WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crystone - erfarenheter?? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057391)

MKÖ 2015-03-03 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av Crystone_se (Inlägg 20507062)
Dagens driftstörning beror på en router som inte fungerar som den ska. Vår PEM-miljö är påverkad, övriga miljöer är så vitt vi vet inte berörda.

Våra tekniker har informerat på vår driftblogg: whatsupcrystone.com och vi på marknadsavdelningen har besvarat frågor på facebook och support har pratat med kunder som drabbats hela dagen.

Våra tekniker arbetar tillsammans med vår leverantör för att lösa problemet så fort de kan.

MVH Crystone marknad

Tack för återkoppling. Men kan ni ge ett hum om när allt beräknas vara klart? Åtminstone en fingervisning, 5 tim? 3 dagar? 4 veckor?

Captain Thailand 2015-03-03 20:29

Hej,

Ge gärna en anledning varför man skall välja er framför andra.

Legenz 2015-03-03 20:44

Hoppas verkligen ingen väljer Crystone i framtiden. Det här är ett stort skämt.

tartareandesire 2015-03-03 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av Legenz (Inlägg 20507070)
Hoppas verkligen ingen väljer Crystone i framtiden. Det här är ett stort skämt.

Alla stora svenska webbhotell har råkat ut för "katastrofer" av denna kaliber. Det är inget unikt för Crystone utan något man får räkna med kan hända någon gång. Alla tycker att webbhotellet är utmärkt ända till dess de har otur, då är de helt plötsligt usla? En mycket märklig inställning. Visst hade alla webbhotell kunnat göra saker annorlunda men det är lätt att vara efterklok och något som ligger i de flesta människors natur.

Legenz 2015-03-03 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20507071)
Alla stora svenska webbhotell har råkat ut för "katastrofer" av denna kaliber. Det är inget unikt för Crystone utan något man får räkna med kan hända någon gång. Alla tycker att webbhotellet är utmärkt ända till dess de har otur, då är de helt plötsligt usla? En mycket märklig inställning. Visst hade alla webbhotell kunnat göra saker annorlunda men det är lätt att vara efterklok och något som ligger i de flesta människors natur.

Jag kan inte minnas något driftstopp hos ett svenskt webbhotell (då tänker jag City Network, Oderland, Loopia, FSData mm) de senaste 4-5 åren som har varat i lite drygt 15 timmar.

Annars kan jag bara instämma. Webbhotell är ingen bra lösning för affärskritiska projekt.

Captain Thailand 2015-03-03 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20507071)

Otur?

Byt till ett amerikanskt webbhotell då där inget dåligt händer på decennier. Den geografiska faktorn är obetydlig ändå.

Jesper Ribacka 2015-03-03 21:33

Sen tycker man också att stora webbhotell borde vara garderade mot det mesta. Speciellt så stora som Crystone...

Jesper Ribacka 2015-03-03 23:15

Fick svar av Crystone på twitter för en timme sedan: "Vi beklagar. Men lösning närmar sig. Våra tekniker har med leverantör skapat en första fix som snart driftsätts"

Jesper Ribacka 2015-03-03 23:18

Nu kommer jag in på flera av mina sidor. Nu gäller det att vara snabb å flytta allt innan det går ner igen.

Captain Thailand 2015-03-03 23:22

Hej,

Mina funkar med nu! Hurra! ;)

Legenz 2015-03-03 23:23

Kors i taket!

tartareandesire 2015-03-03 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20507074)
Otur?

Byt till ett amerikanskt webbhotell då där inget dåligt händer på decennier. Den geografiska faktorn är obetydlig ändå.

Det finns ingen som helst anledning att placera en sajt riktad till den svenska marknaden på ett amerikanskt webbhotell. Sen finns det en hel del med koppling till offentlig verksamhet som lagligt sett inte ens kan placera sin sajt utanför Sveriges gränser. Att ingenting dåligt händer på amerikanska webbhotell är naturligtvis inte heller sant. De är många gånger fler och det är ingen rättvis jämförelse för fem öre.

Captain Thailand 2015-03-03 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20507085)
Det finns ingen som helst anledning att placera en sajt riktad till den svenska marknaden på ett amerikanskt webbhotell. Sen finns det en hel del med koppling till offentlig verksamhet som lagligt sett inte ens kan placera sin sajt utanför Sveriges gränser. Att ingenting dåligt händer på amerikanska webbhotell är naturligtvis inte heller sant. De är många gånger fler och det är ingen rättvis jämförelse för fem öre.

Det finns uppenbart hur många anledningar som helst. Beträffande ranking i Googles SERP har jag väl ivf 17-års erfarenhet. Mina sajter på amerikanska webbhotell har EXTREMT liten nedtid. Inte en enda gång problem med mejl, ivf vad jag kan minnas.

Har du relevant erfarenhet själv?

Jesper Ribacka 2015-03-04 00:57

Måste ge ett stort plus till Inleed som har hjälp mig att flytta min viktigaste sida kl 00:50 mitt i natten från crystone. Tack!

erebos 2015-03-04 07:57

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20507086)
Det finns uppenbart hur många anledningar som helst. Beträffande ranking i Googles SERP har jag väl ivf 17-års erfarenhet. Mina sajter på amerikanska webbhotell har EXTREMT liten nedtid. Inte en enda gång problem med mejl, ivf vad jag kan minnas.

Har du relevant erfarenhet själv?

Jag fick faktiskt alla epostadresser på ett hostgatorkonto helt spärrade efter nån spamattack för nått år sen.
Supporten visste inte alls hur dom skulle lösa problemet annars. Inga viktiga mailadresser som tur var.

SvanteH 2015-03-04 08:32

Citat:

Ursprungligen postat av Legenz (Inlägg 20507073)
Jag kan inte minnas något driftstopp hos ett svenskt webbhotell (då tänker jag City Network, Oderland, Loopia, FSData mm) de senaste 4-5 åren som har varat i lite drygt 15 timmar.

Annars kan jag bara instämma. Webbhotell är ingen bra lösning för affärskritiska projekt.

Detta är av varierande omfattning men bara för att poängtera att en enkel Google-sökning om något visar att alla webbhotell bråkar med driftstörningar:
Loopia: http://www.lindqvist.com/svenska-web...ia-gar-sonder/
FSData: (2007) http://www.idg.se/1.82145?mv=pass
CityNetwork & Binero: http://www.itnyheter.nu/omfattande-p..._20130305.html
Oderland hittar jag massa småstörningar men inget i nyheter om en omfattande.

jomper 2015-03-04 09:29

FS-data hade ju ett gäng rejäla omgångar med problem i början av 2000 vill jag minnas.

Jag har varit kund hos Glesys i minst 6 år kan inte påminna mig några långa avbrott.

Captain Thailand 2015-03-04 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20507089)
Jag fick faktiskt alla epostadresser på ett hostgatorkonto helt spärrade efter nån spamattack för nått år sen.
Supporten visste inte alls hur dom skulle lösa problemet annars. Inga viktiga mailadresser som tur var.

Ok, har aldrig använt mig av just Hostgator... Jag har mest använt Pair, Name, Namecheap och GoDaddy.

Självklart kan något strula hos alla hosts, men det vi sett hos några svenska bolag under de senaste åren tycker jag mer eller mindre makalöst. Det är trots allt inte nittiotal längre.

turneround 2015-03-11 09:03

När man trodde att det skulle hålla sig på rätt sida ett tag kommer nästa grej. Nu har Crystone avaktiverat 5 av våra domäner i deras system trots att de är betalda. Helt obegripligt.

Dessa 5 sajter har nu legat nere utan dns i 2 dygn. Kundtjänst hade hela dagen på sig att fixa detta enkla ärende igår men icke. Skiten är fortfarande nere och vet helt ärligt inte vad man ska säga. Hela detta företag är ett skämt och jag avråder bestämt från att göra affärer med dom.

Maken till inkompetens, bristande säkerhet samt usel kundtjänst är sällan man stöter på. Bara under de senaste 2 månaderna har servrar blivit hackade. Sajter legat nere mer än 15 timmar i sträck samt nu droppen , 5 domäner spårlöst borta i deras system som de tydligen inte kan fixa på ett bra sätt. Skäms Crystone.

ZynX 2015-03-11 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20507067)
Hej,

Ge gärna en anledning varför man skall välja er framför andra.

Eller så betalar man lite mer pengar och sätter upp en egen VPS på någon bra företag och fortsätter drifta det där. Att vara egen är alltid bäst!

laststory 2015-03-11 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20507393)
Eller så betalar man lite mer pengar och sätter upp en egen VPS på någon bra företag och fortsätter drifta det där. Att vara egen är alltid bäst!

Kan bara hålla med, inte för att det ens behöver kosta mer men även om det gjorde det så är det verkligen värt det.

frisko 2015-03-15 18:35

Samtliga mina webbplatser har legat nere i över 30 timmar nu på grund av något problem med databasservern. Hör detta till vanligheterna?

daniel_ 2015-03-22 17:22

Önskar att man läste denna tråd innan man valde CityNetwork. Verkar vara ett garderobswebbhotell med en någorlunda förklädnad.

Okunnigare supportpersonal får man leta efter. Ibland undrar jag om det är Siri i iPhone som besvarar frågorna där. Men efter närmre eftertanke kommer jag fram till att det är omöjligt, Citynetwork är sämre. Om de ens svarar det vill säga, det verkar vara styrt efter eget tycke om en ett problem skall behandlas eller inte. Vanligaste framgångsmetoden i deras supporthandbok står överst "Skyll på kunden om vi gjort fel".

Uselt bemötande kombinerat med halvfärdig kontrollpanel och dåliga tjänster ger jag detta webbhotell: 1 kanelbulle av 15 möjliga.

Nu ska jag sätta upp en egen, bättre server.
http://www.opticstalk.com/uploads/5351/computer_guy.jpg

johan1234 2015-03-22 17:59

Tråkigt att höra Daniel och låter som du har råkat ut för något som inte tillhör vanligheterna. PMa om det fortfarande är så att du har några utestående frågor som inte har lösts.

Ha en bra kväll.

hjulstrom 2015-04-07 19:06

Har fått problem med en domän jag flyttade till Crystone i december. Fick en faktura som jag betalade och har fått kvitto men tydligen förlängde aldrig Crystone domänen. Har försökt få kontakt med dem i flera dagar på flera olika sätt men dom verkar inte kunna gå att få tag på.

Ett blufföretag utan dess like! Tar betalt men levererar inte det man beställt.

surfcitysverige 2015-04-08 19:13

Hej dessvärre är de inget bluff-företag Hjulström. De är riktigt stora faktiskt...
du måste mail:a dem på [email protected] även [email protected]
Har testat ringa efter 17 men då är d någon engelskspråkig person som svarar..?
Testa även mail:a till [email protected]

Men om du får faktura över mail så står det ett ocrnummer som du måste skriva in
Inte fakturanumret.. Då måste man ringa eller mail:a över en kopia på din betalning..

Vänligen
Surfcity Sverige Hosting
http://www.surfcityhosting.se
Tel Växel: 08-519 70 295

Frebjo 2015-04-08 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av surfcitysverige (Inlägg 20508333)
Hej dessvärre är de inget bluff-företag Hjulström. De är riktigt stora faktiskt...
du måste mail:a dem på [email protected] även [email protected]
Har testat ringa efter 17 men då är d någon engelskspråkig person som svarar..?
Testa även mail:a till [email protected]

Men om du får faktura över mail så står det ett ocrnummer som du måste skriva in
Inte fakturanumret.. Då måste man ringa eller mail:a över en kopia på din betalning..

Vänligen
Surfcity Sverige Hosting
http://www.surfcityhosting.se
Tel Växel: 08-519 70 295

Tyvärr jobbar jag inte kvar längre på Crystone, men annars hade jag gärna hjälpt till:)

surfcitysverige 2015-04-08 20:29

Jaha okay frebjo .. ;) sorry men då vet jag. Hoppas du fick tag på något annat bra ?

Vänligen
Pär Vestlund
Surfcity Sverige Hosting
http://www.surfcity.se
molntjänster,webbhotell

Leon 2016-01-02 15:04

Satt precis i telefonkö vid Crystone i 25 minuter (på 1' plats hela tiden) och precis vid 15:00 så bröts samtalet då kontorstiden tydligen var slut. (Ringde upp igen då ja trodde det blev nå fel, men en telefonröst sa att det bara var öppet till 15, så därför bröts samtalet vid 15)

MKÖ 2016-05-30 12:05

Crystone verkar ha gått i konkurs. Ingenting fungerar inte ens deras ruttna hemsida.

Danielos 2016-05-30 13:52

Nu kom den precis upp igen, så dom kursade nog inte :)

KristianE 2016-05-31 07:12

Availo/IP-Only hade problem igår vid lunchtid. Det drabbade bl.a. Crystone.

MKÖ 2017-04-23 00:31

Blir tokig på det här. Är det någon som vet hur man får tag på EPP-koder för domäner? Har gamla systemet hos Crystone och verkar vara omöjligt att transferera sin domän från crystone.

FredrikJ 2017-04-23 03:22

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20522879)
Blir tokig på det här. Är det någon som vet hur man får tag på EPP-koder för domäner? Har gamla systemet hos Crystone och verkar vara omöjligt att transferera sin domän från crystone.

Har personligen inte använt Crystone för domäner på de senaste åren, men har du prövat att höra av dig till deras kundtjänst per telefon eller e-post gällande detta? De bör ju kunna hjälpa dig att få fram koderna utan något större problem så att du kan flytta din domän till ett annat registrar.

MKÖ 2017-04-23 03:56

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikJ (Inlägg 20522881)
Har personligen inte använt Crystone för domäner på de senaste åren, men har du prövat att höra av dig till deras kundtjänst per telefon eller e-post gällande detta? De bör ju kunna hjälpa dig att få fram koderna utan något större problem så att du kan flytta din domän till ett annat registrar.

Har försökt i ett par månader får inga vettiga svar dessvärre.

Danielos 2017-04-23 19:27

Om du efter 3 dagar inte har fått någon EPP-kod kan du kontakta IIS direkt och få den av dom.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson