WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ge ni pengar till tiggare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046844)

tartareandesire 2011-03-01 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20395425)
Har du någon källa på det?

Du kan läsa massor om ämnet i tryck och på nätet. Det har varit ett uttalat mål på senare tid att näringslivet ska vara mer involverat i svenskt bistånd. Inte minst USA har också varit väldigt duktiga på att utnyttja sitt bistånd till ren utpressning, exempelvis nu senast när det gällde emottagande av uigurer som släppts från Guantanamo.

tartareandesire 2011-03-01 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395447)
Sverige sänker bort 1% BNP, det mesta hamnar i militär diktaturer och korrupta länder. är helt onödigt utgift. Sverige bör lägga över mer ansvar på USA och FN, istället för bränna pengar på bistånd.

En ganska korkad inställning. Du tycker inte man bör göra något åt denna situation istället? Sverige är en del av FN men det betyder inte att man på grund av detta ska strunta i andra internationella samarbeten (FN är tämligen ineffektivt i många fall just på grund av det höga medlemsantalet och en del som sätter sig på tvären - USA har varit ganska bra på det också). En stor del av det svenska biståndet går dessutom redan genom multilaterala organisationer såsom FN.

Genom handel med diktaturer kan man även åstadkomma förändring. Det som sker i arabvärlden just nu hade inte varit möjligt utan importerad teknologi. Kinas ledning är nog tämligen orolig för framtiden.

Axelsson 2011-03-01 22:06

Jag brukar inte ge pengar men förra månaden så fick en uteliggare i trappuppgången bröd, juice och lite annat smått och gått som jag inte ville ha.

MRDJ 2011-03-01 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395444)
Man måste skilja mellan olika tiggare : Svenska missbrukare / någon stackare som har fastnat i Sthlm utan pengar.

Sedan har vi organiserad tiggeri / brottslighet , oftast folk från Rumänien eller andra öst stater. Enligt EU regler måste man ha pengar för sitt upphälle i 3 månader. Men det finns onda krafter som hindra Stockholm polisen att kicka ut tiggare från Sverige , därav måste vi ha skiten i tunnelbanan

En lag som förbjuder tiggeri på kollektivtrafiken skulle vara bra, det är ganska jobbigt att bli ofredad med musik som man inte vill lyssna på. Det som spelar dragspel och fiol på tunnelbanan låter för illa, tom en katt i Mars låter bättre. Har funderat vid något tillfället att gå fram och slå sönder fiolen för dem.

Det ÄR olagligt att åka till sverige bara för att tigga.
läs här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rom...-trots-eu-lag-

jonny 2011-03-01 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20395375)
Jonny: haha, lite kul att du skriver
"Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare."

Ge mig en rikskupong också, så köper nog även jag en hamburgare. Inte så att jag går och köper ett par nya jeans för det kan man väl inte göra med rikskuponger :D

Själva poängen var att det var en rikskupong just för att det skulle gå till mat. ;)

klein 2011-03-02 03:55

Låt FN och USA få ta överhuvudansvaret, men att Sverige skall ha egen myndighet för bistånd är onödigt och kostar massa skattepengar. Att Sverige sedan sänker pengar till FN är en annan sak.

Man klara inte av kvalité säkra att biståndet gå till behövande, då bör man inte heller sänka pengar. Katastrof bistånd är en sak, men hälla in pengar i diktaturer i Afrika och Latinamerika är värdelös form av bistånd, som inte fungera.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395459)
En ganska korkad inställning. Du tycker inte man bör göra något åt denna situation istället? Sverige är en del av FN men det betyder inte att man på grund av detta ska strunta i andra internationella samarbeten (FN är tämligen ineffektivt i många fall just på grund av det höga medlemsantalet och en del som sätter sig på tvären - USA har varit ganska bra på det också). En stor del av det svenska biståndet går dessutom redan genom multilaterala organisationer såsom FN.

Genom handel med diktaturer kan man även åstadkomma förändring. Det som sker i arabvärlden just nu hade inte varit möjligt utan importerad teknologi. Kinas ledning är nog tämligen orolig för framtiden.

klein 2011-03-02 03:59

Det står inte att de är olagligt att tigga. Olika Myndigheterna gör olika bedömningar. Artikel berätta även om kritik emot polisen, för att de utvisade romerna godtyckligt och strider emot EU Rörelse frihet direktiv.

Det är inte olagligt att tigga, däremot får man enligt utlänningslagen utvisa folk som inte har uppehället klart, vilket knappast Romer har, deras syfte med att uppehålla sej i Sverige är att stjäla och tigga.

Den där tanten Maria Leissne har en del trasiga sinnen, därav blir det knas.

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20395486)
Det ÄR olagligt att åka till sverige bara för att tigga.
läs här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rom...-trots-eu-lag-

klein 2011-03-02 04:06

Jag gav bort en flaska 80% Vodka till en "tiggare / missbrukare", när jag hade köpt lite billig sprit i Estland, han blev glad. Vill man kröka låt folk får göra, lever man på gatan så måste ändå glömma de helvete på jorden man har som öde, då kan lite sprit vara bra, sedan får godtemplare maffian säga vad man vill.

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20395450)
Jag är visserligen en cyniker, men jag utgår ifrån att den som ligger på gatan antingen har missbruksproblem eller lider av psykisk sjukdom. Inte på något vis tror jag att mitt bidrag ska hjälpa till att lösa uteliggarens problem. Jag tänker snarare att en full alkoholist bör vara lyckligare än en nykter dito och att mitt lilla bidrag kanske gör att han slipper köpa ut åt minderåriga för att få ihop till spriten.

Att ge kontantbidrag på gatan till en uteliggare är ju inte på något vis detsamma som ett socialt engagemang och bör inte heller misstas för ett sådant. Det är snarare en god gärning, utan något annat syfte än att göra en människa glad för stunden. Jag har aldrig hört talas om en missbrukare som slutat vara missbrukare bara därför att han inte hade kontakter till sprit eller droger. Däremot så har jag hört talas om många missbrukare som blivit kriminella, bara därför att de inte hade kontakter till sprit eller droger.

knullis 2011-03-02 06:14

jag tycker detta va den intressantaste off-topic diskussionen på länge.
Trots allt verkar det som de allra flesta på något sätt känner medlidande och vill hjälpa de som är i behov av det, och många här verkar på ett eller annat sätt ha hjälpt /hjälper de hemlösa stackarna.

Bjorne 2011-03-02 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395458)
Du kan läsa massor om ämnet i tryck och på nätet. Det har varit ett uttalat mål på senare tid att näringslivet ska vara mer involverat i svenskt bistånd. Inte minst USA har också varit väldigt duktiga på att utnyttja sitt bistånd till ren utpressning, exempelvis nu senast när det gällde emottagande av uigurer som släppts från Guantanamo.

Ah, du massuppfitttade mig. Det jag försökte syfta på men misslyckades med var påståendet "Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet"." Det stämmer inte med min erfarenhet av kristna organisationer. Jag tycker att svepande generaliseringar kräver att man har kött på benen annars bör man låta bli.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson