![]() |
Citat:
Var realistisk, dom kollar var 10:de minut och en reboot tar normalt under 10 minuter så det är inte helt säkert att det uppfattas, för om servern registreras som nere skall ju andra servrar bekräfta detta och det tar säkert nån minut det också ;) Sedan vet jag inte om en planerad omstart skall falla under nertid, i allafall inte oönskad nertid. Thomas |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Alltså jag vet inte. Jag tycker personligen en server kan vara nere på många olika sätt, att just port 80 inte svara på en förfrågan några sekunder behöver för mej inte innebära att servern är död och begraven, och det är ju det som händer under en omstart, servern svarar inte på port 80 några sekunder tills apachen har hunnit starta men port 22 har ju då varit tillgänglig länge. Du har snöat in på port 80 och jag vet inte ens om det är den porten vi mäter på i detta testet, WN har då inte fått nåt besök av Alertra till port 80 senaste 2 timmarna. Thomas |
Citat:
|
Citat:
En reboot av en tekniker på ett webbhotell är i mina ögon ett bra tecken, då har killen/tjejen koll på servern och har aningen uppgraderat nåt eller så såg man andra problem som löstes med en reboot, positivt och bra reklam. System is going down for reboot NOW! Thomas |
Givetvis är omstarter inte bara dåligt, även om det i många stora sajters intresse ligger att faktist ha en uptime på flera dagar(inför nästa säkerhetsinstallation, som kanske kräver en reboot?).
En rättmätig test pingar väl servern bara mot ip't, å inte baserat på att port 80 svarar? Det kan förvisso även det ge felaktig statistik, på så sätt att servern(apache/IIS) kan ligga nere, men inte själva datorn(som då svarar mot ping). Jag tycker ändå att en sådan tävling där "uptime" är det man tävlar om även ska inkludera små omstartar á 5 minuter. För mig är varje minut(om så kl 03 på en söndag) viktig i valet av rätt webbhotell ;) eller iaf, rätt ISP(som man kan ställa dedikerat på). Men precis som Thomas säger så lär inte en reboot synas på en sådan statistik. MEN! på en rättmätig statistik ska den synas, tycker iaf jag ^^ //Joel |
Ang webbhotellen's egen upptid som nämnts i trådarna över.
Jag tror bestämt att när man läser på ett webbhotell om upp tid och % så är det inte varje specifik server, utan bara hur förbindelsen ut mot internet har sett ut, 50 % av alla servrarna i datacentret kan säkert vara stendöda och ändå är det 100% uptime iom att linan ut mot internet svarar. Så detta testet är nog mer intressant än vad %'en på webhotellets hemsida säger, framför allt om det är ett "shared hosting" hotell likt många i testet, lite fel blir det ju på till exempel wn.se då ev1 kommer se illa ut i vissas ögon även om det är jag som klantat mej så dom skall vi inte kolla på så noga. Rätta mej om jag har fel. Thomas |
Man borde kanske få specificerat vilken tidpunkt på dygnet som servrarna varit nere ?
Om det handlar om 5-10 minuter en gång kl 04.00 så är det ganska troligt att det handlar om just en reboot, men om det handlar om 5-10 minuter runt 13.00 så är det antingen "riktig" nertid eller också en "korkad" reboot. |
Citat:
|
Citat:
Lundmark berättar nog snart för oss vilken port han valt. Thomas |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson