WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Kontoattack mot Pirate Bay-advokat (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36790)

Xamda 2009-05-14 23:53

Citat:

Originally posted by Spindel@May 13 2009, 18:11
Vad vill man egentligen uppnå med detta? Genom att urholka vissa system, t.ex. som att "DDoa" något företags bankkonto, kommer det bara att införas nya "IPRED-lagar" för att stoppa denna "ekonomiska brottsligheten".
Innan The Pirate Bay hade vi inte IPRED...

Exakt, det är Pirat Bays förtjänst att vi har IPRED, det kan det inte råda någon som helst tvekan om och det kommer säkert att få återverkningar med detta tramsiga tilltag också. Då får piraterna lite mer att gnälla på...

Xamda 2009-05-14 23:57

Citat:

Originally posted by crazzy@May 14 2009, 19:28
Du inser inte att jag inte ens har en hundralapp, jag har problem ibland att få tag på pengar till mat. Och jo, ibland kommer det ut något nytt spel som jag tankar ner och testar en vecka, och inte är nöjd med, alltså köper jag det inte. Hade inte gjort om jag haft pengar heller. Har hittils inte hittat något annat spel än dem 5 jag nämde som jag gillar.
Du borde inte yttra dej om du inte har koll på någon annans ekonomi. Jag har mitt studiebidrag, och min barnpension att leva på. Minus hyra, el, försäkringar och bredband och mat så blir det 0, ibland minus.

Men då får du väl låta bli - det är ju ingen mänsklig rättighet att ta vad annan tillhör bara för att man är fattig och inte orkar skaffa sig ett extra jobb så man har råd med sina dyra vanor...

Resonerar du likadant med alla andra saker du inte har råd med?

icehole 2009-05-15 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Du inser inte att jag inte ens har en hundralapp, jag har problem ibland att få tag på pengar till mat. Och jo, ibland kommer det ut något nytt spel som jag tankar ner och testar en vecka, och inte är nöjd med, alltså köper jag det inte. Hade inte gjort om jag haft pengar heller. Har hittils inte hittat något annat spel än dem 5 jag nämde som jag gillar.
Du borde inte yttra dej om du inte har koll på någon annans ekonomi. Jag har mitt studiebidrag, och min barnpension att leva på. Minus hyra, el, försäkringar och bredband och mat så blir det 0, ibland minus.

Men då får du väl låta bli - det är ju ingen mänsklig rättighet att ta vad annan tillhör bara för att man är fattig och inte orkar skaffa sig ett extra jobb så man har råd med sina dyra vanor...

men det är här som jag vill att distinktionen ska belysas. Grazzy TAR inte något från någon som annars hade haft det, och kan därför omöjligen likställas med att exempelvis ta en logitech kameria på OnOff.

Om lagen skrivs om så att Grazzy FÅR ta del av den kultur som produceras på det sättet han gör, försvinner alla problem. Bolagen KOMMER (och har redan börjat) hitta nya sätt att ta betalt av sina kunder. Om det är något som företag är bra på, så är det att klura ut sätt att få maximal avkastning.

crazzy 2009-05-15 06:22

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av crazzy

Jo ett extrajobb hade suttit fint, frågan är ju då, om det inte finns jobb till färdigutbildade människor 18+ med mycket bättre utbildning, + erfarenhet..... Hur tror du då att jag ska lyckas hitta ett jobb? Och skulle jag hitta ett så hinner jag inte med skolan. 90% av min fritid går till att fixa till skolan, jag vill väldigt gärna ha G i mina ämnen och inte IG.

Och sedan tar jag fortfarande inte något, jag har inte tankat ner något senaste månaderna som jag varit nöjd med, undantaget då lite musik som ändå inte går att köpa. (*Tittar i mplayer*> Rednex - Cotten Eyed Joe [DJ Splash Remix])

WebboT 2009-05-15 06:54

Citat:

Originally posted by crazzy@May 14 2009, 23:22
Jo ett extrajobb hade suttit fint, frågan är ju då, om det inte finns jobb till färdigutbildade människor 18+ med mycket bättre utbildning, + erfarenhet..... Hur tror du då att jag ska lyckas hitta ett jobb?
För ett extrajobb i din ålder behöver man ingen utbildning.

Ditt sommarlov börjar ju snart. Då skulle du t.ex. kunna jobba i 9-10 veckor med vad som helst.
Leta upp nån jordgubbsodlare/gurkodlare eller liknande. Dessa har nu förtiden väldigt svårt att hitta svenskar som orkar sommarjobba. De är ju tvugna att importera arbetskraft från Polen. Otroligt.

Så kom inte och säg att det inte finns extrajobb att få tag på. Vill man jobba så finns det jobb. kanske inte ett flashigt programerarjobb på nåt hippt IT-företag, men det ska man knappast räkna med i din åler.

När jag va 14-15-16-17 tog jag precis såna jobb som dessa och brukade få ihop en 10-12 tusen varje sommarlov. Vet du vad mycket av dessa pengar gick till? Skivor (musik)

Problemet idag är att ungdomar inte orkar ta ett "skitjobb", de vill ha superjobb med hög lön direkt.

crazzy 2009-05-15 07:04

Jag letar inte efter ett "superjobb", jag har letat efter vilket jobb som helst, skiter i vad. Finns ju inga jobb alls som man inte behöver iaf gymnasieutbildning. Men spelar roll, jag har ändå inte tid med ett jobb. I sommar lär det väl antagligen bli till att fixa dem betyg som jag inte lyckas fixa innan...

gummianka 2009-05-15 07:17

WebboT>> tyvärr har du ju fel där, vi har nästan 25% ungdomsarbetslöshet i Sverige, så tyvärr så är det inte så enkelt...men jag håller också med om att det till stor del är ungdomarnas eget fel (som sagt, det skapas liksom inga nya jobb om ingen vill betala för något)...jag tycker dom tog upp det ganska bra i Debatt häromsistens.

crazzy>> jag påstår fortfarande att det är skitsnack (eftersom jag faktiskt har varit så fattig som du tror du är)...man sitter inte hungrig och tittar på hårdvara för 100k (eller vad det nu kan vara...)...det finns heller ingen som sitter hungrig som säger "jag har inte tid att jobba"...

Citat:

Originally posted by crazzy@May 15 2009, 07:04
I sommar lär det väl antagligen bli till att fixa dem betyg som jag inte lyckas fixa innan...
Antagligen ? I ärlighetens namn, hur fördelar du din tid mellan spel, annan surf som inte leder till nånting, och faktiskt produktiva saker...
...alltså, vi ska inte gå in och utföra ett karaktärsmod på crazzy, det är inte min önskan...men jag har ett filmcitat som jag inte vet riktigt vilken film det kommer från "....this right here is what the fuck is wrong with this country..." (typ) ;)

Citat:

Originally posted by icehole@May 15 2009, 00:01
Om det är något som företag är bra på, så är det att klura ut sätt att få maximal avkastning.
Ja det är ju själva definitionen på ett företag. Men jag säger samma sak till dig då, om vi skriver om villkor och avtal så att du jobbar gratis så kommer det lösa sig i efterhand...du kommer hitta på nya sätt att köpa mat, betala hyra...

gummianka 2009-05-15 07:19

oops...my bad [DELETE]

crazzy 2009-05-15 07:28

@gummianka:
Om ungefär tre månader så skulle jag kunna köpa prylar för 200k men kommer inte göra det. Jag har ju skrivit att jag säljer prylar för att ha råd med nya. (Stort, dyrt graffekort -> Litet, klent gfx + disk) Och annars köper jag ingen hårdvara, det är precis som du säger, mat är viktigare.

WebboT 2009-05-15 07:42

Citat:

Originally posted by gummianka@May 15 2009, 00:17
WebboT>> tyvärr har du ju fel där, vi har nästan 25% ungdomsarbetslöshet i Sverige, så tyvärr så är det inte så enkelt...
Jog tror inte heller att ALLA 25% arbetslösa ungdomar skulle kunna hitta ett sånt jobb som jag nämnde.
Men det skulle inte va några problem för hundratals kanske ett par tre tusen att ta jobb inom jordbruket under sommaren.

Problemet är att 99% av 16-17-18 åringar ALDRIG ens skulle tänka sig att sommarjobba som jordguggsplockare. Tänk dig själv, kliva upp kl. 04:00 och börja plocka mellan 05:00 till 12:00-13:00...och bli skitig om sina lena joystick-händer. ;)
Själv tyckte jag det va kanon i den åldern. Hemma redan runt 12 på dagen, gratis jordgubbar och (på den tiden) bra pengar, runt 300kr/dag.

Ett annat tips till dig Crazzy som du inte kommer undan.
Semestervikarie som tidningsbud. Du jobbar 03:00 - 06:00 så hinner du i god tid till skolan.
En del skolungdomar gör detta, har själv jobbat på en tidning så jag har sett detta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson