WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Processen att bestrida en faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10809)

Milad 2006-08-25 16:06

Kabelkultur Hur har det gått med den här? Vill få upp den här igen.

robert.liljedahl 2006-08-27 07:57

Håller med! Galet intressant och spännande.
Tell us tell us tell us!

kabelkultur 2006-08-28 21:40

Åhå, tajm att damma av tråden igen tydligen.

Jo, det har nyligen hållits förberedande förhandlingar emellan uppdragsgivaren och Jonire.
Enligt domarnas utsago är det ett intressant och inte alldeles solklart mål. Om ca ett halvår kommer väl saken upp på riktigt.

Caset i korthet gäller i princip huruvida det är ok att sälja bilder och som säljare strunta i att göra avtal, och när bilderna sedan används till det ändamål de köpts för, kräva betalt igen och skadestånd etc. Den ursprungligen begärda ersättningen för dom här bilderna saknar nog motstycke i Svensk rättshistoria. Bildombudsmannen och Jonire erbjöd nu förlikning för som inte godtogs.

Själv skall jag på förberedande förhandlingar framåt hösten.
Vi på vår sida har ju vårt uppdragsavtal, som enligt de jurister som granskat det är föredömligt utformat, och det har vi följt, så är det med det.

Bildombudsmannens agiterande är överdrivet aggressivt och i mina ögon besynnerligt. Han påstår att jag är en grov brottsling som uppsåtligen har snott Johnnys bilder och t.o.m att jag medvetet vill förhala rättsförhandlingarna för att obstruera emot rätten, när i själva verket ombudets råd var att få begära målet vilandeförklarat tills saken blivit prövad gentemot uppdragsgivaren så att klarhet gjorts i äganderättsförhållandena innan detta mål tas upp.

Jag önskar verkligen att detta blir avklarat så fort det bara går, oavsett utfall. Det vore skönt att bli av med känslan av att ha penninglystna bindgalningar flåsande som bälghundar i nacken.

Mvh PA

Edit: vän av ordning petade in en punkt.

kers 2006-08-29 00:03

Stå på dig kabelkultur! Som vanligt så har vissa sökord en tendens att hamna högt upp i googles SERP via WN: http://www.google.se/search?q=Bildombudsmannen

TeamWinemaster 2006-08-29 00:22

Det här fallet verkar inte klokt, bildombudsmannen verkar ju inte vettig för fem öre även om jag är negativ mot stöld så måste det ju finnas rimlighet i det man begär.

Tittar man på fildelning där man döms till ca 15 000:- för att dela ut en film så kan man ju dra en ganska intressant aspekt i att om filmen är en och halvtimme så så delar man ut 1500 bilder/frames i minuten som blir totalt 135 000 bilder/frames om det är 25 frames i sekunden dvs. 15 000kr/135 000kr=0,11 öre per bildruta man får betala.

/Peder

Milad 2006-08-30 07:23

Citat:

Originally posted by TeamWinemaster@Aug 29 2006, 00:22
Det här fallet verkar inte klokt, bildombudsmannen verkar ju inte vettig för fem öre även om jag är negativ mot stöld så måste det ju finnas rimlighet i det man begär.
Tittar man på fildelning där man döms till ca 15 000:- för att dela ut en film så kan man ju dra en ganska intressant aspekt i att om filmen är en och halvtimme så så delar man ut 1500 bilder/frames i minuten som blir totalt 135 000 bilder/frames om det är 25 frames i sekunden dvs. 15 000kr/135 000kr=0,11 öre per bildruta man får betala.
/Peder

Helt rätt Peder!!!

TeamWinemaster 2006-08-30 08:04

Han är inte specielt accepterad inom sin egen branch ens och titeln bildombudsmannen är verkligen en själv titulering enlig fotografer jag pratat med. Det måste finnas någon realitet i vad man sätter för summor på en bildstöld.

/Peder

jonny 2006-08-30 09:48

Framförallt kanske man inte ska anklaga sina kunder för bildstöld när de använder material man levererat till kunden och som kunden betalat för.

Blir intressant att se var det hela slutar.

allstars 2006-10-04 17:10

Nu då?!
Har det hänt något efter detta halvår?

kabelkultur 2006-10-11 02:46

Inte än men snart. Förberedande förhandlingar hålls om knappt två veckor.
Då ges nog besked om åt vilket håll saken lutar åt så att säga.

Mvh pa

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson