Citat:
Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se
(Inlägg 20390670)
Kamprad är ett lysande exemplar på hur fler större män/kvinnor borde göra. Förhoppningsvis hade Sverige vaknat till liv och fattat att något inte stämmer med våra regler.
Regeringen stänger ner kärnkraftverken för att det är farligt, samtidigt stiger elpriserna så pappersbruken får stänga en hel vecka för att de inte har råd att driva anläggning pga elpriserna.
Kamprad, Ikea och allt andra stora bolag gör helt rätt. Det är så smarta företag gör för att öka sin vinst.. Och som alla vet som driver ett företag, så vill man ha vinst, gärna mycket ;)
|
Problemet är att många företag förmodligen skulle fortsätta att flytta till skatteparadis, även om Sverige hade en mycket låg bolagsskatt. Problemantiken är lite densamma som med piratkopieringen av film och musik. Även låga priser har svårt att konkurrera med gratis.
Så vill man ha kvar företagen i Sverige (och det antar jag väl att de flesta svenskar vill?) måste frågan hanteras globalt. Jag tycker personligen att Sverige ska försöka få ner skattetrycket. Men det är minst lika viktigt att Sverige försöker nå internationella överenskommelser med andra länder, som på sikt kan harmonisera skattetrycket i hela världen.
Dessutom så beskattar vi helt fel saker idag. Vi beskattar arbete och vinster, varpå folk och företag flyttar utomlands. Momsen är däremot en skatt som man inte kan smita ifrån. Vårt skattesystem var säkert logiskt i början av 1900-talet. Men idag skulle vi behöva en stor skatteväxling för att anpassa skattesystemet till 2000-talets globala värld. Så vad vi ska beskatta bör vara en minst lika viktig fråga som hur högt vi ska beskatta något.
Förövrigt verkar det dumt att inte stänga ner kärnkraftverk om man inte kan garantera säkerheten. Jag tror faktiskt att du håller med mig där. Problemet är inte att osäkra kärnkraftverk stängs ner. Utan problemet är snarare att kärnkraftverken har tillåtits bli osäkra. Politisk obeslutsamhet har gjort att vi varken har satsat på kärnkraften och moderniserat eller avvecklat den. Så nu sitter vi här med dåliga kärnkraftverk och inga alternativ.
|