WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tillåtet att ta ut månadsavgift för IP-adresser? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30362)

Björklund 2008-07-09 18:10

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 10:31
Dan Gratis är gott ;) (för övrigt vill jag minnas att hans egen utrustning inte var stulen? kanske minns fel?) Det känns som att patrik får ta mycket skit p.ga tidigare misstag i karriären, många förkastar det han säger enbart p.ga detta, och glömmer att han är bra insatt i hårdvara och nätverk. Nu menar jag inte heller att man ska titta åt andra hållet på det han har gjort.

Hur vet du det? För Patrikweb har sagt det? Jag tror inte han får uttala sig i ämnet då sist jag kollade hade åklageren ännu inte väckt åtal hos Jönköpings tingsrätt där brottsmålet finns.

Om man kan betala hyra och mat på "annat sätt" än att betala ut lön så kan man istället köpa in hårdvara på lagligt sätt.

patrikweb 2008-07-09 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av Novocain
Dan Gratis är gott (för övrigt vill jag minnas att hans egen utrustning inte var stulen? kanske minns fel?) Det känns som att patrik får ta mycket skit p.ga tidigare misstag i karriären, många förkastar det han säger enbart p.ga detta, och glömmer att han är bra insatt i hårdvara och nätverk. Nu menar jag inte heller att man ska titta åt andra hållet på det han har gjort.

Hur vet du det? För Patrikweb har sagt det? Jag tror inte han får uttala sig i ämnet då sist jag kollade hade åklageren ännu inte väckt åtal hos Jönköpings tingsrätt där brottsmålet finns.
Om man kan betala hyra och mat på annat sätt än att betala ut lön så kan man istället köpa in hårdvara på lagligt sätt.

Finns kvitton på allt, men det är som vanligt att alla leverantörer som tar mycket mer betalt gnäller på folk som tar några gånger billigare och ändå har flera gånger bättre infrastruktur.

Allt handlar om kompetens och att använda pengarna på rätt sätt, men inte alltid lätt i större bolag där det finns en ledning som mjölkar ut så mycket pengar det går från bolaget och inte gör någon nytta alls för företaget.

Men jag vet att hosting/isp tjänster ligger på 10-100 gånger i vinstmarginaler mot "produktions" kostnaden. Så är inte så svårt att konkurera.

Men jag trodde tråden handlade om ta betalt för IP och inte något runt omkring som inte har så mycket med saken att göra.

Björklund 2008-07-09 19:12

Citat:

Finns kvitton på allt, men det är som vanligt att alla leverantörer som tar mycket mer betalt gnäller på folk som tar några gånger billigare och ändå har flera gånger bättre infrastruktur.

Kvitto på vad? Dina löneutbetalningar?
Som enmansföretagare så vet du kanske inte att den största kostnaden är ofta just lönekostnaden.

Frågan är vad du gjort (eller tänkt göra) med nätverksutrustningen du stulit vid flera olika tillfällen hos dina konkurenter.

Citat:

Men jag trodde tråden handlade om ta betalt för IP och inte något runt omkring som inte har så mycket med saken att göra.

Ja, men det är ju redan avklarat? RIPE tillåter LIR att ta betalt för hantering av IP-addresser.
Vet inte om du missade länken: http://www.ripe.net/docs/chargingbylirs.html

Du har ju ännu inte bevisat motsatsen ännu fast du svamlar om regler hit och dit hela tiden....

gummianka 2008-07-09 19:21

Citat:

Originally posted by jonasb76@Jul 9 2008, 19:12
Frågan är vad du gjort (eller tänkt göra) med nätverksutrustningen du stulit vid flera olika tillfällen hos dina konkurenter..

..fast det där är väl att sticka ut hakan lite väl långt utan att producera nån typ av bevis...

patrikweb 2008-07-09 19:27

Ja hantering av IP men inte betalt för själva IP, om kostnaden blir samma för hantering av 1 eller 50 IP kan dom inte ta betalt x 50.

Och ska självklart vara en kostnad som motsvarar hanteringen och det är det inte, många tar betalt för IP för att göra vinst på det inte som administrativ avgift.

Westman 2008-07-09 19:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 15:29
Men ni har rätt på ett sätt, skulle inte klarat sitta som VD i större företag där ledningen endast har som mål att mjölka ut maximal vinst och skita om att man säljer en dålig tjänst bara dom får sina pengar.
*suck* Du bevisar återigen att du är långt ifrån mogen och tillräckligt kompetent att driva större företag. Du måste inse att det är väldigt mycket som du inte vet speciellt mycket om och du har dessutom ganska svårt att komma ut ur din tunnelsyn och inse att det faktiskt finns 360 grader på ett helt varv.

På IBM finns det en rutin som kallas 360 av just den anledningen, man begär in omdömen från alla håll och kanter för att få en så objektiv och utförlig bedömning som möjligt. Du har av allt att döma väldigt långt kvar till att klara av en 360.

Ta det som en lärdom och som sagt, jag tror fortfarande att du kan komma långt men för att bli stor behöver du någon annan som VD. Det handlar faktiskt inte om att mjölka kunder på alla pengarna - det handlar om att ge en vettig avkastning på investerat kapital utan att trampa på folk, kunder, lagar och konkurrenter för det skapar badwill. Du har tyvärr inte rätt kompetens för det, och det är det ganska få teknikfreak som har så det är inget konstigt faktiskt.

gummianka 2008-07-09 19:35

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 19:27
Ja hantering av IP men inte betalt för själva IP, om kostnaden blir samma för hantering av 1 eller 50 IP kan dom inte ta betalt x 50.

Och ska självklart vara en kostnad som motsvarar hanteringen och det är det inte, många tar betalt för IP för att göra vinst på det inte som administrativ avgift.

dom flesta driver ju företag för att göra vinst, ja..

Björklund 2008-07-09 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Frågan är vad du gjort (eller tänkt göra) med nätverksutrustningen du stulit vid flera olika tillfällen hos dina konkurenter..

..fast det där är väl att sticka ut hakan lite väl långt utan att producera nån typ av bevis...

Här på forumet är han själv sagt att han var inblandad.

patrikweb 2008-07-09 19:49

Fick inte IBM VD runt 20 miljoner dollar i lön eller liknande? Visst det är väl en droppe i havet om man ser till hela IBM.

Det jag menar är om man läser vad olika personer skriver om just IP och kostnad, vissa säger att dom måste tänka på sina anställda.

Vissa säger att det kostar så mycket i utrustning.

Men om man kollar så gör många företag bra med vinst, inte tjänar dom anställda på det specielt mycket mer än kanske en löneförhöjning.

Jag köper inte att det kostar så mycket för företaget med IP hantering, samtidigt många lätt kan dra in hundra tusentals kronor per år på det dom tar betalat för IP. Samt kallar det administrativa kostnader endast och sedan börja snacka om anställda när ändå vinsten är skithög.

Nu är det väl inte riktigt sanningen att det gäller alla här, men är oftasst dom större företaget som har riktigt stor omsättning som brukar ta ut störst kostnad för just IP.

Jag har kompetens för teknik, och då kan jag faktiskt uttala mig om just IP. En VD på ett företag som inte alls är insatt i något kan inte komma diskutera kostnader för IP .

I vilket fall skulle aldrig en VD rakt ut säga att dom faktiskt gör vinst på IP utan skulle ändå hålla fast i att det är endast administrativa kostnader.

Samt många anställda skulle aldrig våga uttala sig i en sådan här tråd offentligt.

Många kunder är faktisk kritiska till att dom betala månadskostnader för just IP, samt är mycket en gråzon vad som gäller vad som är rimligt. Samt många företag lämmnar inte ut detaljer om vad kunderna faktiskt betalar till i månaden för just IP.

Och tror inte något företag faktiskt skulle förlora något större kostnader i verkligheten om dom slutade ta betalt för IP, möjligtvis minska vinsten som dom ändå inte ska ha rätt till. För gör dom vinst på IP så kan är det inte administrativa avgifter längre utan då tar dom betalt för IP för som en tjänst mer.

Det finns alltid en rimlig kostnad att ta ut för IP, men om man kollar på vad många olika tar ut så är det långt ifrån rimlig. Samt många företag ser att sina konkurenter tar ut pengar för IP och då gör dom samma sak men kanske inte beräknar exakta faktiska kostnader.

Björklund 2008-07-09 20:08

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 19:49
Det finns alltid en rimlig kostnad att ta ut för IP, men om man kollar på vad många olika tar ut så är det långt ifrån rimlig. Samt många företag ser att sina konkurenter tar ut pengar för IP och då gör dom samma sak men kanske inte beräknar exakta faktiska kostnader.
Svamlar du som vanligt eller kan du backa upp dina påstående genom att visa någon leverantör som tar hutlöst betalt för IP?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson