![]() |
Kopierat från scb.se
Citat:
|
Jag gillar webbsidan. Men finns inte denna statistik redan tillgänglig via Statistiska Centralbyrån för alla som vill ha den? Jag vet inte hur detaljerad deras lönestatistik är, men jag kan tänka mig att den är ganska ingående. Eller?
Vad gäller inflationen och löneökningen så bör du inte nollställa alla inlägg samtidigt. Gör en liten funktion som gör att varje inlägg försvinner efter två år. På så vis kommer du inte stå där med en tom sida den 1 januari vartannat år. Gör en sökfunktion där man kan ställa in ålder, län och arbetslivserfarenhet. Vad en 35 årig programmerare med 15 års erfarenhet tjänar i Stockholm, är inte så intressant att veta för en 20 åring helt utan erfarenhet i Norrland. Därför bör man kunna göra sökningar som bara innefattar den för användaren relevanta statistiken. |
SCB har ganska ingående statistik och är ju den officiella statistik som finns i Sverige. Själv tycker jag dock den är tråkig, svårläst och kanske inte jätte användarvänlig. Vi har ju på inget sätt någon officiell statistik eller till 100% korrekt... vad vi vill är att låta personer få en liten hum om hur det ser ut idag och samtidigt göra det så intressant och pedagogiskt som möjligt. Jag tycker vi har kommit en bra bit på vägen, men det fattas fortfarande många referenser för att göra sidan riktigt användbar.
Lönestatistiken ska inte nollställas. Exempelvis årskiftet 2008/9, vi kommer då plocka ut 2008 års statistik och presentera den separat, men man kommer även kunna se 2008 och 2009 års statistik samtidigt om man vill det. Vi komemr under året också presentera en ny teknik för att presentera statistiken (ny för oss), bland annat 3d animerade diagram. En sökfunktion för att få fram specifika fall av statistik är inte intressant förens det finns många fler referenser. Själva funktionen går relativt snabbt och lätt att skapa när det väl är dags. |
Bra att ni lagrar statistiken från föregående år, du kan nu ju även göra grafer över löneuteckling efter sökresultaten, det tror jag att det skulle vara en bra funktion som skulle uppskattas.
|
Citat:
|
Ja det tar ju såklart ett tag, men någonstans ska man ju börja! :)
Lycka till, ser lovande ut! |
Saknar en del yrken under "Sjukvård/Omsorg".
bland annat, Vårdare, Vårdbiträde. Vårdbiträde ligger under Socialt arbete, men hör hemma i ovannämnda kategori. Vårdbiträde utför liknande arbete som en undersköterska. |
Jag kan tänka mig att det saknas en hel del yrken på vår sida och det är därför vi har en funktion som tillåter användare att maila in förslag på yrke. Just nu har vi lite drygt 400 yrken och arbetar nu med att skriva korta definitioner för varje yrke eftersom det ibland kan vara svårt att veta vilken kategori man tillhör. En annan sak som är svår är att det kan finnas grenar på yrken som kan ge olika lön.. t ex programmerare: C, C++, JAVA, PHP, ASP.NET, VB, PERL, ASSEMBLER osv osv.
Jag ska se över det du nämner angående vårdbiträde och vårdare. |
Utmärkt sida, måste jag säga. Ska bli otroligt intressant att se var det kan leda...
|
Tackar, vi tycker också det ska bli intressant :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson