WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nu får ju Apple ge sig... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049461)

Captain Thailand 2011-08-11 19:57

Ps. Angående mitt föregående inlägg. Det var inte allvarligt menat och jag vet att space2u inte har med saken att göra. Bäst att klargöra. ;-)

Nu ska mac-människan gå och sova. Klockan är snart 01:00 här. Någon som vet hur man stänger av en mac? Kanske lika bra att slänga den och köpa en ny. En med briljanter på ;-)

tartareandesire 2011-08-11 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20414251)
Fast jag tycker inte en Iphone är en närheten av en status sak, samt tycker inte det är så dyr produkt. Dock om man vill ha en IMac med extra skärm och tillbehör plockar det på.

Det behöver inte vara så dyrt för att vara en statuspryl, det handlar mer om att det ska vara trendigt och snyggt. Priset är inte alltid relevant. Hur mycket status är det att äga en dyr tävlingscykel? :) Helt gratis får det ju dock sällan vara.

Håller verkligen inte heller med dig - när hände det senast tro? :) - i ditt resonemang kring vilka som har råd. Min uppfattning är snarare sådan att det är de som har minst pengar - och skulle behöva använda dem till andra saker - som gör allt för att få tag på en iPhone. De jag träffat på som har riktigt bra med pengar struntar tvärtom i vad de har för märke på mobilen. De som har pengar har inte lika stort behov av att visa upp det (behovet tycks öka ju yngre individen är dock). Hankönet är nog även överrepresenterat.

klein 2011-08-12 06:24

Det är svinigt av apple, men å andra sidan. Dock är det svårt att döma i såna här konflikter.. Grund problemet är att man kan ha pantent på såna alldagliga saker, och kraven verka vara för lågt ställda för att få genom ett mjukvarupantent. Därav uppstår pantent trollen.

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20414058)
Hejsan WN.

Först och främst startar jag detta ämnet för att jag är lite sur över att jag inte kan köpa min Galaxy Tab ännu pga. Apple. Men långt ifrån därför jag "attackerar" apple med detta inlägget.
Detta kan bli ett intressant ämne mellan Applefanboys och Androidfanboys eller så kan det bli en intressant disskution.

Tycker Apple är så j-v fega som inte vågar ta konkurrens. Vi kan ta fallet med Samsung tex. Där Apple vill släcka ner Samsungs Galaxy serie pga. att enligt apple är produkterna lika apples egna produkter i mönster. Eller? För mig låter det bara som ren bullshit och mer som att Apple verkligen är rädda för Galaxy serien då vissa kritiker givit högre betyg på Galaxy än Apples produkter.

Just angående anklagelserna på Galaxys likhet till iPhone och iPad så citerar jag en rätt rolig kommentar på IDG:

Tyckte den var rätt klockren! :)

Men förövrigt så kan jag nämna att jag haft iPhone 4 samt macdatorer och inget emot produkterna, de är grymma och produkter med kvalite vad gäller allt förutom iPhone's glas (ingen kan säga emot).
Men sättet Apple vinner på marknaden är något som stör mig. Visst, tycker de har rätt att peka mot domstolen om en leverantör går ut med "Äppelträdet 4" och är ren liknelse till iPhone 4. Jag pekar till kommentaren ovan.

Sen när Steve Jobs (en av världens bästa VD'er, enligt mig) går ut på en Applemässa och ska gå igenom något om iPad så står han och förklarar hur iPad totalt kör över sina konkurrenter och alla andra plattor är bara ett gäng copycats.
Något halvår senare när han presenterar iOS 5 stängde jag ner direkt när han presenterade (MAGIC)"Notification Center", så fint som det heter. Denna baren är ju bara sååååå j-v Android sedan Androids start och det är ju ett av Androids guldklimpar som verkligen representerar Android i min mening.
Eller har jag fel?

Hade varit roligt och höra andras åsikter om detta. :)

klein 2011-08-12 06:31

Det där en väldigt grov generalisering. Problemet med folk , är att det har allders för låg grundkunskap vad det gör. Den där skämtet datakörkortet man hade för några år sedan, bör införas ingen, men den här gången med vettiga frågor. Då inte i form kunskap att använda hur mycket man kan om windows, utan mer grundläggande kunskap.

Sedan tro jag kulturen är olika mellan mac och Windows. Windows användare är kanske mer vana med att tuktas med problemen, medan mac:en användare är vana att de fungera bara.

Har stött på så kallade "Dataproffs" som tycker att man kan bygga backup program genom att länka ihop html och linux.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20414248)
Haha, ja det skulle man ju kunna tycka. Det jag menade nu var ju dock en sån enkel sak som att lägga upp ett mailkonto i Apple Mail eller Outlook tex. Applemänniskan kanske inte ens försöker själv innan dom ber om hjälp för att dom inte har lust medans pc-användare åtminstone brukar ha gjort ett försök själv innan dom begär support.

klein 2011-08-12 06:50

Men så är det med allting.. Man behöver inte mjölk ersättning i 3:e världen heller, men mammorna där föredra det, för de slipper att amma och kan tugga khat istället. :-) ( Jag är väldig ironisk och cynisk )

Hur många produkter behöver du i ditt hem för att överleva? Givetvis kan man klara sej med en LM Ericsson m/37 och några stolpskor , men det bli väldigt opraktiskt och ganska omöjligt framöver också.

iPhone är kanske en onödigt produkt, men den är också väldigt bra. Apple har tänkt på det mesta. Man få verkligen intryck att man har köpt en exkelsiv produkt, när man packar upp sin iPhone.

Då har haft smartphone såsom qtek 9100 , nokia n95, nokia 5800 och har förnärvande en Samsung Galaxy 9000.

Men min åsikt är fortfarande att iPhone är den bästa telefonen, dock onödig dyr. Jag föredra hellre att surfa på min iPad istället för på telefonen. Men jag förstår att iPhone är populär bland, folk helt plötsligt så kommer åt saker och ting, utan att behöver krångla. Levet med appar , har gjort det enklare för många .

Vet själv hur mitt beteende är. Skulle flyga till Grekland, vill ha något att läsa på flyget. Så 2 min innan man bordar planet, så jag lånar boken "Livet deluxe" från Stockholm stadsbibliotek. Nere väl i Grekland kunde man låna nya böcker. Så jag menar att iPad inte alls är någon onödig produkt ,när jag skulle ringa hem. Då loggar in med min samsung telefon på hotellets internet, och ringer lokalsamtal i Stockholm med mitt 08:a nummer och självklart satt jag vid polen tittade på Nile City via SVT Play. Så personligen så tycker jag att iPad är en ganska bra pryl. Då är nog bakmaskinen en större flopp.

Och upptäckte att de smartaste om man vill lyssna på musik, är att köpa billiga skräp android med kontantkort. Annars har man inget batteri kvar på huvudtelefonen när dagen är slut. Framför blir det billigare att dra en sunk kina telefon i backen än en 5000:- lur när man skall ut skog och mark röra på fläsket.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414230)
Tvärtom. Apples marknadsföring är i allra högsta grad psykologisk. Det finns ingen som har behov av just en iPhone eller en iPad. Det finns dessutom inte EN enda personlighet som passar in på en produkt. Det finns för det mesta flera anledningar till att köpa något. Jag menar dock inget negativt med det jag skrev, jag menar bara att deras produkter är långt ifrån överlägsna men det är inte heller konkurrenternas. Minst 99% av alla som köper en iPhone hade klarat sig precis lika bra med en HTC, Sony Ericsson eller vad som.

patrikweb 2011-08-12 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414253)
Det behöver inte vara så dyrt för att vara en statuspryl, det handlar mer om att det ska vara trendigt och snyggt. Priset är inte alltid relevant. Hur mycket status är det att äga en dyr tävlingscykel? :) Helt gratis får det ju dock sällan vara.

Håller verkligen inte heller med dig - när hände det senast tro? :) - i ditt resonemang kring vilka som har råd. Min uppfattning är snarare sådan att det är de som har minst pengar - och skulle behöva använda dem till andra saker - som gör allt för att få tag på en iPhone. De jag träffat på som har riktigt bra med pengar struntar tvärtom i vad de har för märke på mobilen. De som har pengar har inte lika stort behov av att visa upp det (behovet tycks öka ju yngre individen är dock). Hankönet är nog även överrepresenterat.

Kanske var så en gång i tiden, just nu känns Iphone så vanligt att det skulle kännas dumt att det statuspryl när det är så stor andel av folk som har den. Tror att det är väldigt få som skulle kalla det för statuspryl som är över 18 år.

Nu är ändå en Iphone en produkt som inte är så dyr ändå, när jag tog upp vilka som har råd eller inte så tänkte jag mer på deras övriga produkter som blir rätt stor summa om man ska köpa med lite extra tillbehör.

För största delen för folk som har åsikter av IMac, Macbook och liknande är oftast personer som inte har råd med dom och faktiskt aldrig ens testat och använt dom på riktigt.

Sedan om man har mycket pengar så visst att man kan skita i märket men man går inte köper billigaste skiten man hittar för att spara lite pengar eller går runt som en idiot med alla möjliga rabattkuponger för spara 5:- på någon livsmedelprodukt.

Jag hade ju aldrig köpt en rolex och gått runt med diamanter även om jag hade haft 1 miljard på kontot. Men hade aldrig köpt billig skit för spara pengar.

pelmered 2011-08-12 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414253)

Jag håller med dig på allt utom det med priset. Statusprylar får gärna vara gratis så länge tillgången är kraftigt begränsad. Man ska antingen behöva kämpa lite för att få den eller ha tur. På så sätt får man en väldigt hype-effekt. "Åh, har du en sån! Vart fick du tag i den?!"

Annars håller jag som vanligt med dig i det mesta du skriver :)

tartareandesire 2011-08-12 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414317)
Jag håller med dig på allt utom det med priset. Statusprylar får gärna vara gratis så länge tillgången är kraftigt begränsad. Man ska antingen behöva kämpa lite för att få den eller ha tur. På så sätt får man en väldigt hype-effekt. "Åh, har du en sån! Vart fick du tag i den?!"

Annars håller jag som vanligt med dig i det mesta du skriver :)

Okej, vi kan enas om ett mellanting då. Att äga en snöboll i juli är kanske inte status heller :) Visserligen tyder det på att man har råd med en frys men det följer ju med i svenska hyreslägenheter.

Det kanske inte riktigt har framgått men jag gillar faktiskt Apples produkter. De är både snygga och funktionella (men fördenskull inte bättre än konkurrenternas). Däremot tycker jag det är väldigt fånigt med såväl de som hatar Apple över allt annat och tycker allt de gör suger som de som ser Apple som en religion. Bägge existerar tyvärr i överflöd :) Underhållande är det dock. Den ene blir skitsur så fort man säger något positivt om iPhone medan den andre blir minst lika förbannad så snart någon yttrar något negativt om Apple. Antingen är man avundsjuk, fattig, inkompetent, hjärntvättad, teknikblind etc. :)

nosnaj 2011-08-12 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20414294)
För största delen för folk som har åsikter av IMac, Macbook och liknande är oftast personer som inte har råd med dom och faktiskt aldrig ens testat och använt dom på riktigt.

Eftersom du ofta nämner pengar måste det betyda att du anser Apple:s produkter egentligen är dyrare än du anser dom är värda? :)

patrikweb 2011-08-12 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20414332)
Eftersom du ofta nämner pengar måste det betyda att du anser Apple:s produkter egentligen är dyrare än du anser dom är värda? :)

Ska man bara köpa en av deras produkter så är det väl inte så mycket, men jag anser väl inte riktigt att det kan vara värt köpa en IMac för 50k med 2 extra skärmar och tillbehör.

Så visst tycker jag det är överpris på extra minne och lagring.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson