WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borgelig seger (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16297)

Westman 2006-09-19 17:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Sep 19 2006, 17:28
De tar ett steg i rätt riktning genom att sänka maxbeloppet för akassa och samtidigt sänka nån inkomstskatt vilket ger ett par hundralappar mer till alla arbetande och ett par hundralappar mindre till alla arbetssökande.
Ett par hundralappar mindre??? Jag antar att du är rätt ung eftersom du inte har koll på Akasseersättningarna (det har inte politikerna heller för de flesta av dem har aldrig varit arbetslösa).

En normal webbutvecklare tjänar 24000 / månad. Med dagens ersättningssystem får man då ut 15120 per månad (63%) och endast 14280 per månad efter 100 dagar (59,5%). Om alliansen sänker ersättningen blir månadsersättningen för samma webbutvecklare 11602 per månad (48%).

Vi snackar inte hundralappar - det här är tusenlappar per månad! Och inte f-n hjälper det med en inkomstskattesänkning på 2% heller - det är en fis i rymden. :angry:

EDIT: Har man dessutom barn som blir sjukt så får man inte stämpla utan måste anmäla vård av barn. Då får man ut 80% av akassan.

grazzy 2006-09-19 21:57

Ursäkta mig.. men vadddå "endast 14280", det är mer än vad en del får i grundlön. Mat och hyra .. vad mer BEHÖVER du pengar till? Bil, tv, husvagn, sommarställe? Du kanske borde se över din ekonomi om får sådana extrema problem på grund av en 8-ig bidragssänkning. Sverige måste ha världens mest otacksamma befolkning.. herregud. Jag önskar jag också kunde plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger lite oftare.

Vart anmäler man sig till det här "akassan" som du kallar det?

Och vaddå arbetslös i 100 dagar.. det är väl högkonkunjunktur i vår bransch! Jag har inte sökt några jobb sen jag sade upp mig för att börja plugga 2001, men härifrån ser framtiden ljus och fin ut.

Edit: 24000x12 * 0.02 = 5760:- Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt. Det låter väldigt lönsamt, särskilt för oss som inte har nån inplanerad arbetslöshet de närmaste 25-30 åren.

koala 2006-09-19 22:05

Håller med grazzy. När jag växte upp försörjde min ensamstående mamma mig och mina fyra syskon med lägre lön än 14k i månaden.

Robert 2006-09-19 22:08

Hoppas dom fixar till den där jäkla växlingseffekten för hantverkstjänster också. I det här landet måste man fan kunna tapetsera, kakla, dra rör, lägga golv etc själv för ingen har råd met det.

Johan H 2006-09-19 22:48

Manga verkar inte forsta hur saker och ting fungerar.
Vi skulle alla vilja ha minimalt med skatt, men det fungerar inte att chocksanka skatten direkt. Utan ett steg i taget...

Rom byggdes inte pa.......................

Westman 2006-09-19 23:31

Citat:

Originally posted by grazzy@Sep 19 2006, 21:57
Ursäkta mig.. men vadddå "endast 14280", det är mer än vad en del får i grundlön. Mat och hyra .. vad mer BEHÖVER du pengar till? Bil, tv, husvagn, sommarställe? Du kanske borde se över din ekonomi om får sådana extrema problem på grund av en 8-ig bidragssänkning. Sverige måste ha världens mest otacksamma befolkning.. herregud. Jag önskar jag också kunde plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger lite oftare.

Vart anmäler man sig till det här "akassan" som du kallar det?

Och vaddå arbetslös i 100 dagar.. det är väl högkonkunjunktur i vår bransch! Jag har inte sökt några jobb sen jag sade upp mig för att börja plugga 2001, men härifrån ser framtiden ljus och fin ut.

Edit: 24000x12 * 0.02 = 5760:- Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt. Det låter väldigt lönsamt, särskilt för oss som inte har nån inplanerad arbetslöshet de närmaste 25-30 åren.

grazzy, först så är jag delägare i ett företag och har därmed jobb och sen så gäller akassan inte bara unga ensamstående webbutvecklare. Varför resonerar du lika sakligt som ett barn i trotsåldern, saknar du konkreta och faktaunderbyggda argument?

Förklara vad du egentligen menar med "plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger" och "Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt.". Sen så undrar jag hur du finansierar dina studier och om du tycker att USA har ett bra skolsystem för högre utbildning än grundskola.

koala: Jasså, helt utan bidrag? Antingen är du 40+ eller så ska din mamma ha en medalj. Jag tror på det senare.

grazzy 2006-09-20 00:01

Citat:

Visst kan vi ha lite hårdare fängelsestraff för allting, men snälla, leta upp bevisen visar att långa straff leder mindre våld och brott innan ni förespråkar det (för jag vill gärna se dem med). Jämför gärna med USA, de har riktigt långa härliga fängelsestraff.
Läs ovanstående meningar en gång till långsamt. Fundera över vad det är jag skriver.

Citat:

grazzy, först så är jag delägare i ett företag och har därmed jobb och sen så gäller akassan inte bara unga ensamstående webbutvecklare. Varför resonerar du lika sakligt som ett barn i trotsåldern, saknar du konkreta och faktaunderbyggda argument?
Gamla gnälliga flerbarnsfädrer som jobbar som webbutvecklare har väl förhoppningsvis en fru som tjänar lite slantar också. Vad i argumentet "staten har inte ansvar för din privata ekonomi" är det som inte är faktaunderbyggt? Att jag förespråkar en politik som inte är din? Det måste vara jobbigt att visa sig ute efter valet ...

Citat:

Förklara vad du egentligen menar med "plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger" och "Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt.". Sen så undrar jag hur du finansierar dina studier och om du tycker att USA har ett bra skolsystem för högre utbildning än grundskola.
Jag menar vad det låter som, om man går på akassa så jobbar man inte. Jag vet många som växelvis har jobbat ett år eller ett och ett halvt, sedan gått på akassa medans de har gjort något trevligt, rest eller så som det så fint heter "sökt jobb utomlands" nuförtiden. Vad jag menar med att man kan vara arbetslös i 2-3 månader är att du påpekade att man förlorar "tusenlappar" (närmare 1 tusenlapp än 2) på vilket jag kontrade med att du då måste vara arbetslös ca 2-3 månader per år för att det skall börja märkas. 2% i skattesänkning ger 5000 .. det är rätt många månader du då måste gå arbetslös för att äta upp den vinsten.

Jag finansierade mina studier genom att leva på CSN's avslagsbrev kokta med buljong från ÖB. Jag började plugga för att lära mig nya saker, efter ett par år med CSN så pluggade jag för att ta poäng. Det var inte förrens jag blev ekonomiskt fri (genom att bedriva egen verksamhet) från CSN jag kunde återuppta min inlärning av kunskap*. En student i USA har pengarna i näven och kan själv investera dem över en tioårsperiod eller under en treårsperiod. CSN ger dig inte det valet då de pytsar ut pengarna till dig som du vore ett barn i trotsåldern. De två sista åren jag studerade läste jag knappt 25 poäng på grund av arbete och ointresse för det mesta av kursutbudet men det var ändå de två åren jag upplevde som mest lärorika och intressanta på grund av att jag själv kunde styra över vad och när jag ville läsa. Enbart på grund av att jag hade en ekonomi som tillät mig göra det. Jag behövde inte ligga sömnlös över om huruvida CSN skulle låta mig ha pengar till mat & hyra nästa månad**.

Att söka bidrag är att gå med mössan i handen. CSN, akassa, soss. Det är inget jag tycker man skall tvinga någon till att behöva göra. USA har inte särskilt många rätt, men CSN är verkligen inget bra exempel på en statlig bidrags-organisation.

* Ja, jag är sjukt bitter och nej, jag är ingen vidare student.
** Nej, jag skojar inte, jag har gått utan fast inkomst i rätt långa perioder, självförvållat ja. Kul? Nej.

koala 2006-09-20 01:16

Citat:

Originally posted by Westman@Sep 19 2006, 23:31
koala: Jasså, helt utan bidrag? Antingen är du 40+ eller så ska din mamma ha en medalj. Jag tror på det senare.
Bostadsbidrag och barnbidrag tillkommer visserligen... Sen skrev jag fel... fyra barn, inte fyra syskon... men nåja... Hur som helst känner jag mig rätt rik som student, vilket förmodligen säger en del om hur rik min familj var när jag var liten... Idag är jag för övrigt 24 år.

halloni 2006-09-20 02:23

Citat:

Originally posted by Westman@Sep 19 2006, 23:31

eller så ska din mamma ha en medalj.

vad konstigt.. jag som trodde det här var en tråd skapad för att diskutera valet.. vad snabbt saker förändras :)

hur som helst så finns det inget att göra åt idag åt det samhälle du lever i om du inte vill köra en bensinbomb in i regeringshuset av ren ilska som osynliga partiet stil, alternativt vara oerhört politisk aktiv och verkligen vill ha din åsikt hörd av alla.
vill man slippa betala sveriges höga skatter så flyttar man väl..

Mattias 2006-09-20 02:28

Själv tänker jag så här:
Jag orkar inte ens ta och skriva vad jag tänker (utöver det här)
för det kommer bli ett oändligt tjat om vem som har störst kuk och rätt...

Borgerlig regering, jag är nöjd.

Sedan om du vill ge medaljer till mammor som på nazitiden är det ju trevligt....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson