![]() |
APB är sveriges lek maffia. Nolife folk som försöker tjäna pengar som tror dom är perfekta. Men som alla som försöker leka maffia har problemet att dom får ett nackskott förr eller senare eller trampar på fel fötters. Det kan vara större företag eller stat eller en liten 19 åring som fått 1 miljon i böter för delat ut lite filmer som lyckas få tag i en hagelbössa.
Tror faktiskt att dom kommer gå förlångt och att deras maffia lek kommer sluta illa, antingen att dom blir dömda för något brott mot "pul" eller liknande eller för deras metoder eller som sagt en person gör saken i egna händer. Det som är intressant är att dom inte har några rättigheter, om dom är med i en razzia och det blir bråk så kan dom inte komma någon vart. Dom har inte ens laglig rätt att följa med in, dags att alla ISP skaffar en hund och skickar på APB om dom hänger med in då det är privat egendom så kan hundägaren inte åka på något. |
Det som jag reagerar en hel del på när det gäller att omhänderta en server är att det nödvändigtvis inte behöver innebära att bara den elaka hemsidan eller ftp-kontot hostas på den servern utan det kan ju även finnas andra konton på den.
Vad händer då med deras konton, när servern rycks bort? Jag tror inte att tingsrätten förstår hur en webbserver fungerar. Hur som helst har jag skrivit till den avdelning på Stockholms tingsrätt där beslutet togs och begärt att de ska upplysa mig om vem jag ska ställa skadeståndsanspråk hos om den server jag har min hemida på blir omhändertagen på grund av att någon annan har ett konto på samma server de vill komma åt. Många vill ju jävlas mot Antipiratbyrån. Gör det genom byråkratin då. Ställ frågor till tinsrätt och kronofogdemydigheten. De är tvugna att svara på era frågor. Ni kan ju själva gissa hur de kommer uppleva sin vardag om de tvingas svara på tusentals frågor. Jag kan tänka mig att de drar sig för att göra samma beslut i framtiden eftersom de då vet att de under de närmast kommande månaderna måste tvingas svara på en massa frågor som berör deras beslut. Naturligtvis måste de ta beslut men de kanske höjer beviskraven så att omhändertagande blir mycket svårare. Jag försvarar på inga sätt spridning av upphovsskyddat material men metoderna att komma åt dem är i detta fall rent ut sagt äckligt. |
Kanske har vi tagit ett steg i riktningen att alla tjänster inte måste förutsättas vara gratis. Attityden hos för många är att allt på internet skall vara gratis.
Thomas |
Man kan ju inte annat än hålla med när guran tar upp frågan hur eventuella andra klienter drabbas när de rycker en server utan hänsyn till lagligt material på den.
För mig låter en 'civil husrannsakan' väldigt mycket _inbrott_ i syfte av att hitta olagligheter, men där upplyser säkert någon lagkunnig mig. Då det piratkopieras lider jag mycket med Anders Svensson från Falun som producerat sin musik med hela sin själ och försöker göra sitt halvtaskiga leverne med detta. Men tar man exemplet Britney Spears med Virgin bakom sig (förlåt om jag inte kan skivbolaget i huvudet) så går 99% av vinsten till höga tjänstemän inom Virigin eller Britney som alla är miljonärer. Att då sprida detta till Anders Svensson som sitter i rullstol och får 6000 i månaden att leva på ... ni kan säkert räkna ut vad jag tycker. Inga har behov av miljoner och miljoner att leva på ... folk har behov av ett dräligt liv. Nöjesämnen såsom musik förhöjer livskvalité. Jag vill inte i och med detta rättfärdiga alla former av upphovsrättsbrott. Dock tycker jag verkligen inte att upphovsrättsbrott är lika skadande oavsett vem som drabbats. Gör du en extraordinär insats och lever knapert, visst förtjänar du mer. Gör du en extraordinär insats och är miljonär, visst behöver du inte mer. Gör du inte en extraordinär insats och din familj svälter, SJÄLVKLART behöver du mer. Jag tycker att det för ofta på WN hänvisas helt blint till lagar och förordningar. Visst kan man i allmänhet säga att dessa ska följas. Men ska man förändra ett etablerat samhälle där folk svälter tots att de, eller/och deras föräldrar, (kan du verkligen rättfärdiga lagfärdighet om du är övertygad om att det dödar folk?) gör absolut så mycket som de kan? Varje steg för att hindra mångmiljoärerna från att plocka på sig fler miljoner tror jag förbättrar situationen för de mest utsatta. Möjligen kan vi få en alldeles för stor medelklass, men så lämge ny-medelklassen är medveten om sitt ursprung tror jag på människans natur att vilja motverka snedfördelning. Mina för WN olämpliga ord. Någon gång ska vara den första och när passar bättre än när man är lagom onykter natten efter sin födelsedag. Alla levande ting med känslor förtjänar jämlik hänsyn. (Redigerat två gånger för rättelser :) ) |
Citat:
Att anders får 6000 kr att leva på har inget med detta att göra, om du tycker det är förjävligt (gör jag också) så måste du rikta den ilskan mot våra svenska politiker. Bara för att anders sitter i rullstol och får 6000 kr per månad rättfärdigar inte nerladdning av mjukvara. Problemet i ditt exempel är att anders har dålig ekonomi, då ska han enligt ditt tycke få ladda ner copyrightskyddad musik. Att anders har dålig ekonomi är ett problem som sveriges regering måste lösas. Det är inte britney & CO´s problem, de ska inte behöva stå för notan. (Man ska alltså se till att Anders får bättre ekonomi och betala för sin musik än att man ska tillåta att anders laddar ner musiken) Gör som jag, Jag köper inte cd-skivor (okej 1-2 st per år) jag går ofta till artisternas egna sajter. Just nu är greenday.com popis och om man alltid blir lite less så finns ju alltid kvalites-musik på kylie.com :) |
Är det inte lustigt att APB lyckats få nys om den här piratkopieringen? De som jag har kontakt med som sysslar med seriös warez-hosting dit releasgrupperna laddar upp först är ytterst försiktiga. Trafiken krypteras med 256 bitar och innehållet på diskarna är också krypterad. Självklart är användarna knutna till fasta IP-adresser och folket som sköter burkarna är sådana där överbetalda linux-experter från hela världen. Så nu har Bahnhof världens möjlighet att köra stora mängder trafik utan att dom har någon snokande ISP att akta sig för, men ändå så åker dom fast. Fungerar det på privatlina så måste det fungera på självaste Bahnhof.
Är jag den ända som betalar för mina MP3-filer? :blink: |
Låt nu inte denna tråd bli förstörd av personliga politiska åsikter, jag ber er pls!
PM'a varandra snälla! Thomas |
Britney och skivbolag får ta smällen:
Jag tycker inte någon förtjänar att leva i totalt överflöd när andra har det långt sämre än drägligt. Rikta ilskan mot våra svenska politiker: Visst är det våra svenska politiker som låter detta fortsätta. Jag är inte för denna globala orättvisa, vilket jag tror att de flesta inte är. Vad som förmodligen skiljer mig från mängden på detta forum är att jag vill lägga minst halva skulden på den lilla mängd människor som innehar väldigt mycket kapital. Denna mängd människor påverkar indirekt eller indirekt politiken mycket mer än samma mängd fattiga människor genom (in-)direkt lobbying eller genom detsamma fast det innan dess går genom konsumenter. Folket ger makt åt politiken, men över folket har i stor utsträckning det massmediala utrymmet makten. Om dessa massmediala kapitalkrafter motverkar sitttande politiker har de självklart mindre chans att väljas nästa gång. Fega politiker eller piratkopierarna? Anders dålig ekonomi berättigad till att ladda ner: Om Anders gör sitt bästa efter förmåga tycker jag han ska förunnas samma glädjeämnen som en annan människa som gör sitt bästa efter förmåga. Gör som du: För tillfället lyssnar jag faktiskt mestadels på 5 grupper. 2 har sina låtar fritt tillgängligt och två vet jag redan har det bra. Det sista bandet däremot verkar vara omöjligt att i Sverige få tag i en skiva av. |
Clarence jag svarar dig imorgon, fast jag gör det via PM så andra slipper politikersnacket :)
Grattis i efterskott! Sov nu! |
Citat:
Han får dock inte dela ut filerna själv. Eller har jag missat något? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson