![]() |
Huahin det finns ju gott om barer för dem som önskar. men just nattklubbslivet är lite torrt där. i jämförelse med phuket där de dunkar musik 24-7 i princip.
Finns säkert många andra bra ställen i thailand att vara på Huahin var bara ett förslag. Lätt o koncentrera sig på jobb där. samt bra bredband tillgängligt. billigt boende i jämförelse med många andra platser. jag bodde en vecka på ett hotell i huahin för mindre än 100kr natten och hadde varm dusch. tv på rummet o wifi på rummet. o en enkel frukost ingick. |
Tjena,
Jag är borta en helg och denna tråd exploderar, roligt! Jag har som sagt gjort detta en gång tidigare, och var då fem månader på Bali och en månad i Rawai (Phuket) där jag körde thaiboxning i en månad. Jag tjänade runt 3 000 kr per månad när jag åkte och runt 12 000 kr per månad när jag kom hem. Jag, personligen, har aldrig arbetat så fokuserat i hela mitt liv som under denna tid. Jag småskuttade nästan ner till mitt "kontor" (som var ett café vid stranden) och jobbade sedan nära 10-12 h per dag, men det varierade ganska mycket ibland gick jag bara ner och softade - låg i solstolen mm. Jag åt ute varje dag, i princip alltid på restaurangen och där kostade en nasi goreng 30 kr = 60 kr per dag. Det viktigaste för att hålla budgeten är dock att undvika att festa för mycket. Inte så mycket för att alkoholen är dyr men man har ju en tendens att unna sig lite för mycket då också. Jag levde snålt, men det var jag beredd att göra för att få genomföra denna dröm - för det var verkligen en dröm. Något som jag kände att "Nej, men såhär kan man väl ändå inte göra", jag var snudd på besatt att lyckas och det gick jäkligt bra. Den resan var grunden till att jag idag kan säga upp mig. Jag är tillbaka på snållön men har råd att bo i en tvåa i innerstan i Sthlm vilket jag knappt kunnat drömma om att göra 2007, det var ju bara en hobby! Alltså, vill du verkligen åka och prova på det här så kommer du (vi) finna en väg att göra det på. If there is a will there are a million f***ing ways! Sen tror jag inte att detta projekt kommer innebära samma fokus som när jag åkte (jag åkte ju själv), men jag tror personligen att nätverkandet, samarbetet och den gemensamma delade kicken av att göra det kommer att vara mycket värt. Internet brukar för övrigt vara "ok". Oftast funkar det, vissa dagar (3-5%) fungerade det inte alls (och jag bodde på två olika öar). Man kan inte tro att man åker till Schweiz, det är Thailand med allt vad det innebär - eller, förmodligen Thailand (landet är inte till 100% satt än). Dessutom är det lätt (för de flesta) att hyra ut sin bostad. Jag använda mig av bostaddirekt.se har jag för mig senast. Nu hyrde jag ut en etta i innerstan förvisso men det var inga som helst problem... För er som vill läsa om mina upplevelser så skrev jag om det på min blogg (från sep 2007 och framåt) på http://www. bjorkwall .com/2007/page/4/... Sakta men säkert ska jag och Tore ta upp en sak efter annan på bloggen (paradisebusinesscamp.se) så att vi kan tråda diskussionerna lite. Kul annars att höra alla positiva kommentarer och engagemang! |
Vill man ha billigt boende, bra infrastruktur och bra uteliv så är Pattaya bra. Inte så illa som media vill få det till. Bodde där i 9månader och trivdes riktigt bra.
Men även Hua Hin är bra. Kommer i början på 2011 dras fiberkabel genom Hua hin, men det är Thailand så kan också bli i början på 2021. Boendet är billigt och allt är om man jämför med Pattaya och Bangkok rent och snyggt. Bra strand och helt ok utbud av barer. Flyttar till ett nytt kontor här i Hua Hin imorgon, skall försöka få bild på detta. Att leva i Thailand går att göra precis så billigt och så dyrt som du själv vill. Käkar billigt Thai-käk så klarar man sig på 200b om dagen på mat. Men som sagt är skillnad på att leva och överleva. Min Budget ligger på c.a 40.000thb/månad. Att sitta hemma och jobba mot Sverige är inga problem om man bara lär sig att inte snacka om vad man gör till allt och alla. Jobbade själv 6månader hemma med telefonförsäljning utan problem. Säg till om ni åker hit, vore kul att träffa lite likasinnade :) |
Citat:
Behöver ni aldrig bemöta en kund/annonsör på 4 månader? |
Nice ideé! Men går det med visum och sånt? Kan man verkligen får visum för 4 mån i Thailand?
Citat:
|
Går att ansöka om 2x turistvisum från Sverige, gratis fram till maj 2011 tror jag. då får man 60+30 dagar på varje visum. Efter 60 dagar får man gå till imigration office för att få 30 dagar till. Sedan ut ur landet. T.ex. 5min i kambodja sen har man 60+30 dagar till. Således c.a 6mån totalt.
|
pil : om man tex tar huahin. hur går visarun till kambodja. finns väl kompletta liksom bussresor man åker med bara för det? kostnader? tid o resa?
|
Resorna från hua hin går till burma eller kambodja. Har faktiskt aldrig åkt från hua hin utan bara från Pattaya. Där går bussen 06 och man är tillbaka vid 14 samma dag. Kostar 1800b utan mat 2000b med mat.
Behöver man mer än 6mån visum får man åka till Laos eller Kambodja. Åka till Laos tar c.a 12h med buss från Bangkok till Nong khai. Funkar fint med lite fynd från thailändska apoteket. Skall man stann längre är student-visum ett bra alternativ. |
Hua Hin låter riktigt bra, om du kan hjälpa oss att hitta en kontakt eller hus så vore det guld värt! Pattaya känns spontant inte så bra.
Jag jobbar till 99% med affiliatemarknadsföring och har inga direkta kundkontakter. Det har till viss del att göra med att jag drivit företaget passivt under tiden jag varit anställd och då fungerar det inte med att ha åtaganden som kräver möten. Min vision med mitt företag är också att i möjligaste mån undvika att behöva ha möten med kunder direkt för att kunna ha total frihet om varifrån jag vill arbeta och när. |
http://www.blocket.se/dalarna/Fin_vi....htm?ca=12&w=3 hus med 3 sovrum 2500kr vecka
http://www.blocket.se/stockholm/Lyxi....htm?ca=12&w=3 8 bäddar 2500kr vecka http://www.blocket.se/stockholm/Huah...=12&w=3&last=1 6 bäddar 1500:- vecka ink trådlöst bredband observera att ni säkert kan pruta bra på priset om ni vill hyra det i tex 4 månader. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson