft några mandat där så vitt jag vet och den 19e september vet vi om de i nästa mandatperiod.

2.M spottar på den 10% som röstar på oss när de är så odemokratiska att de vägrar samarbeta med oss.
Svar: Nej det är inte odemokratiskt att inte samarbeta med ett parti oavsett hur många väljare de har. När såg du S och M (de två största partierna) samarbeta senast?

3.Det var fel att stoppa vår reklamfilm.
Svar: Nej. En viktig del av en demokrati är fria medier och då kan de välja att inte publicera vad faen de vill.

4.Det är odemokratiska att inte ta upp invandringsfrågan (lika mycket som vi vill).
Svar: En annan del av demokratin är att partier får ta upp och inte ta upp vilka frågor de vill. Kommer ni in i riksdagen får ni väl försöka framhäva invandringen som den viktigaste frågan för Sverige.

Det skrämmer mig också att de inte är speciellt genomlysta och att man inte riktigt vet vad de står för i typ alla frågor förutom en. Det är lite ”vi gillar inte invandring och sen tycker vi lite andra saker också för att verka lite mer legitima”. Faktum är att de har fått både väljare och representanter från båda blocken och jag läste någon undersökning som sa att de flesta kom från S och KD så kan det bli en salig blandning. Är de då där för att försöka föra fram en åsikt i flera frågor eller bara försöka förstöra för att få sin vilja igenom i en fråga? Ny demokrati är ju ett liknande ”experiment” som jag inte gillade resultatet av. Vi vet helt enkelt inte vad vi får.

Att de faktiskt verkar vara smygrasister är ändå mitt största problem. (Rasist är man nämligen om man tror att det är skillnad på folk beroende på var de kommer ifrån, vilken religion de har etc. Säger du att "alla amerikaner är dumma" är du i mitt tycke rasist). För det är ju inte invandringen från Norge de vill stoppa utan det verkar ju specifikt vara från utomeuropeiska länder och det gör dem i mitt tycke till smygrasister. Att det sedan rent nationalekonomiskt är korkat att inte införa fri invandring är min åsikt.

Vill man minska brottsligheten i Sverige så kan man tycka att de borde sätta sig själva på en färja över Öresund. Enligt vad jag har läst i diverse debattartiklar så har nämligen SDs representanter ett mer digert brottsregister (per person) än de invandrare de vill hålla ute. Men drar man ett sånt skämt som jag precis gjorde så är man också ute på hal is i ett demokratiskt samhälle eftersom det också är fel att bunta ihop folk och kasta ut dem på grund av deras åsikter eller partitillhörighet. Min största rädsla är att de lekt rumsrena fram tills nu och att de egentliga åsikterna hos deras förtroendevalda bubblar fram när de har mandat i riksdagen.

Angående ”mosa Mona”-kampanjen:
Vid institutionen för Journalistik och masskommunikation på GU gör man sedan många år en undersökning av journalister partisympatier. Där är det helt uppenbart att journalister är klart mer till vänster än allmänheten. Detta påverkar naturligtvis vad som skildras och hur det skildras i media. Så att det skulle vara så likriktat som det antyds i debattartikeln tvivlar jag på och ärligt talat är jag förvånad att Mona inte fått mer skit med sitt bagage. 18-5 i negativa löp var en mindre skillnad än jag (någorlunda objektivt) trodde det skulle vara och jag är verkligen inte Reinfeldts största fan. Inte heller skriver jag Mona och Reinfeldt för att jag hatar kvinnor. I det senare fallet skriver jag inte Fredrik för att det är ganska anonymt medan Mona sticker ut. Jag skriver för övrigt Maud, Ohly, Wetterstrand osv.

Är man konspiratoriskt lagd skulle man nog också hävda att S valde att försöka kopiera SD och köra på martyrkortet efter deras krismöte (http://www.expressen.se/nyheter/val2...r-usla-siffror) och att de anonyma journalisterna heter något i stil med Baylan och Östros.

(Ibland har jag tur att WN inte har några teckenbegränsningar :P)

jonny 2010-09-15 04:32

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse (Inlägg 20369585)
Min åsikt: Efter att ha läst SDs valmanifest inför förra valet och inför detta samt lyssnat på några av deras förtroendevalda så skulle jag klassa dem som smyg-rasister. Hade de rödgröna varit närmast egen majoritet så hade jag till och med övervägt att byta block.

Det här förstår jag verkligen inte. Vad skulle vara så hemskt med en vågmästarroll för SD? Det är ju först om det ena blocket tycker något som inte det andra blocket tycker som vågmästarna får något att säga till om. Det innebär ändå att vänster- eller högerblocket är lika illa?

Dennis Holm 2010-09-15 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20369586)
Det här förstår jag verkligen inte. Vad skulle vara så hemskt med en vågmästarroll för SD? Det är ju först om det ena blocket tycker något som inte det andra blocket tycker som vågmästarna får något att säga till om. Det innebär ändå att vänster- eller högerblocket är lika illa?

du har då missat vad en vågmästar roll gör för partier så som SD.

De får låna stjärnstatus från de andra partierna och folk tror att de är rumsrena fina små svenskar som vill alla väl..

det gör så mycket mer än bara just vågmästarrollen i olika beslut.

Man ska helt enkelt inte samarbeta med partier som har som enda syfte att vara egoist och fascist/rasist osv.
Det är redan bevisat åter igen och igen att SD's ledare (inklusive partiledare) inte vill ha in "annorlunda" människor.
De vill stoppa invandring från länder där man inte är vit och fin.
Man vill ha bort de där sjuka homo, bi och transsexuella människorna för de är sjuka likaså som pedofiler.
Sedan när det bevisas vad de egentligen står för så kommer ursäkterna (nej nej det var inte så jag sa/menade).

Vågmästarroll är livsfarligt.
Vi behöver inte gå emot samma problem som österrike eller helt enkelt om man ska vara så fräck att jämföra med nazismens födsel.

marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring..
Då kan man få folk att tro vad som helst.. utlänningar är blattar, blattar är våldtäktsmän (ja kvinnorna och barnen också.. eller hur?).

trött man blir på folk som inte klarar av att dela med sig av leksakerna ;).

Santos 2010-09-15 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369555)
Det finns gott om "vanliga" svenskar som är arbetslösa också så det är knappast ett problem specifikt för invandrare. I så fall kanske ungdomar är ett problem i sig också?

Är det några som inte klarar av att lösa problemen som finns så är det SD.

Nej, problemen är inte unika för invandrare, men de drabbar invandrare lättare. Precis som de drabbar ungdomar lättare. Skillnaden är att vi kan inte kan välja vilka ungdomar som växer upp i Sverige på samma sätt som vi kan välja vilka som får invandra, och att partierna faktiskt vågar ta ungdomsarbetslösheten på allvar.

Westman 2010-09-15 10:47

Många oroar sig över att SD skulle få en vågmästerroll, själv skulle jag faktiskt välkomna det. Inte för att SD skulle få något att säga till om utan för att det skulle tvinga de andra partierna att försöka samarbeta. Skillnaden mellan t.ex. M och S är inte alls så stor som man skulle kunna tro om man jämför punkt för punkt. Faktum är att de är närmare varandra än M och MP som Reinfeldt hellre skulle samarbeta med.

Dagens riksdagspartier måste ta tag i de obekväma frågorna som rör den misslyckade hanteringen av invandrare och påföljande generationer de senaste 30 åren annars kommer SD att öka i styrka. Det är ju ett fel någonstans när invandrare och påföljande genrationer är så gravt överrepresenterade i fängelserna och i brottsstatistiken. Så länge det här inte diskuteras öppet och sansat kommer aldrig de olika samhällsgrupperna att kunna enas och gemensamt göra något åt problemet.

MusikMixen 2010-09-15 11:40

Jag känner mig kränkt av alla som kallar SD röstarna för rasister!
Jag är INGEN rasist, men det måste hända något i vårt land.
Jag är trött på att läsa om ambulansförare, poliser och brandmän som inte kan utföra sitt jobb utan att bli attackerad, det är SJUKT!

Man ska inte dra alla över en kant, jag känner många med utländska bakgrund och trivs med deras närvaro. Jag känner även många som mycket väl kan slänga ur sig kommentarer som "Fan svenne, du är dum som jobbar...."

Men att kalla mig för rasist för att jag röstar på SD, det är kränkande!

tartareandesire 2010-09-15 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20369606)
Nej, problemen är inte unika för invandrare, men de drabbar invandrare lättare. Precis som de drabbar ungdomar lättare. Skillnaden är att vi kan inte kan välja vilka ungdomar som växer upp i Sverige på samma sätt som vi kan välja vilka som får invandra, och att partierna faktiskt vågar ta ungdomsarbetslösheten på allvar.

Så ditt förslag är alltså att vi ska strunta i att hjälpa människor från krigsdrabbade områden eftersom det är större risk att de mår psykiskt dåligt och hamnar i bidragsträsket än vanliga skötsamma svenskar? Vakna upp och lukta på verkligheten, pojk.

Med din (bristande) logik så skulle jag rösta på Gudrun eftersom inga andra tar kvinnomisshandeln på allvar då det är väldigt många kvinnor som far illa. Samtliga etablerade partier vill självfallet både minska arbetslöshet, kvinnomisshandel och all annan brottslighet.

För att vända på steken så kan jag säga att jag träffat fler helsvenska ungdomar än invandrare som öppet säger att de hellre lever på bidrag än "tar ett skitjobb".

Jag har inget emot att kalla SD-anhängare både för rasister eller korkade för det är vad majoriteten är (det ena behöver inte medföra det andra). Sedan kan det få övriga att inse vilka de verkligen har att göra med.

SD är farliga för Sverige på åtskilliga plan. Vi har ett av världens mest rättssäkra samhällen vilket välutbildade jurister utvecklat under en lång tid. SD vill exempelvis tillåta brottsprovokation vilket skulle vara ett stort steg tillbaka i denna utveckling. Vidare vill de införa offentliga register över pedofiler vilket definitivt inte heller är en bra idé. Det skapar rädsla, stress och i värsta fall även våld vilket åtskilliga psykologer redan pekat på.

SD är även farliga på det internationella planet. Skulle de få som de vill enligt deras principprogram så skulle åtskilliga länder i världen splittras i flera. Deras utrikespolitik skulle milt sagt vara en katastrof.

simals 2010-09-15 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse (Inlägg 20369585)
[Långt inlägg]

Sverigedemokraterna är martyrer. Deras representanter får utstå såväl hot som grovt våld, de får sina hem attackerade, de får sparken från sina jobb, de utesluts ur sina fackförbund, deras möten tvingas avbrytas sedan de attackerats av våldsverkande meningsmotståndare och de har all etablerad media emot sig. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan grupp i västvärlden som är så förföljd och utsatt som just Sverigedemokraterna. T.o.m. våra grannländer har reagerat på problemet.

Sverigedemokraterna gör helt rätt som lyfter fram dessa problem. Det får inte under några som helst omständigheter gå till så här i en västerländsk demokrati år 2010, det är totalt oacceptabelt!

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20369591)
Man ska helt enkelt inte samarbeta med partier som har som enda syfte att vara egoist och fascist/rasist osv.
Det är redan bevisat åter igen och igen att SD's ledare (inklusive partiledare) inte vill ha in "annorlunda" människor.
De vill stoppa invandring från länder där man inte är vit och fin.

Sverigedemokraterna är varken fascister eller rasister. Och nej, Sverigedemokraterna vill inte stoppa all invandring från icke-vita nationer. Varifrån har du fått det?

Citat:

Man vill ha bort de där sjuka homo, bi och transsexuella människorna för de är sjuka likaså som pedofiler.
Sedan när det bevisas vad de egentligen står för så kommer ursäkterna (nej nej det var inte så jag sa/menade).

Skitsnack. Sverigedemokraterna har ingenting emot s.k. HBT-människor. Återigen - varifrån har du fått det?

Citat:

marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring..
Då kan man få folk att tro vad som helst.. utlänningar är blattar, blattar är våldtäktsmän (ja kvinnorna och barnen också.. eller hur?).

Alla "utlänningar" är inte våldtäktsmän och det har Sverigedemokraterna heller aldrig påstått. Däremot så är "utlänningar" från vissa delar av världen extremt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken enligt oberoende organisationer såsom Brottsförebyggande Rådet och norsk polis.

Varför sprider du lögner?

spock 2010-09-15 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20369622)

Skitsnack. Sverigedemokraterna har ingenting emot s.k. HBT-människor. Återigen - varifrån har du fått det?

Deras partisekreterare Björn Söder är i allra högsta grad emot HBT-människor, han har några galna uttalanden på sitt track record. Det är väl problemet med partiet, många av deras representanter har väldigt tveksamma åsikter. Sen putsas det till i den officiella partilinjen.

Deras politik har väldigt stora brister ekonomiskt också, de beräknade besparingarna på att minska invandringen överdrivs kraftigt. Magnus Betner skriver bra och underhållande om ämnet: http://www.magnusbetner.com/2010/06/...raterna-del-5/

tartareandesire 2010-09-15 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se (Inlägg 20369617)
Jag känner mig kränkt av alla som kallar SD röstarna för rasister!
Jag är INGEN rasist, men det måste hända något i vårt land.
Jag är trött på att läsa om ambulansförare, poliser och brandmän som inte kan utföra sitt jobb utan att bli attackerad, det är SJUKT!

Hur många invandrare tror du tycker det är okej att kasta sten mot ambulanser? Rasism eller oförstånd, det är väl bara att välja. De kommer väl ofta hand i hand. I mina ögon är SD-folket precis lika stora problembarn som stenkastarna och man behöver göra någonting åt bägge två.

SD anser att invandrarna ska "ta till sig majoritetskulturen och assimileras i det svenska samhället". Jag vill varken sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, ta på mig folkdräkt, käka julbord, gå i kyrkan eller dricka brännvin till midsommar. På en religiös skala skulle jag nog också betrakta mig mer som buddhist än kristen men jag är inte det minsta religiös. Då är jag uppenbarligen inte svensk och bör lämna landet enligt er skeva logik.

Westman 2010-09-15 13:26

tartareandesire: Nu ska jag leka djävulens advokat. Hur många av de som kastar sten på ambulanser har invandrarbakgrund och hur många har inte det tror du?

Det är inte så enkelt som att skrika rasism eller oförstånd. Det här är hårda fakta och det värsta man kan göra är att ignorera problemet och kalla alla som tar upp det för rasister eller korkade (oförstånd).

Vi har ett problem (se tidigare inlägg) och så länge det inte tas på allvar så kommer SD att vinna mark. Jag kan mycket väl förstå varför man röstar på SD, det betyder inte att jag gillar det men som jag ser det så handlar valet i stort om att välja mellan pest eller kolera och då finns det en del som föredrar att välja en annan men likvärdig sjukdom.

tartareandesire 2010-09-15 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20369629)
tartareandesire: Nu ska jag leka djävulens advokat. Hur många av de som kastar sten på ambulanser har invandrarbakgrund och hur många har inte det tror du?

Det är inte så enkelt som att skrika rasism eller oförstånd. Det här är hårda fakta och det värsta man kan göra är att ignorera problemet och kalla alla som tar upp det för rasister eller korkade (oförstånd).

Jo, det är faktiskt precis så enkelt. Det är en extremt liten andel av invandrarna som gör detta och man får vara bra korkad om man då inte inser att problemet är individerna och inte invandrarna som en grupp. Eller är män också ett samhällsproblem? Det är svårt att diskutera vettigt med 5-åringar.

rhuse 2010-09-15 13:34

Att försöka hävda att SD i en vågmästarroll är bra för Sverige är väl att ta i? Det skulle ju leda till att vi får en minoritetsregering, en bred koalition eller till och med nyval och i båda de första fallen blir regeringen handlingsförlamad. Vill återigen be folk blicka tillbaka på när Ny Demokrati kom i in riksdagen.

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20369622)
Alla "utlänningar" är inte våldtäktsmän och det har Sverigedemokraterna heller aldrig påstått. Däremot så är "utlänningar" från vissa delar av världen extremt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken enligt oberoende organisationer såsom Brottsförebyggande Rådet och norsk polis.

Fast det finns faktiskt en grupp som är solklar etta för nästan alla brott - Män. Jag säger inte att män ska förbjudas, jag känner många trevliga män som inte våldtar. Det har dock blivit ett problem i samhället som jag inte tror kan lösas på något annat sätt än att vi tvångsaborterar alla manliga foster så att det inte födds fler män och att vi försöker utbilda de vi redan har här i vår kultur.

Ironi går ju fram dåligt på nätet men jag hoppas du i alla fall börjar fundera på hur vettigt det är att bunta ihop folk i grupper beroende på deras kön, härkomst eller religion. Det blir så fel vilket jag tycker skämtet ovan belyser.

Edit: Jag tycker den här sidan har en ganska bra utläggning om brottsstatistik och invandrare:
http://www.zaramis.nu/blog/2008/02/1...och-etnicitet/

Westman 2010-09-15 13:54

rhuse: Ja och NyD fick de andra riksdagspartierna att se över sin inställning till NyD:s valfrågor som de innan ignorerat. Sen åkte NyD ut i nästa val och försvann. Eller drömde jag det?

rhuse 2010-09-15 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20369634)
rhuse: Ja och NyD fick de andra riksdagspartierna att se över sin inställning till NyD:s valfrågor som de innan ignorerat. Sen åkte NyD ut i nästa val och försvann. Eller drömde jag det?

Och under fyra år hade vi en handlingsförlamad regering som än i dag dras upp av de rödgröna som ett exempel på när Sverige gick väldigt dåligt...

Westman 2010-09-15 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369631)
Jo, det är faktiskt precis så enkelt. Det är en extremt liten andel av invandrarna som gör detta och man får vara bra korkad om man då inte inser att problemet är individerna och inte invandrarna som en grupp. Eller är män också ett samhällsproblem? Det är svårt att diskutera vettigt med 5-åringar.

Av andelen som kastar sten var det hur många? Nej det svarade du inte på och det tycker jag är fegt. Jag hänvisade till tidigare inlägg och jag har inte påstått att invandrarna som grupp är problemet. Så länge vi inte öppet diskuterar varför de är gravt överrepresenterade och så länge vi försöker dölja problemet istället för att i hitta en lösning tillsammans så skjuter vi oss i foten. Se tidigare inlägg och bespara mig korkade paralleller till män för det är ett faktum att lagen särbehandlar män negativt så den delen är redan överspelad (ja enligt lagen är män ett större problem än kvinnor). Att du tycker att jag diskuterar som en 5-åring kan du gärna få utveckla.

tartareandesire 2010-09-15 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20369636)
Av andelen som kastar sten var det hur många? Nej det svarade du inte på och det tycker jag är fegt. Jag hänvisade till tidigare inlägg och jag har inte påstått att invandrarna som grupp är problemet. Så länge vi inte öppet diskuterar varför de är gravt överrepresenterade och så länge vi försöker dölja problemet istället för att i hitta en lösning tillsammans så skjuter vi oss i foten. Se tidigare inlägg och bespara mig korkade paralleller till män för det är ett faktum att lagen särbehandlar män negativt så den delen är redan överspelad (ja enligt lagen är män ett större problem än kvinnor). Att du tycker att jag diskuterar som en 5-åring kan du gärna få utveckla.

Jag har redan varit inne på det i flera tidigare inlägg. Att invandrare som grupp inte vore överrepresenterade vore tvärtom konstigt. Jag har aldrig sagt att man inte ska göra någonting åt brottslighet och det har självklart inte något av riksdagspartierna gjort heller. Lagen särbehandlar dessutom invandrare negativt i praktiken också. Parallellen är dock högst relevant i vilket fall som helst. Du försöker banalisera jämförelsen genom att peka på några få detaljer vilket känns tämligen absurt. Det enda "nya" SD har att komma med är att skylla alla problem på invandrarna.

Westman 2010-09-15 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse (Inlägg 20369635)
Och under fyra år hade vi en handlingsförlamad regering som än i dag dras upp av de rödgröna som ett exempel på när Sverige gick väldigt dåligt...

Jag anser inte att den var handlingsförlamad däremot väldigt obenägen att samarbeta pga. blocktänkande. Du menar väl inte att S alltid har regerat i majoritet? Att skylla på att man satt i minoritet är dålig stil då S har haft samma problem eller har du glömt att S fick lov att flörta med centern i en period. Den regeringen fick inte heller mycket gjort pga. svårigheter att samarbeta så den matchen blir minst sagt oavgjord.

Westman 2010-09-15 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369638)
Jag har redan varit inne på det i flera tidigare inlägg. Att invandrare som grupp inte vore överrepresenterade vore tvärtom konstigt. Jag har aldrig sagt att man inte ska göra någonting åt brottslighet och det har självklart inte något av riksdagspartierna gjort heller. Det enda "nya" SD har att komma med är att skylla alla problem på invandrarna.

Brottsligheten är inte problemet egentligen utan en produkt av ett problem och det är att vi inte har haft en vettig hantering av de invandrare vi har tagit emot och gett uppehållstillstånd osv. Nu sitter vi redan i skiten och så länge det inte diskuteras tillsammans med, och framför allt inom, invandrargrupperna så blir det ingen fungerande lösning. Lösningen måste komma inifrån.

Westman 2010-09-15 14:22

Såg att du gjort tillägg i ditt inlägg. Jämförelsen är inte banal, den är väldigt skev.

I praktiken säger du, tja det är svårt att både bevisa och motbevisa. Det jag däremot kan bevisa är att män särbehandlas negativt, bara att läsa innantill.

tartareandesire 2010-09-15 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20369642)
Såg att du gjort tillägg i ditt inlägg. Jämförelsen är inte banal, den är väldigt skev.

I praktiken säger du, tja det är svårt att både bevisa och motbevisa. Det jag däremot kan bevisa är att män särbehandlas negativt, bara att läsa innantill.

Det har lämnats flera rapporter de senaste åren som tar upp just det. När du talar om att män särbehandlas så är det bara vissa typer av brott förmodar jag?

Linuus 2010-09-15 14:55

Det handlade lite om skolk idag i (lokala?) nyheterna. Minns inte vart i GBG det var men det var många invandrare som skolkade, det var romer i synnerhet som jag förstod det. De var kraftigt överrepresenterade. Nu hade man anställt en person som hade i uppgift att kontakta föräldrarna om varför deras barn inte var i skolan.

En mycket vanlig anledning var att föräldrarna struntade i att skicka dom till skolan. "Vadå, vi har ju inte fått nån utbildning? Varför ska våra barn behöva ha det?"

Resonerar föräldrarna så är det inte konstigt att det blir svårt för barnen senare i livet med jobb osv osv...

tartareandesire 2010-09-15 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20369646)
Det handlade lite om skolk idag i (lokala?) nyheterna. Minns inte vart i GBG det var men det var många invandrare som skolkade, det var romer i synnerhet som jag förstod det. De var kraftigt överrepresenterade. Nu hade man anställt en person som hade i uppgift att kontakta föräldrarna om varför deras barn inte var i skolan.

En mycket vanlig anledning var att föräldrarna struntade i att skicka dom till skolan. "Vadå, vi har ju inte fått nån utbildning? Varför ska våra barn behöva ha det?"

Resonerar föräldrarna så är det inte konstigt att det blir svårt för barnen senare i livet med jobb osv osv...

Och ditt förslag på lösning är... att skicka ut romerna till ett annat land? Känns som vi börja komma in på lite väl praktiska detaljfrågor nu. Det där är mer en kommunal fråga än en nationell sådan.

simals 2010-09-15 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av spock (Inlägg 20369623)
Deras partisekreterare Björn Söder är i allra högsta grad emot HBT-människor, han har några galna uttalanden på sitt track record. Det är väl problemet med partiet, många av deras representanter har väldigt tveksamma åsikter. Sen putsas det till i den officiella partilinjen.

Sverigedemokraterna som parti har dock klart och tydligt slagit fast vid att HBT-människor inte ska nedvärderas sedan kan man tycka vad man vill om Björn Söders uttalanden.

Citat:

Deras politik har väldigt stora brister ekonomiskt också, de beräknade besparingarna på att minska invandringen överdrivs kraftigt. Magnus Betner skriver bra och underhållande om ämnet: http://www.magnusbetner.com/2010/06/...raterna-del-5/

Jag har tyvärr inte tid att gå igenom Betnérs inlägg i detalj, några saker jag reagerade på bara:

1. Tittar man på statistik från Brottsförebyggande Rådet så kan man snabbt konstatera att invandrarna står för betydligt mer än 25% av brottsligheten. Inom vissa typer av brottslighet så har de en överrepresentation på uppemot 5-6 ggr.

2. I slutet av inlägget får Magnus det att låta som att vi måste välja mellan att antingen behålla alla invandrare eller sparka ut dem alla. Det finns absolut ingenting som hindrar oss från att utvisa de invandrare som begår brott och inte sköter sig och samtidigt behålla de invandrare som arbetar och gör rätt för sig (t.ex. de 72 000 utrikesfödda företagarna som han nämner) - och det är precis det som Sverigedemokraternas invandringspolitik går ut på!

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse (Inlägg 20369632)
Fast det finns faktiskt en grupp som är solklar etta för nästan alla brott - Män. Jag säger inte att män ska förbjudas, jag känner många trevliga män som inte våldtar. Det har dock blivit ett problem i samhället som jag inte tror kan lösas på något annat sätt än att vi tvångsaborterar alla manliga foster så att det inte födds fler män och att vi försöker utbilda de vi redan har här i vår kultur.

Ironi går ju fram dåligt på nätet men jag hoppas du i alla fall börjar fundera på hur vettigt det är att bunta ihop folk i grupper beroende på deras kön, härkomst eller religion. Det blir så fel vilket jag tycker skämtet ovan belyser.

Edit: Jag tycker den här sidan har en ganska bra utläggning om brottsstatistik och invandrare:
http://www.zaramis.nu/blog/2008/02/1...och-etnicitet/

Svenska män som begår brott kan vi inte göra mycket mer åt än att sätta dem bakom lås och bom. I fallet med kriminella invandrare så har vi dock möjligheten att utvisa dem.

tartareandesire 2010-09-15 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20369652)
Svenska män som begår brott kan vi inte göra mycket mer åt än att sätta dem bakom lås och bom. I fallet med kriminella invandrare så har vi dock möjligheten att utvisa dem.

Så i krigsdrabbade regioner tycker du att omvärlden ska verka för en ökad andel kriminella? Det verkar otroligt korkat i mina ögon. Det kan emellertid vara ett bra sätt att främja terrorism ifall ni nu är ute efter det.

kw_wasabi 2010-09-15 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369657)
Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20369652)

Så i krigsdrabbade regioner tycker du att omvärlden ska verka för en ökad andel kriminella? Det verkar otroligt korkat i mina ögon.

Här måste jag hålla med Simals. Varför ska Sverige vara ett rehabiliteringsläger för kriminella. Visst kan man vara generös och inte utvisa för snatteri och andra småbrott, men varför ska vi låta en grov brottsling få vara kvar i landet efter avtjänat straff. Straffet som så fint ska vara en rehabilitering till det samhälle han inte känner igen sig i. Han (/hon) har bränt sin chans helt enkelt.

tartareandesire 2010-09-15 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20369660)
Här måste jag hålla med Simals. Varför ska Sverige vara ett rehabiliteringsläger för kriminella. Visst kan man vara generös och inte utvisa för snatteri och andra småbrott, men varför ska vi låta en grov brottsling få vara kvar i landet efter avtjänat straff. Straffet som så fint ska vara en rehabilitering till det samhälle han inte känner igen sig i. Han (/hon) har bränt sin chans helt enkelt.

Nu är Sverige inte, har aldrig varit och kommer aldrig heller att vara "ett rehabiliteringsläger för kriminella". Det går inte att skilja Sverige från övriga länder då det här är en global fråga. Skulle man bete sig på det viset du och andra föreslår så får det sådana effekter. Det är således ett fullkomligt vansinnigt förslag om det skulle tillämpas generellt. Det finns ingen möjlighet att bedriva en vettig utrikespolitik med en sådan inställning. Man måste se de här frågorna ur ett globalt perspektiv. Lär av FN. När de väl blivit svenska medborgare så måste de givetvis ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenskar och då kan man inte utvisa dem. Visst kan man utvisa de som begått riktigt grova brott innan dess men det gör man också redan nu.

Santos 2010-09-15 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369619)
Så ditt förslag är alltså att vi ska strunta i att hjälpa människor från krigsdrabbade områden eftersom det är större risk att de mår psykiskt dåligt och hamnar i bidragsträsket än vanliga skötsamma svenskar? Vakna upp och lukta på verkligheten, pojk.

Om vi ska lukta på verkligheten kan vi enkelt konstatera att de flesta invandrare inte är flyktingar, utan att andelen flyktingar är mindre än 10 %.

Vi räddar knappast världen genom att ha ett system där nya lyckosökande invandrare varje år leds till samma fattiga förorter där de låses fast i utanförskap och arbetslöshet. Det finns ingen som tjänar på det, speciellt inte flyktingar eftersom det leder till att nya flyktingar inte kan tas emot.

Citat:

Med din (bristande) logik så skulle jag rösta på Gudrun eftersom inga andra tar kvinnomisshandeln på allvar då det är väldigt många kvinnor som far illa. Samtliga etablerade partier vill självfallet både minska arbetslöshet, kvinnomisshandel och all annan brottslighet.

Även om alla partier säger sig vilja alla väl tar ändå FI könsskillnader på större allvar än de etablerade partier, på samma sätt som SD tar invandringsfrågorna på större allvar. Deras lösningar kanske inte är de bästa, men de har i alla fall ett ärligt fokus.

Citat:

För att vända på steken så kan jag säga att jag träffat fler helsvenska ungdomar än invandrare som öppet säger att de hellre lever på bidrag än "tar ett skitjobb".

You just blew my mind. :)

MusikMixen 2010-09-15 18:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369624)
Hur många invandrare tror du tycker det är okej att kasta sten mot ambulanser? Rasism eller oförstånd, det är väl bara att välja. De kommer väl ofta hand i hand. I mina ögon är SD-folket precis lika stora problembarn som stenkastarna och man behöver göra någonting åt bägge två.

SD anser att invandrarna ska "ta till sig majoritetskulturen och assimileras i det svenska samhället". Jag vill varken sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, ta på mig folkdräkt, käka julbord, gå i kyrkan eller dricka brännvin till midsommar. På en religiös skala skulle jag nog också betrakta mig mer som buddhist än kristen men jag är inte det minsta religiös. Då är jag uppenbarligen inte svensk och bör lämna landet enligt er skeva logik.

Människor som du får folk till att bli rasister.
Du sitter och kallar mig för rasist och att jag har oförstånd för att jag vill rösta på ett parti som jag tror på när det gäller invandrare.

Jag är svensk, jag är född svensk och med det innebär det alla traditioner som vi har, fina sådana. Jag vill sjunga nationalsången, jag vill ha midsommar etc..

För mig är du en totalt inkompetent människa som kan sitta och spy galla över folk som vill något med sitt kära land. Jag har inget emot invandrade som sköter sig, har ett jobb och kan språket eller vill lära sig det.

Kanske dax för dig att sätta dig på bönemattan och invänta alladin och den flygande mattan om du nu inte vill behålla de svenska traditionerna.. Att föra en diskussion med dig är helt totalt ointressant för mig när du slänger ur dig en massa skit.

tartareandesire 2010-09-15 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se (Inlägg 20369671)
Människor som du får folk till att bli rasister.
Du sitter och kallar mig för rasist och att jag har oförstånd för att jag vill rösta på ett parti som jag tror på när det gäller invandrare.

Jag är svensk, jag är född svensk och med det innebär det alla traditioner som vi har, fina sådana. Jag vill sjunga nationalsången, jag vill ha midsommar etc..

För mig är du en totalt inkompetent människa som kan sitta och spy galla över folk som vill något med sitt kära land. Jag har inget emot invandrade som sköter sig, har ett jobb och kan språket eller vill lära sig det.

Kanske dax för dig att sätta dig på bönemattan och invänta alladin och den flygande mattan om du nu inte vill behålla de svenska traditionerna.. Att föra en diskussion med dig är helt totalt ointressant för mig när du slänger ur dig en massa skit.

Jag är precis lika svensk som du själv, åtminstone 8-9 generationer tillbaka. Jag ser mig däremot som människa primärt och svensk sekundärt. Du får sjunga nationalsången och dansa kring stången precis hur mycket du vill, bara jag slipper vara med. Är det något som tyder på inkompetens så är det ditt inlägg. Jag bryr mig inte det minsta om folk är buddhister, kristna eller muslimer men det verkar uppenbarligen spela en stor roll för dig. Jag vill också att Sverige ska fortsätta vara ett fint land men det blir det inte om SD får något att säga till om vlket väl ditt bönematte-uttalande säger allt om...

Provocerar man lite så visar sig den sanna skepnaden :)

vco-systems 2010-09-15 18:38

Citat:

Det är nog större andel av KD's anhängare som är emot HBT-personer.

tartareandesire 2010-09-15 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Santos (Inlägg 20369668)
Om vi ska lukta på verkligheten kan vi enkelt konstatera att de flesta invandrare inte är flyktingar, utan att andelen flyktingar är mindre än 10 %.

Det vore mer intressant för diskussionen att se om brottsstatistiken skiljer sig däremellan men jag tror inte det finns någon sådan? För att siffrorna ska vara relevanta för diskussionen vi fört så får du dock även räkna in större delen av de som faller under "synnerligen ömmande skäl" (f.d. humanitära skäl) och då är vi uppe i 30%. Sedan gäller den där statistiken för nästan 30 års tid och det är inte alls säkert det ser likadant ut idag som 1980. Det gjordes en undersökning vid Linköpings universitet förra året som tydligt visar att invandrare generellt sett lider av psykisk ohälsa i högre grad än svenskar och då ligger Sverige ändå inte särskilt bra till på det området. Det är knappast en slump.

Citat:

Vi räddar knappast världen genom att ha ett system där nya lyckosökande invandrare varje år leds till samma fattiga förorter där de låses fast i utanförskap och arbetslöshet. Det finns ingen som tjänar på det, speciellt inte flyktingar eftersom det leder till att nya flyktingar inte kan tas emot.

Det där är ett problem som inte är särskilt lättlöst. Kommer man hit utan jobb och inte kan språket så blir det lätt så till att börja med. Man bor gärna nära sådana man har mer gemensamt med, precis likadant som svenskarna gjorde när de emigrerade för 100-150 år sedan, bara att samhället ser helt annorlunda ut idag. Det enda vettiga man kan göra i nuläget är dels att förändra förorterna och dels försöka få fler i arbete och där görs en hel del redan nu. Det handlar dock som alltid om resurser.

Citat:

Även om alla partier säger sig vilja alla väl tar ändå FI könsskillnader på större allvar än de etablerade partier, på samma sätt som SD tar invandringsfrågorna på större allvar. Deras lösningar kanske inte är de bästa, men de har i alla fall ett ärligt fokus.

Nja, tycker nog inte alls de har monopol i frågan. Både sossarna och moderaterna har talat om kvotering i olika sammanhang vilket jag anser vara precis lika absurt som SD:s politik bara att den är riktad åt ett annat håll.

kw_wasabi 2010-09-15 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369661)
Nu är Sverige inte, har aldrig varit och kommer aldrig heller att vara "ett rehabiliteringsläger för kriminella". Det går inte att skilja Sverige från övriga länder då det här är en global fråga. Skulle man bete sig på det viset du och andra föreslår så får det sådana effekter. Det är således ett fullkomligt vansinnigt förslag om det skulle tillämpas generellt. Det finns ingen möjlighet att bedriva en vettig utrikespolitik med en sådan inställning. Man måste se de här frågorna ur ett globalt perspektiv. Lär av FN. När de väl blivit svenska medborgare så måste de givetvis ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenskar och då kan man inte utvisa dem. Visst kan man utvisa de som begått riktigt grova brott innan dess men det gör man också redan nu.

Var det inte personer som inte hade svenskt medborgarskap vi diskuterade nu? I så fall missuppfattade jag det hela. Har en invandrare blivit svensk medborgare så får Sverige helt enkelt "stå sitt kast" och behandla denna person som vilken annan svensk som helst. D.v.s. ingen utvisning.

Det finns dessutom länder som inte tillåter dubbla medborgarskap och då skulle det innebära att den invandrare som fått ett svenskt medborgarskap står där utan sitt gamla. Till vilket land ska man då skicka denna person, och vem säger att det gamla hemlandet måste ta emot honom?

Ber om ursäkt för missförståndet tart, jag är helt med på din linje här.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson