WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   sifferdomäner (.se) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12889)

Henrik Larsson 2006-03-15 15:36

Citat:

Originally posted by Johan H@Mar 15 2006, 12:02
Finns inte 1 punkt där man kan säga "fan, denna mjukvara är verkligen 2006".
Med tanke på att merparten av det nuvarande produktionssystemet är från 1998-1999 så är ditt påstående helt korrekt. Inom en mycket nära framtid kommer däremot nuvarande produktionssystem att bytas ut och det kan bara bli bättre.

Johan H 2006-03-15 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Finns inte 1 punkt där man kan säga "fan, denna mjukvara är verkligen 2006".

Med tanke på att merparten av det nuvarande produktionssystemet är från 1998-1999 så är ditt påstående helt korrekt. Inom en mycket nära framtid kommer däremot nuvarande produktionssystem att bytas ut och det kan bara bli bättre.

Varför har det tagit så länge? Mjukvaran är hjärtat i verksamheten?
Jag säger då det, rensa bolaget på personer. Finns förmånga som inte
passar in i IIS.

IIS ska inte bedrivas av ett gäng kostymkillar som inte har en aning
om vad de egentligen har att göra med. Det ska bedrivas av kunniga
personer som vet vad domäner handlar om.

När jag tänker på IIS styrelsen, så tänker jag mer på ett gäng 08or
som vill kamma ut lite styrelsebidrag samt utöka sina "meriter"
och få ett tufft visitkort.

Jag tycker det är skoj att läsa pressreleaser typ "när vi starta fanns XX tusen domäner, idag finns det XXXXXXXX tusen domäner". Och? Som att de är bakom "framgångarna".

Henrik Larsson 2006-03-15 15:50

Citat:

Originally posted by nosnaj@Mar 15 2006, 12:32
Hej jag är ombud, oj vilket bra namnförslag, det reggar jag själv :)
NIC-SE/IIS har en informell rekommendation att ett ombud inte bör äga mer än ett 20-tal .se-domäner med koppling till den egna verksamheten eller framtida projekt. Det är åtminstone vad de sagt till mig när jag frågat dem.

Henrik Larsson 2006-03-15 16:26

Citat:

Originally posted by Big_Rob78@Mar 15 2006, 16:33
En alläm fråga, hur kommer det sig att flera personer kan regga samma adress? Stämms inte alla sökningar av mot nic.se databas? Eller fick denna fnatt i förmiddags när så många försökte regga samtidigt?
Det sker ingen reservation hos NIC-SE/IIS vid sökning/beställning hos något av deras 350 ombud utan reservation/registrering var i detta fall först möjlig efter kl. 10 när NIC-SE/IIS:s system började acceptera registrering av numeriska domännamn. Det är upp till varje enskilt ombud om de ville ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 idag, men eftersom det kräver anpassningar av respektive ombuds beställningssystem att ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 så har vissa valt att göra det och andra inte.

aktieante 2006-03-15 16:32

Det är en hel del nummer domäner som blivit reggade på ombuden direkt eller genom bulvan.
Jag har just nu en dialog med II-stiftelsen om detta.

Johan H 2006-03-15 16:40

Citat:

Originally posted by aktieante@Mar 15 2006, 17:32
Det är en hel del nummer domäner som blivit reggade på ombuden direkt eller genom bulvan.
Jag har just nu en dialog med II-stiftelsen om detta.

Och vad tror du den dialogen kommer ge?

Ombud bör få registrera hur mycket domäner de vill
och vad de vill. Så enkelt är det.

Sen kan man ju fråga sig om ombuds verkligen behövs.
Iaf i den form som de existerar idag i.

Henrik Larsson 2006-03-15 16:46

Citat:

- Den första domänen som registrerades var 69.se och den andra 66.se, säger Lennart Bonnevier, informationschef på II-stiftelsen.

[...]

- Vi hade trott att det skulle vara mer telefonnummer. Det har visat sig att folk vill ha korta namn. Men riktnummer är det många som har registerat.

(Källa: Resume.se)

aktieante 2006-03-15 16:47

Bästa hade varit om man reggade direkt hos nic.
Jag skall föreslå detta.

I övrigt kommer väl det inte ge nått, tycker bara det verkar vara en bluff branch.
Man kanske skall tipsa Aschberg och company istället.

jonny 2006-03-15 17:50

Vad gör ombuden för Nic-se sämre än ombuden för ICANN? Du kan inte registrera com-domäner direkt hos ICANN, är det också fel?

Johan H 2006-03-15 18:18

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 18:50
Vad gör ombuden för Nic-se sämre än ombuden för ICANN? Du kan inte registrera com-domäner direkt hos ICANN, är det också fel?
Att jämföra IIS med ICANN är fel.

Sättet att registrera en domän idag via IIS är via email, då kan man likaväl
köra det direkt som kund mot IIS tycker jag. Betalningar sker via kort-online t.ex.

Eller

Så gör man om hela systemet och IIS tar steget bakåt och blir mer som ICANN,
upphandlar ut alla stora tjänster och öppnar upp ett "API" mot ombuden där registrering sker.

Har någon här någonsin ringt till ICANN och undrat varför deras betalning inte blivit accepterad?
Eller kanske för att fråga något rent generellt? Nej. Allt går via ombuden.
Precis som det bör fungera via IIS. Bort med all överflödig personal, satsa på tekniken
istället för löner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson