![]() |
Citat:
Med respekt för upphovsrätten och dom döda så bör en av dom mest flitigt kopierade pjäserna slutas att kopieras Shakespeare! Sprid inte denna fantastiska glädje som många känner, utan mal ner skiten och för guds skull ge omedelbara böter om nån råka säga. To be or not to be! Okey det var lite flumeri, men faktum är om jag inte uppfatta fel så kommer upphovsrätten att förlängas genom lagförslag i EU till 95år från 50år har jag rätt eller fel? |
Citat:
Det skulle vara mycket märkligt och oroväckande om handlingar som i ett annat land är fullt lagliga skulle resulteraattman dömns hemma i Sverige när man kommer hem. Eller tvärtom. Du dricker en öl och kör bil i Sverige och åker till Estland där man har nollgräns på promille och blir dömd för rattfylleri... Du är i Storbritannien och suger i dig några öl och passerar 0,2 promille och kör bil och när du kommer hem grips du för rattfylleri... I Storbritannien får man köra med upp till 0,8 promille. Det är inte så vi vill ha det tror jag. Fast i detta fall var ju frågan var brottet begåtts och det är ju solklart i Sverige. Brottsforum (den plats där brottet kan anses ha ägt rum) kan också bestämmas till antingen den plats där brottet utförs eller där det får effekt, det är ju rätt i båda fallen. |
Citat:
Citat:
Förslag ligger på att närma sig USA med 95 år: http://www.dn.se/kultur-noje/musik/nytt-la...ratten-1.817887 |
Det finns faktiskt en del saker man kan göra utomlands, och bli straffad för i Sverige, det jag kommer på just nu är könsstympning: du åker till tex Egypten med en dotter, får henne "omskuren" (läs könsstympad) och kommer hem till Sverige. Oavsett "omskärningens" lagliga status i Egypten kan svenska myndightere dra dig till domtol och få dig fälld för brott mot svensk lag. TROTS att inget skett inom Sveriges gränser!
Även om jag tycker att just känsstympning av barn (oftast flickor) är något som bör hindras är principen att man blir straffad för något man gjort utanför det straffande landets gränser fel. Lek med tanken: jag skriver i min blogg och kritiserar Kinas diktatoriska regim från mitt skrivbord i Sverige. Någon månad senare skickar min arbetsgivare mig till Vietnam på en jobbrelaterad resa. Kinas regering får nys om det, och begär mig utlämnad för brott mot deras lagar: det lär ju vara förbjudet att kritisera kinesiska regeringen. Jag skulle kunna få sitta flera år i kinesiskt fängelse, trots att jag aldrig tidigare varit i landet. Därav att jag tycker det är en orimlig princip att straffas för något man gjort i ett annat land. |
Citat:
|
Citat:
|
orka engagera sig. det går ju bra filmer på TV på söndagskvällarna...
|
Citat:
|
Konstfack stoppar verk!
Nu börjar lagen slå igenom. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artik...kel_2767785.svd Det finns aldrig något botten på såna här lagar, dom når alltid absurda nivåer och slår tillbaka hårt. |
Citat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2766265.svd |
Citat:
Citat:
Att det sedan finns delar som du menar är "onödiga" är ju bara för att du helt saknar förmåga förstå saker som du inte själv upplevt eller sett själv, hur många är onödiga på det företag där du jobbar? eller på Volvo...IKEA... Citat:
Citat:
Sen har man väl ALDRIG FÅTT en lägenhet, det precis som respekt är väl något man får förtjäna, och när det gäller det sistnämda så är väl ett bra sätt att börja att GE detsamma... Det är synd om dom stackars ungdomarna menar du...dom har ju ingen lokal ju...och så kommer vi och tvingar på dom massa våld och sex, och trots att dom är så intelligenta kan dom inte värja sig. Jag tror vi har olika syn på intelligens, att bombarderas med information är för mig inte samma sak som intelligens. Ett annat sätt att se på ungdomsgenerationen är att säga att ungdomar idag bara blir mer och mer överviktiga, vi ser som sagt fram emot en ungdomsarbetslöshet på 20%, antalet ungdomar med skulder (ofta sms lån, kredit vid köp av elektronik och mobil och bredbandsabbonemang) ökar, och även om jag absolut förespråkar att föräldrar såväl som samhället är ansvariga för kommande generaioner, så kan inte ungdomar hävda det ansvaret om dom inte själva är villiga att ta något... Citat:
Citat:
Citat:
Vidare så förutsätter du att dom flesta vill betala för sig, när det gäller musik idag vill jag påstå att 95% av den musik som laddas ner skulle kunna göras lagligt, men utan att ha några exakta siffror så påstår jag att det inte motsvarar den faktiska fördelningen. Ni försöker fixa ett system som inte är trasigt, det ni EGENTLIGEN vill är ju att betala mindre, och helst ingenting alls. (sen går jag gärna i fronten för ett mer rättvist, solidariskt samhälle, men att försöka få den här frågan att handla om det är bara löjligt, jag kan t.o.m. tänka mig att "förstatliga"/reglera verksamheter som jag anser vara samhällsnyttiga och livsnödvändiga, t.ex. elproduktion, sjukvård, telefon och bredband, men jag anser att just kultur är det sista som skulle tjäna på det, en "reglerad" kultur...jag tycker att själva ordet är en motsägelse...dessutom gissar jag att vi ALLA skulle bli "kulturarbetare" om det innebar en fast inkomst från "bredbandskassan") När det gäller längden på upphovsrätten så har jag egentligen ingen åsikt, det man kan fråga sig iofs är ju att om det nu är så lätt att sampla, låna, "stjäla", och det tillåts inom ramarna för den upphovsrätt vi har idag, är det då så relevant om den är på 10 år, 50 år eller 75 år... ..."Now the man knows much and is able to do many things, suddenly i am afraid" The deer said "The man has all that he needs, now his sadness will stop" But the owl replied: "No, I saw a hole in the Man, deep like a hunger he will never fill, it is what makes him sad and what makes him want, he will go on taking and taking, until one day the World will say "I am no more and i have nothing left to give"... |
Påverkas artistens ställning till det sämre, jämfört med innan, om någon spelar hans musik utan att först ge honom pengar? Jag tror det enda rimliga svaret är nej. Så alltså innebär den handlingen ur moralisk synvinkel att artistens ställning inte försämras mot vad den var innan. Jag tillfogar inte någon person varken ekonomisk, materiell eller fysisk skada. Om jag inte tillfogar någon varken fysisk eller ekonomisk skada - vad är det jag straffas för när jag kopierar ett verk skapat av en artist?
(Jämför gärna detta med situationen där jag stjäl en annan persons fysiska egendom och därigenom ställer den personen i en ekonomiskt, eller materiellt, sämre ställning än innan.) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
I den empatiska processen ingår både känslor och intellekt. Affektiv empati innebär att affekter väcks i empaten - den person som hyser empati - medan kognitiv empati är den rationella prövning som sker för att utvärdera affekternas relevans och betydelse. I empatiprocessen växlar empaten mellan dessa två former för att successivt öka sitt medvetande om den andres känslomässiga tillstånd. I affektiv empati används mekanismer som affektiv resonans och projektiv identifikation för att empaten ska få en egen upplevelse av den andres känslor. Empaten kan också medvetet eller omedvetet förknippa den andres berättelser och reaktioner med egna minnen eller indirekta minnen från litteratur och konst, och på det viset skapa sig en tydligare bild av vad den andra upplever. Det är emellertid en väsentlig del av den empatiska förmågan att fortfarande skilja mellan egna känslor och de känslor som inducerats av den andra, samt att skilja mellan dåtid och nutid. Enligt analys som företräds bland annat av Henry Montgomery ingår i fenomenet empati dessa komponenter: Förståelse - någon typ av förståelse av den som empatin väcks för Känsla -att empaten (personen som känner empati) upplever en känsla som överensstämmer med den andre Uppfattad likhet - empaten uppfattar sig ha relevanta likheter med objektet för empatin Handling -empatin manifesteras i någon handling från empatens sida Läs mera... |
Citat:
|
Citat:
Om du inte hade köpt skivan i ett annat läge så ge fan i den nu med! Hur kan det vara svårt att förstå att man inte bara tar vad man vill och låtsas att det är rätt för att man sparar pengar och tycker att man gör man vill... Dags att växa upp tror jag. |
Pågående debatt ang PTB Stockholms universitet
mms://wmedia.it.su.se/AM090421 |
|
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=2785979
Man hisnar när man läser att domaren är med i följande föreningar: Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU) Här är domaren medlem på fritiden. Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted som företräder rättighetsinnehavarna i Pirate Bay-rättegången är också medlemmar. Föreningen skriver på sin hemsida att de är ”en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner”. Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR) Föreningen jobbar med frågor som patent och mönsterskydd, men har också verkat för en starkare upphovsrätt. Här sitter domaren med i styrelsen. Stiftelsen .SE Ett extrajobb som domaren har vid sidan om jobbet som rådman i tingsrätten. En av hans kolleger här är just Monique Wadsted som företräder de amerikanska filmbolagen i rättegången. I fredags dömdes alla fyra grundarna av The Pirate Bay till ett års fängelse och över 30 miljoner kronor i skadestånd. Men nu visar en granskning som P3 Nyheter har gjort att domaren i Pirate Bay-målet kanske är jävig. Och rättegången kan behöva tas om. – Jag tycker att domaren borde ha avsagt sig målet. Det är ett klart delikatessjäv, säger advokaten Leif Silbersky. – Det är väldigt tydligt att han aldrig borde ha tagit det målet, säger en professor i processrätt som inte vill bli namngiven. http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=2785979 |
Totalt fiasko, man har gått in aktivt för att få rättväsendet att framstå som helt oseriöst och föga trovärdigt. En ren rättskandal, en domare får ju inte ens misstänkas vara jävig.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
* Starka ord men jag tycker så |
Citat:
Att man är så pass ute i det blå och lullar runt på små moln, runt gör att "avsaknar både etik och moral" inte är för starka ord. Sverige har hela världens ögon på sig, och nu när detta har kommit ut, så skäms jag faktiskt över svenskt rättsväsende. |
Men att en domare har beröringspunkter med såväl andra domare, jurister, föreningar som sysslar med detta kan ju inte per automatik skapa en jävssituation (som sagt, medlemsskap i en förening räknas inte som en bisyssla enligt jävsreglerna) , då skulle inga större mål kunna avgöras, och baksidan på det myntet som någon nu kastat upp är ju att vi efterfrågar domare som är helt isolerade från omvärlden, skapar det ett bättre rättssystem menar ni ?
Sen vågar jag påstå att det på intet sätt är någon överraskning för svarandesidan. Sen är det väl kanske extra olyckligt i det här fallet, med tanke på den exponering man visste att målet skulle få, å andra sidan, är det något som media visat dom senaste 10 åren, och som advokater jobbat med längre än så, så är det väl att oavsett (oavsett) omständigheter så hittar man "experter" som tycker som, och understöder den tes man vill driva. När det gäller det specifika målet så bör det ju rimligtvis finnas ett begränsat antal möjliga domare, det är väl bara undersöka dom och se hur många man hittar som inte har någon av dessa beröringspunkter. (dessutom undrar jag, precis som jag varit inne på när det gäller dom "stora onda amerikanska bolagen" som har hela den svenska regeringen såväl som rättsväsendet som marionettdockor, det är ju människor vi pratar om, anser du att DU själv skulle ha förmågan att fatta ett objektivt beslut om beslutet var ditt ? eller tycker man att det är fel för att någon råkar tycka annorlunda än en själv....(sen förstår jag att jävsregler finns där för att undanröja alla sådana misstankar)...men det är som nån sa..."common sense just ain´t that common anymore... Citat:
|
Citat:
|
Litet tillägg, är Roger Wallis också jävig då han har deltagit i aktiviteter med SFU?
http://www.upphovsrattsforeningen.co...a%201954--.pdf |
gummianka, några av dina argument håller inte i detta fallet, en domare ska naturligtvis inte isolera sig från omvärlden.
Men faktum kvarstår, en domare får helt enkelt inte ens misstänkas vara jävig. Samt hade det inte varit bättre med en domare som var medlem i en fotbollsklubb, modellbyggarklubb samt i en förening för jurdiska frågor inom ekonomi, eller vad som helst annat? Roger Wallis var väl ingen domare? Jävighet i detta fallet gäller endast domare och nämndeman, inte vittnen och advokater. |
Citat:
|
Citat:
Jag tycker att Erik Bylander, lektor i processrätt sammanfattar det hela ganska bra, och han belyser även svårigheterna med systemet. Det som faktiskt gör en domare lämplig för ett mål, t.ex. specialkunskaper eller erfarenheter (och om något så har ju människor generellt efterlyst MER av dessa 2 saker) är också det som ligger till grunden för framförallt delikatessjäv, dessa kunskaper skaffar man ju sig genom erfarenheter och intresse, och detta ligger sedan i vägen för en. Han säger ju faktiskt rakt ut att han tycker rent sakligt att Tomas Norström inte är jävig. Sen menar jag (som han också är inne på när han pratar om "politik i rättssalen") att när det gäller just delikatessjäv, som ju handlar om förtroende för rättssystemet, att kombinerat med det mediaklimat som råder, generellt såväl som TPB målet specifikt, så kan man få "vems som helst förtroende" att svika, genom en granskning kombinerat med en mediakampanj, och på så sätt hävda delikatessjäv. |
Nån som har något som helst erfarenhet/kunskap av att sitta i en styrelse eller liknande, bedömer det här som solklar jäv. Bara att umgås med advokaten är jäv. Har aldrig stött på så solklart fall!? I små ideella föreningar skulle en sån här sak aldrig godkännas ,om föreningen är seriös i fråga, nått så rättsvidrigt har sällan skådats!
|
Citat:
Jag ser mycket hellre att han (eller valfri domare) har ett intresse för och kunskaper i dom frågor han fattar beslut om, sen är det SJÄLVKLART så att man inte får ha direkta kopplingar, eller vara i någon typ av beroendeställning till någon av parterna i målet, men det är det ju faktiskt ingen som påstår här (utan det jäv som påpekas är ju just delikatessjäv). Och är han och Pontén båda medlemmar i Hammarby så gissar jag att samma jäv föreligger där, om det nu är medlemsskapet som sådant som ligger till grund för... Det är ju bara gå till sig själv, hur skaffar man sig dom kunskaper och referenser man har, jo genom erfarenhet, oavsett om det är föreningsarbete, konferenser, jobb osv. osv....det du efterfrågar är ju i princip MINDRE erfarenhet inom aktuellt område...(och jag tror som sagt att jag kan hitta 10 inlägg iaf där man påpekar just bristande kunskaper hos rätten bara på det här forumet)..men menar man att dessa erfarenheter och denna kunskap inte får lämna några "spår" efter sig...eller tycker man bara det är jobbigt med kunskap som har gett andra människor en annan åsikt än ens egen... |
Citat:
Nej jag håller VERKLIGEN med....stoppa pressarna....ring NE, det är dags för en ny revision och en ny definition på just ordet "rättsvidrigt"....det är så underbart med perspektiv och sans.... |
Får en fotbollsdomare döma en match om han/hon är medlem i ett av de spelande lagens klubbar? - Jag har själv ingen koll på sånt men det känns som om man förmodligen skulle välja en annan domare om möjligheten fanns?
Samma sak gäller väl om domaren i detta fall skulle ha varit medlem i PiratPartiet, skulle inte det vara "konstigt"? Men som sagt, det är även viktigt med kunskap om ämnet som tas upp, men det kanske man iaf kan ha utan att vara medlem av någon organisation som har en stark koppling till utfallet av målet? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Man får ju tänka ett steg längre, om han är medlemm i alla dom föreningar så är han ju det av den orsaken att han delar deras intresse. Eller har samma åsikter.
Sedan får man även tänka att en lag är inte en lag rakt av utan lagen tolkas av personer personligen på olika sätt. Film/Musik industrin har en tolkning av lagen medans dom som bedriver en tracker eller liknande sidor har en egen tolkning av lagen. Så kan aldrig bli en opratisk rättegång om man som dommare delar åsikter med andra parten. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson