![]() |
Klein - Det är väl knappast en bagatell när 5 personer skjuts ihjäl när de genomför en demonstration?
|
Citat:
|
Skillnaden är ganska stor. Hastighetskamerorna lagrar ingen information, det skickar ingenting till Kiruna såvida du inte faktiskt begår ett brott.
FRA tar del av informationen oavsett om du ens är misstänkt för ett brott. De har själva sagt att de kan lagra information som kan komma till användning framöver, bla krypterad trafik. |
Jag vet inte om jag sagt det i den här tråden förut, men:
För ett par år sedan, när Apoteket genomförde förändringar och gick över till ett datasystem, så sa man, att det ALDRIG skulle komma att lagras information om vilka mediciner man äter, utan det handlade bara om att se den totala högsta summan man handlat för, för att kunna räkna ut rätt pris. Är det någon som tror något annat och är villig att ta ett vad om att vi inom ett par år, om så inte redan är fallet (jag har för mig att jag hörde om ett sånt fall) använder den informationen som ges från såväl fartkameror som biltullar även för brottsbekämpning, och vem säger nej, om 3 barn kidnappas och förs bort i en vit skåpbil, och man skulle kunna följa den med hjälp av kameror, eller om vi får ett nytt Engla fall, vem motsätter sig att vi gör en övergripande koll över vilka mobiler som används inom ett område... Det kallas utveckling, men fan vet... |
Citat:
|
Citat:
* enligt de sökbegrepp man har. |
Spindel - skillnaden består i just det faktum att de får tillgång till sådant som i andra lagar är helt förbjudet att ta del av utan direkt domstolsbeslut, dvs personliga brevförsändelser.
Om FRA skulle sitta och sprätta (genomlysa, ånga upp och återförsluta) vanliga brev skulle det nog bli lite liv i luckan. Det är faktiskt så att FRA får lagra sådant de kan tänaks behöva senare och eftersom det dessutom inte är frågan om brottsmisstanke så har man ingen som helst möjlighet att kontrollera att detta inte missbrukas. FRA kan jobba med informationshämtning och de vet hur man gör, men saken är den att det måste regleras mycket noggrant och det måste dessutom kunna övervakas utifrån. Kom ihåg att staten är till för folket, den är folket, och skall därmed göra det som är bäst för folket och det kan aldrig vara bra när staten börjar kränka individens rättigheter och integritet. |
Tycker grundfrågan är väldigt enkel:
Skall staten ha rätt att läsa min privata korrespondens utan brottsmisstanke och utan att meddela mig, eller ska dom inte ha den rätten. Jag förstår att min e-post inte är särskilt intressant för FRA, men det ändrar inte den principiellt mycket viktiga grundfrågan. |
Hey, de har ju meddelat dig, har du missat? :P
|
Staten ska inte läsa min korrespondens överhuvud taget.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson