gummianka |
2009-05-04 17:44 |
Citat:
Originally posted by Onkelborg@May 2 2009, 23:36
Tänk scenariot att man jobbar på någon statlig myndighet och avslöjar något mygel, hur låter man det komma till allmänhetens kännedom utan risk att få personliga problem bara för att rätten att vara anonym har tagits bort?
|
Det har den väl inte på något sätt !? Jag såg "Alla Presidentens Män" igen för någon vecka sen, och jag skulle våga påstå att det råder samma styrkeförhållande nu som då, vilket i praktiken innebär motsvarande ökning i sätt att kontakta någon anonymt som sätt att spåra någon...och meddelarskyddet innebär att det fortfarande är olagligt att eftersöka källor.
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@May 1 2009, 19:00
För det första, det är ingenting som "gammelmedia" har ensamrätt på. Du kan tryggt kontakta mig och diskutera material till en artikel, och jag jobbar inte på gammelmedia. Problemet är att det idag är svårt att faktiskt diskutera med mig, iaf om du inte vill att andra ska veta om det.
|
Och för det andra ? :) Nej men...jag vet ju inte vem "du" är, så jag vet inte vad du menar med "kontakta dig", men du går från att diskutera meddelarskydd, till att prata om, som jag förstår det, "diskussioner" mellan 2 vanliga privatpersoner, där man självklart kan vara och är anonym, men meddelarskyddet innebär inte att man kan säga vad som helt till vem som helst.
Så länge du och jag pratar är det självklart ingen som censurerar oss, jag får självklart fortfarande inte avslöja företagshemligheter för dig...men det som skulle vara intressant för den här debatten, isf,men det blir väldigt OT, är vad som händer när du publicerar vad jag säger...
Men, iaf, meddelarskyddet är exklusivt för "gammelmedia" (åklagarmyndigheten själva specificerar det till och med med tryckt media).
|