WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   .com.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063153)

erebos 2014-10-17 11:38

Ja det har jag fattat men det går ju att sälja såna också tydligen ;)

erebos 2014-10-17 11:41

Just nu känner jag mej nästan ohederlig för att jag reggat några bra nyckelordssubdomäner på com.se!?

Ingo 2014-10-17 11:55

Man har byggt upp en tjänst där man kan faktiskt kan tro att det handlar om en helt ny domänändelser av flera anledningar:

-Man har något som man kallar för "ackrediterade registrarer". Dock finns det inga företag med på denna lista förutom de själva.
-Man har en sunrise period, i detta fallet en månad.
-Man har något man kallar WDRP tvistförfarande
-I pressmeddelandet man tidigare har släppt så står följande "
Nu är det dags för Sverige att få en ny alternativ domänändelse. com.se var tidigare reserverad av IIS, men blir nu tillgänglig som en egen domänändelse i Sverige. Den 15 oktober släpps domänändelsen .COM.SE, fri för alla att registrera." Det handlar alltså inte om någon subdomän utan om en helt ny domänändelse som släpps fri att registrera.

Ägaren måste skratta sig lycklig i alla fall, vilken affärsidé.

Captain Thailand 2014-10-17 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500578)
Just nu känner jag mej nästan ohederlig för att jag reggat några bra nyckelordssubdomäner på com.se!?

Ja fy skäms... ;)

Nä, seriöst tycker jag det är trist med bolag som Centralnic etc där förmodligen en majoritet av kunderna med största sannolikhet tror att de köpt en domän, fast de egentligen köpt en sub. Det är ju ganska uppenbart att de vill få folk att tro att man köper landsdomäner, för annars hade de väl marknadsfört sig annorlunda.

Om exempelvis Google ogillar förfarandet och svartlistar domänen hamnar SAMTLIGA kunder i kläm. Detta är förvisso hypotetiskt men knappast helt osannolikt, eller?

Att du personligen däremot kan göra något av en subdomän betvivlar jag inte.

erebos 2014-10-17 12:13

Jag kanske inte tänker nog långt men för min del så är det bra om det kommer en "tjänst" som kanske blir accepterad som alternativ till .se.
Om jag inte är helt ute och cyklar (som jag ofta är iofs) så kan väl en .com.se lyckas lika bra som en .guru eller .deals tex här i Sverige?
Jag kan ha helt fel givetvis men jag har köpt 16 stycken som jag ska testa på iaf. Bortkastade pengar eller inte har jag ingen aning om.
Alla TLDer utom .com är ju värdelösa om man frågar rätt personer.

erebos 2014-10-17 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500583)
Ja fy skäms... ;)

Nä, seriöst tycker jag det är trist med bolag som Centralnic etc där förmodligen en majoritet av kunderna med största sannolikhet tror att de köpt en domän, fast de egentligen köpt en sub. Det är ju ganska uppenbart att de vill få folk att tro att man köper landsdomäner, för annars hade de väl marknadsfört sig annorlunda.

Om exempelvis Google ogillar förfarandet och svartlistar domänen hamnar SAMTLIGA kunder i kläm. Detta är förvisso hypotetiskt men knappast helt osannolikt, eller?

Att du personligen däremot kan göra något av en subdomän betvivlar jag inte.

Ja det där med google kan helt klart vara lurigt.

Captain Thailand 2014-10-17 12:27

Ett tillägg:

Sedo accepterar Centralnics sub-domäner sedan 2013.

Ett av de senare tillskotten ropade de in på auktion: http://domainnamewire.com/2013/09/26...m-coming-soon/

erebos 2014-10-17 13:52

Om man tillåts skämta så kanske jag kan börja sälja subdomäner på min .se.com.se med bra förtjänst om några år för då ska den lanseras som den nyaste svenska domänen. :)

Thomas 2014-10-17 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500589)
Om man tillåts skämta så kanske jag kan börja sälja subdomäner på min .se.com.se med bra förtjänst om några år för då ska den lanseras som den nyaste svenska domänen. :)

haha :) jag köper com om det går bra

Thomas 2014-10-17 14:04

Idag lanseras *.com.se.com.se. se under denna kostar $10 000 resten $5.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson