WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IDN domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16895)

renkis 2006-10-17 09:45

Här kommer ett gäng till domäner som nu är bekräftade.

belöning.se
inställningar.se
webbdomäner.se
biobesök.se
sms-tjänster.se
ledigadomäner.se
webbdomän.se
städare.se
skånes.se
göteborgs.se

Internet Sweden 2006-10-17 10:17

Att de allra flesta IDN registreringarna skett i SEO, Adsense och spekulationssyfte kan vi väl alla vara överens om, men med facit över första dagen i hand kan jag säga att det skett en ökning av icke-IDN domäner också: av 3586 registrerade domäner så var 2914 IDN dvs 672 var "vanliga domäner"(mot 350-400 en vanlig dag). Eftersom jag förutsåg att något sånt här skulle hända när IE7 har stöd för IDN, plockade jag några 2-teckens IDN-domäner för en månad sedan - men kommer att registrera fler innan 31/12 !

(Jag har för övrigt hela listan över vilka IDN-domäner som registrerats första dagen i alfabetisk ordning för den som är intresserad eller behöver idéer, Men ni får PM:a mig för URL eftersom den är för stor att publicera här.)
---
Själv anser jag att detta med fria IDN-domäner är bra för .se som toppdomän, men samtidigt stämmer det ju givetvis att spekulationer och domänhandeln kommer att öka dramatiskt med .se-domäner framöver. Men det ser jag som ofrånkomligt ändå med tanke på hur det ser ut för många andra TLDer - Domännamn är internets guld - endera vaskar du själv eller står brevid och grymtar att guldet ska ligga kvar..

Jag tycker för övrigt att formuleringen från IIS är riktigt "ful": "Vi förväntar oss att våra ombud kommer att agera ansvarsfullt och i linje med god affärsetik."
Eftersom dom med detta själva friskriver sig från allt ansvar och OM nåt går snett så är det ombudens fel och då kan dom ju enligt nya avtalet kicka ombuden efter tycke och smak.
Om sen var 100:e registrerade IDN-namn blir objekt för tvistlösning a´ 10 000:- så har ju IIS att göra ett tag framöver :D

Skillnaden mellan detta och "fulregistreringar" är att hela denna aktivitet gjorts möjlig och är påhejad av domänregistret och att det inte satts någon antalsgräns. "Fulregistreringar" i traditionell mening är väl inte subventionerad av domänregistret..? :unsure:

Vi bör heller inte glömma målet att IIS vill uppnå 1 miljon registrerade .se-domäner år 2010..

renkis 2006-10-17 10:42

jippie :D jag glömde att jag hade ansök.se också

smultronpuss 2006-10-17 11:38

blä.se fick det bli! :-)

Marcus 2006-10-17 12:03

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Oct 17 2006, 10:17
(Jag har för övrigt hela listan över vilka IDN-domäner som registrerats första dagen i alfabetisk ordning för den som är intresserad eller behöver idéer, Men ni får PM:a mig för URL eftersom den är för stor att publicera här.)
Här kan man hitta registreringshistorik under .se och då alltså se alla IDN-domäner som registrerades exempelvis idag/igår. Observera att datumet inte stämmer exakt.

agaton 2006-10-17 15:12

Mina domäner hittils är:

åre-sälen.se
alltså.se
blogghjälp.se
dataskärm.se
dubbdäck.se
fågelhund.se
fläskfile.se
gräsligt.se
krök.se
söka-jobb.se

renkis 2006-10-17 15:18

Lite geofrafiska domäner

Göteborgs.se
Köln.se
Düsseldorf.se
Skånes.se

Lite internet domäner

ö-a.se
Inställningar.se
Ledigadomäner.se
Webbdomän.se
Webbdomäner.se
Ansök.se
sms-tjänster.se
gratis-gästbok.se

NiGHTFiRE 2006-10-17 16:28

En fråga här. Läste på loopias sida att det endas var gratis ett år. Så då om jag köper massor kommer jag ju få en väldigt stor räkning nästa år inte sant?
Eller är det att man får fixa hur många som helst gratis tills nästa år?
Fattar inte riktigt hehe

renkis 2006-10-17 16:30

Citat:

Originally posted by NiGHTFiRE@Oct 17 2006, 16:28
En fråga här. Läste på loopias sida att det endas var gratis ett år. Så då om jag köper massor kommer jag ju få en väldigt stor räkning nästa år inte sant?
Eller är det att man får fixa hur många som helst gratis tills nästa år?
Fattar inte riktigt hehe

Men du är inte bunden sen. Då väljer du bara och inte fortsätta ha domänen.

agaton 2006-10-17 16:30

Om nån orkar: leverpastéj.se ledig. Likaså ödeö.se

Jag orkar inte ha fler sådana skitdomäner ;)..

åwg.se och ateljé.se också beställda..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson