WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Romer som tigger kommer att bli fler (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062889)

btng 2014-10-07 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20499916)
Ja men passa på att propagera för alkoholförbud i samma vända då så kan du bli lite trovärdig i din argumentation.

Och eftersom vi ska skydda brottsoffrena från organiserad kriminalitet genom att köra bort offrena är det också dags att du börjar propagera för utegångsförbud efter skymning. Helst kanske vi ska förbjuda all utomhustransport utan poliseskort, för de nya gängen agerar ju flitigt även på dagstid. Vi måste ju trots allt bekämpa brotten genom att de utsatta och laglydiga begränsas i sin frihet.

Känns otroligt skönt att veta att admin på WN har hjärtat på rätt ställe. Det gör mig glad. Keep up!

tartareandesire 2014-10-07 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av btng (Inlägg 20499923)
Känns otroligt skönt att veta att admin på WN har hjärtat på rätt ställe. Det gör mig glad. Keep up!

Håller med dig till 110%, det gör att man fortfarande har hopp för mänskligheten :)

erebos 2014-10-07 19:41

Man blir faktiskt lite gladare av att se en mänskligare syn på saken än att bara läsa alla de som bara kör på med "organiserad brottslighet".
Finns nog mer än en sorts tiggare och väldigt många är det nog synd om på riktigt.

glastron 2014-10-07 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20499916)
Ja men passa på att propagera för alkoholförbud i samma vända då så kan du bli lite trovärdig i din argumentation.

Och eftersom vi ska skydda brottsoffrena från organiserad kriminalitet genom att köra bort offrena är det också dags att du börjar propagera för utegångsförbud efter skymning. Helst kanske vi ska förbjuda all utomhustransport utan poliseskort, för de nya gängen agerar ju flitigt även på dagstid. Vi måste ju trots allt bekämpa brotten genom att de utsatta och laglydiga begränsas i sin frihet.

Finns alkoholförbud i många parker i stan. Tycker det är bra. Poliseskort behöver brandkår och ambulans i vissa områden idag. Det är mindre bra. :)

Rbin 2014-10-07 23:26

Det som gör saken så mycket värre är att Rumänien bland annat får extra pengar för att ta hand om romerna. Men dessa pengarna verkar gå till annat.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har...-till-romerna/

Jag tycker innerligt synd om dessa barnen som tvingas leva i misär, jag har själv gått förbi romska läger här i Göteborg och det är ju bara en stor misär.

Jag var i Budapest två gånger i somras och det som slår mig är hur romerna inte verkar bry sig om någonting. Var en del i områdena kring Centralstationen och dom hade verkligen lyckats förstöra hela stadsdelen med att totalt skräpa ner. Så man kan inte helt blunda för varför så många Ungrare är emot dom. Själv blev jag och polaren bestulna på en ryggsäck med pass/bankomatkort/pengar, vi stod utan någonting där nere då vi hade allt i en väska.

Detta skedde på en toalett som drevs av romer, dom vägra släppa in oss o kolla efter väskan. Vi hämta polisen som sega sönder och valde att gå med efter 20 minuter då vad väskan borta. Jag va tvungen att bli riktigt agressiv och hota dom och tillslut kom han upp med väskan, dom hade dock lensat den på alla kontanter och vi hade hunnit ringa till Sverige o spärra alla våra bankomatkort så satt med 0 kr första dagen och fick hjälp hemifrån tack vare pengaöverföring till western union.

Kan ju säga att efter dom dagarna i Budapest var inte romerna populära i mina ögon och jag hatade dom. Men när man väl landat får man inte glömma att detta var några individer och inte hela romska befolkningen. Man får liksom tänka på alla dom barnen som just nu ligger i ett tält nere vid ån just nu medan jag ligger med min varma säng.

patrikweb 2014-10-08 06:07

Romer och tiggare är ändå en del av problemet med öppna gränser och Schengen. Precis som människohandel blivit väldigt simpelt med öppna gränser utan någon kontroll i princip.

Är inget emot öppna gränser men dom borde ha regler som många andra länder har, att man kan bevisa att man har ekonomi för kunna stanna i andra landet.

Och att man som turist inte får jobba, att tigga anser jag är ett typ av jobb.

Och anser det är deras hemland som ska ansvara för dom, inte låta andra länder få problem och kostnaderna. Borde vara möjligt att utesluta den helt fria rörligheten från vissa länder om dom länderna inte tar sitt ansvar.

Sedan kanske tiggarna är minska problemet just nu sett till alla flyktingar som kommer, nog inget annat land än Sverige som i princip delar ut medborgarskap i flingpaket.

Men det löser problemet för Sverige förbjuda det, och hade Sverige även kunnat bötfälla hemlandet så hade dom själva börja lösa det rätt fort.

digiArt 2014-10-08 06:34

Citat:

Ursprungligen postat av glastron (Inlägg 20499823)
Jag tror att om vi inte förbjudet det, då leder det till ökad kriminalitet.

Jag är ledsen att behöva säga det, men vi har en diger lunta som förbjuder en hel del i vårt samhälle. Tyvärr är det många som struntar i det.

Arbeta med orsaken, inte symptomen. Ett förbud löser inte grundproblemet.

Rbin 2014-10-08 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20499946)
Och anser det är deras hemland som ska ansvara för dom, inte låta andra länder få problem och kostnaderna. Borde vara möjligt att utesluta den helt fria rörligheten från vissa länder om dom länderna inte tar sitt ansvar.

Då kommer ju det problemet att länderna där romerna kommer ifrån inte gör ett skit för dom, pengarna som ska gå till att hjälpa romerna fastnar någon annanstans. Då kan man ju ställa sig frågan om man själv var i samma situation och satt där nere, man bodde i ett ghetto/tält eller vid en tipp, knappt någon mat och alla hatade en.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...na_8779168.svd
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=5850654

Man har fått höra av grannarna att "I Sverige kan man tigga och få ihop bra med pengar". Klart man hade åkt från misären i tron om att kunna skapa sig ett bättre liv. Sen att det kanske inte är exakt så som dom har tänkt sig väl framme i Sverige är ju en annan femma, det är ju därför man ofta hör om folk som vill åka hem men inte har råd. Då går kommuner in med bussresor hem åt dom.

Jag vet inte, jag gillar inte att slå på dom längst ner i samhället, det är verkligen inte deras fel att dom är fattiga. Speciellt inte barnens fel, då dom inte har valt att växa upp i en tiggarfamilj.

Det finns bara en väg att gå, öka trycket på Rumänien. Inte dalta med dom så jävla mycket, dom måste börja bevisa att dom vill hjälpa romerna. Då menar jag inte ge dom bidrag utan skapa jobb för romerna i deras hemländer.

glastron 2014-10-08 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20499947)
Jag är ledsen att behöva säga det, men vi har en diger lunta som förbjuder en hel del i vårt samhälle. Tyvärr är det många som struntar i det.

Arbeta med orsaken, inte symptomen. Ett förbud löser inte grundproblemet.

När tror du grundproblemet kan vara löst?

Clarence 2014-10-08 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av glastron (Inlägg 20499932)
Finns alkoholförbud i många parker i stan. Tycker det är bra. Poliseskort behöver brandkår och ambulans i vissa områden idag. Det är mindre bra. :)

Du förstod verkligen inte poängen med att straffa offret va?

Ska vi bekämpa misshandel genom att förbjuda potentiella offer att röra sig i miljöer där risken är större?

Ska vi bekämpa våldtäkt med att begränsa kvinnors fria rörelse?

Ska vi bekämpa mobilstölder under utekvällar genom att förbjuda folk att ha med sig på mobilen in på krogen?

Det hela bygger givetvis på att du faktiskt talar sanning när du ser den sporadiska brottsligheten knuten till romska tiggare som det verkliga problemet och inte tycker att tiggarnas existens och/eller närvaro är huvudproblemet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson