WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Prisjakt, skriv kontrakt med satan själv (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25331)

gummianka 2008-09-29 15:13

alltså, när man säger stjäl trafik så menar man så vitt jag förstår en kund som är på jakt efter vara x, den kunden vill såklart ha vara x till bästa pris och bästa service, det verkar på något sätt som en del tycker att dom har "rätt" till den kunden/trafiken, är det sen så att kunden är ute efter företag y så tror jag knappast att Prisjakt är en konkurrent...men jag kan ha fel...it´s been known to happen....

Kocken 2008-09-29 15:55

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 29 2008, 15:13
alltså, när man säger stjäl trafik så menar man så vitt jag förstår en kund som är på jakt efter vara x, den kunden vill såklart ha vara x till bästa pris och bästa service

Vad jag menar med det är att vissa produkter kanske inte finns hos någon annan webbutik listad hos Prisjakt. Men eftersom de har den listad och är bra optimerade för sökmotorer så får de besökare på den produkten från Google. (De är väl själva ideen med att lista butiker gratis)

Sedan vill då jag att besökaren kommer till vår butik i första hand. Sedan när de har varit i vår butik och är intresserade av att göra någon slags prisjämförelse så ok för det.

Hur som helst tog Supporttjejen kontakt med mig nyss (efter att ha läst denna tråd kanske?)
Hon gjorde klart att de har rätt att behålla listade produkter m.m och att de skulle uppdatera priserna manuellt från vår butik. Men de skulle ta bort våra bilder efter att jag sa till om dem.

Fortsättning följer!

gummianka 2008-09-29 17:00

Men jag förstår fortfarande inte, 2 saker:

1) Det är klart du vill att besökaren kommer till dig i första hand, men ska du lösa det genom att (lånsiktigt) se till att du har produkter som det finns en marknad för, tro på din produkt och att du säljer den bättre än någon annan, eller genom att försöka "mörka" bort alternativ?
Jag har själv jobbat i butik t.ex. och förutom att jag var absolut bäst på att sälja i den butiken jag jobbade i, så var jag nog en av dom bästa säljarna även för närliggande butiker inom samma bransch, och jag är helt övertygad om att jag inte hade kunnat göra det ena utan att göra det andra, du kan ju inte lura dig till nöjda kunder.

2) Om kunden nu är ute efter produkt x, och ni är den enda butiken med den produkten hos Prisjakt, då kommer väl kunden till er från Prisjakt ? Det kan till och med vara positivt för er, om vi nu ponerar att Prisjakt har allmänt högre anseende än Er butik, så ger det ju Er högre trovärdighet att synas hos Prisjakt, och speciellt om ni gör det utan några fall av negativa recensioner. Vidare bortser du ju helt från det faktum att det faktiskt finns kunder som ENBART söker efter en produkt hos Prisjakt, dessa skulle du då missa helt.

Kocken 2008-09-29 19:48

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 29 2008, 17:00

Jag har själv jobbat i butik t.ex. och förutom att jag var absolut bäst på att sälja i den

2) om vi nu ponerar att Prisjakt har allmänt högre anseende än Er butik, så ger det ju Er högre trovärdighet att synas hos Prisjakt, och speciellt om ni gör det utan några fall av negativa recensioner. Vidare bortser du ju helt från det faktum att det faktiskt finns kunder som ENBART söker efter en produkt hos Prisjakt, dessa skulle du då missa helt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men allt går alltid att sälja billigare. Nöjda kunder strävar väl de flesta butiker efter. Jag förstår inte hur vi skulle få nöjdare kunder genom att ligga på Prisjakt.
Förklara gärna det.

Klart det kommer några få besökare från prisjakt men vi skulle ha fått fler från sökmotorerna, om de inte konkurrerade i sökmotorer/annonser (Läs gärna http://www.webmasternetwork.se/f10t31849.html) med våra produkter.
De få kunder som vi fått från prisjakt är inte värt de besökare vi ger dem.

Anders Larsson 2008-09-29 23:12

Vad är det för webshop och produkter det rör sig om?

MRDJ 2008-10-08 23:50

Det är ju väldigt enkelt, om du beslutat dig för att lägga ner er verksamhet är det bara att plocka ner domänen.

Är väll lite som att ringa till Google och klaga för att ni ligger med i deras index.

Jag förstår hur prisjakt tänker. Dom vill ha en komplett databas med priser från butiker i hela Sverige som det går att handla från.

Jonas 2008-10-09 00:18

Citat:

Originally posted by MRDJ@Oct 8 2008, 23:50
Det är ju väldigt enkelt, om du beslutat dig för att lägga ner er verksamhet är det bara att plocka ner domänen.
Är väll lite som att ringa till Google och klaga för att ni ligger med i deras index.
Jag förstår hur prisjakt tänker. Dom vill ha en komplett databas med priser från butiker i hela Sverige som det går att handla från.

Självklart, men när ens nyckelprodukter inte finns med så är något fel?

gummianka 2008-10-09 06:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ

Jo men det är ju lite som att kräva en positiv vinkling varje gång man är i media, det kan ju inte komma som en överraskning för någon vuxen människa att man inte kan ställa krav på hur andra ska göra saker. Jag vill också att Prisjakt indexerar ALLA mina produkter, och helst presenterar dom som JAG vill, och mina konkurrenter ska helst ha mindre exponering....men vänta...jag öppnar en butik på prisjakt istället.....ooops...avslöjade jag något nu... :o

Tez 2008-10-09 15:16

Detta är ju en situation där alla ovanstående talare har rätt. Men jag är helt enig i att det är lite av ett problem. När man köper plats hos sajter av det här slaget så gör man ju det mycket för att få extra trafik. Man vill givetvis inte bli "omkörd" av den andra sajten och behöva betala för att få samma trafik som förut så att säga.

Gäller det produkter som många andra webbutiker säljer så är det givetvis en helt annan femma. Men om man är ensam hos prisjakt om sin produkt så känns det tokigt.

MRDJ 2008-10-10 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ

Jag hade samma problem att man vill ha fler produkter indexerade.
Grejjen är att prisjakt inte har en chans i världen att indexera alla produkter som butiker önskar.
Dom har flera miljoner produkter som inte är indexerade, t.ex bläckpatroner, datorväskor.. osv.

Det är bara att gilla läget och hoppas att dom lägger upp det förr eller senare.
Dock går det att maila till prisjakt och föreslå nya produkter / kategorier, ibland lägger dom upp det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson