![]() |
Jag sitter ju inte på någon sanning i det här ärrendet, och jag tycker på många sätt att Missdomain gör rätt, MEN..
ZN >> ...du kan ju inte på fullt allvar mena att den summan som ni satt, 300 Euro, per objekt, motsvarar den kostnaden ni har för att stänga ner användarens konton. Allt ni gör utöver det är ju ett val ni gör. Jag har svårt att tänka mig att ens tiden som krävs för en polisanmälan kan innebära att man kommer upp i dom kostnaderna, och sen upplever jag det som att ni försöker agera både polis och domare, för att komma undan med den ganska häftiga summan på 12.000 kr. Jag tycker absolut inte att man bara ska låta det passera, men det är inte NI som avgör om ett brott begåtts, ni har rätt att bestämma över vem som får använda eran tjänst, anser ni att det begåtts ett brott så får ni skicka informationen vidare till Polisen. Har du ens kollat med en jurist om den utformningen ni har av avtalet är okej ? Jag har svårt att se att du kan hålla MIG skyldig för att min pappa bjuder på en av mina domäner, allrahelst när tjänsten inte visar mitt rätta namn !? Och ett rimligt agereande enligt mig, i ett sånt här fall, skulle ju då vara att avvakta den polisanmälan som görs, och vad den ger, det blir ju ohållbart om man i en domstol kommer fram till att det INTE är den här personen som gjort detta, samtidigt som NI tar betalt med det som antagande. Jag tycker också att argumentet "så gör dom ju på Tradera..." faller, och att ens ta upp det känns naivt. Sen kan man ju reflektera över att du säger "Missdomain har gjort fel..." och vill "komma undan" med den "ursäkten", samtidigt som du slår ner ganska hårt på en av dina kunder som också gjort ett fel...... |
Om det är möjligt att fortfarande göra det (jag är ingen jurist och tänker inte spekulera, som vissa andra har gjort) så tycker jag ni borde polisanmäla omgående.
|
Tar polisen ens upp denna sortens brott? Eftersom polisens resurser i så begränsade vill jag faktiskt att de ska ta upp viktigare "brott".
|
Sånt här fusk förekommer hela tiden på olika auktionssiter men jag har inte hört talas om att bestämma sig för en så stor summa som "straff". Tradera stänger "bara" av och nämner att budtrissning kan vara olagligt och straffbart i många länder. Frågan är om det är lagligt. Varför inte då höja summan till 10000 euro - mer avskräckande och en potentiell inkomstkälla.
|
Citat:
|
12k känns överdrivet, står det tillräckligt tydligt i avtalstexten? finns det några vägledande domar?
|
Hur kan folk helt ärligt tycka att 3000 kronor, i det här fallet 3000x4 kronor, är för överdrivet eller för mycket?
Hur stor är egentligen chansen att man hittar en bra domän för 3000 kronor? I vissa fall kan det ju röra sig om hundratusentals kronor för en domän och då har det ju en jävla betydelse om någon bluffmakare har suttit och trissat upp budet på sin domän ute på auktion. Det är ju uppenbart att snaskit är en jävla bluffmakare. Om det nu har varit fler personer inblandade har de säkert agerat efter order från snaskit, kolla t.ex. den här meningen: Citat:
Med tanke på de detaljer ZN har redovisat i tråden blir det ju än mer uppenbart när samma process sker igen några dagar senare, trots att snaskit hade läxat upp sina "kompisar" att inte göra så. Yeah right! |
Om han hade velat "trissa" upp sina auktioner hade han väl gjort det via en proxy...? Dock är det helt rätt av missdomain tycker jag, antar att det förekommer rätt mycket fakebudningar och de kanske har sett att de kan tjäna pengar på det också, eller? :)
|
Äntligen! Jag hoppas verkligen att det gjorts en polisanmälan. Det tros för mycket om bevisbörda, rättigheter och skyldigheter. Ett problem dock är att polis och åklagare har en tendens att inte vara intresserade av småbrott som handlar om för lite pengar och tar för lång tid att utreda.
|
allt kanske är gerillamarknadsföring (för att visa att "miss" är seriöst)-----mycket bra sådan ialla fall :)
men det lär vi ju aldrig få veta |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson