WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Kontoattack mot Pirate Bay-advokat (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36790)

icehole 2009-05-14 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -gummianka@May 14 2009, 16:33
Citat:

Ursprungligen postat av icehole
Här ser vi återigen skillnaden mellan den äldre och yngre generationen. Försök berätta för dagens 15-åring att han inte får använda Internet fritt längre för att han laddat ner musik. Det är som att säga till honom att han inte får tala med sina kompisar, inte får läsa sina nyheter, inte får ta del av kulturen etc.

Hur gammal är du själv ? Så du menar att vi ska sluta lära ungdomar (oavsett om dom är 5 eller 15) vad som är rätt och fel, och att man får ta konsekvenserna när man agerar felaktigt för att....vad....för att det är jobbigt? svårt?

Det är väl snarare ett tecken på att en generation har misslyckats med att överföra grundläggande värderingar till dagens yngre. Det är många som saknar respekt för äldre vilket inte minst avspeglar sig i dagens äldrevård. Förr fick man värderingar via religionen och kontakt med människor i alla åldrar per automatik, idag saknas samma självklara relationer och många får istället sina värderingar från tv och internet. Oavsett vad man anser om censur och yttrandefrihet så är det ett ofrånkomligt faktum att barn är betydligt mer lättpåverkade än vuxna.

jag håller med om att det är förkastligt hur gamla behandlas i dagens samhälle. Få saker får mig att gå igång lika mycket som bristande respekt för de äldre (när de förtjänar den).

Dock ser jag sekulariseringen som en av de bästa tendenserna som har hänt västvärlden

gummianka 2009-05-14 16:57

Citat:

Om alla hade tänkt som dig hade världen aldrig sett revolutioner, demonstrationer, politiska debatter etc.

Om alla hade tänkt som mig hade världen aldrig behövt vare sig revolutioner eller demonstrationer...

Citat:

Om du tror att man kan skälla ut en ungdom för att han fildelar istället för att inse att det är samhällets strukturer som får honom att göra det, så kör på. Du och jag delar uppenbarligen inte samma värderingar.

Nej jag förstår hur du menar....själv sysslar jag en hel del med inbrott, men det är ju inte mitt fel, det är ju samhällets strukturer som fått mig att göra det....shit...du vet när jag växte upp...vi hade ju ingen lokal ju...

icehole 2009-05-14 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Du som verkar har levt länge nog, behöver väl inte påminnas om denna debatt florerat tidigare, om än i annan form. Jag tänker på VHS, kasettband-spelare etc. De stora företagen blev livrädda för dessa nya tekniker också. Alla skulle börja spela in musik och film i sina egna hem, och privatintressena skulle inte få in alla sina miljoner. Men hur blev det sedan? Slutade vi att konsumera musik och bild? Knappast va? Det har inte gått någon nöd på Bert Karlsson och hans kollegor om vi säger så.

Ja men hur blev det sedan egentligen...det går absolut ingen nöd på Bert Karlsson, det håller jag med om, jag tycker också att det är välförtjänt. Jag skulle gissa att han, precis som dom flesta andra i den positionen, jobbar både 2 och ibland säkert mer, gånger dom 40timmarsveckor som dom flesta vanliga arbeterare jobbar.
Men igen, hur blev det...om vi vänder på det...vi har haft både DVD regioner, kopieringsskydd och kassettavgifter (vilket så att säga har varit "branschens" linje för att tillgodose sina rättigheter)....har kulturen försvunnit....eller begränsats?...är det inte så att vi hela tiden har haft begränsningar och regleringar, och att dessa försökts upprätthållas (som alla regler och lagar) och att det på intet sätt, precis som du säger, inneburit att kulturen kvävts, varför skulle det hända nu menar ni ?

Ja men det är ju precis det jag menar. DVD-regioner, kassettavgifter, kopieringsskydd etc. Hur många av dessa har fungerar bra menar du? Borde du inte vilja förbjuda regionsfria dvd-spelare då också? (som för övrigt kom direkt efter regions-dvd, och onödiggjorde hela processen direkt).

Det hela anser jag kan kokas ner till: Vilket problem vill vi EGENTLIGEN lösa?

Att Bert har jobbat hårt betvivlar jag inte en sekund, men vad bevisar det? Hitler jobbade antagligen också jävligt hårt.

icehole 2009-05-14 17:00

Citat:

Originally posted by gummianka@May 14 2009, 16:57
Nej jag förstår hur du menar....själv sysslar jag en hel del med inbrott, men det är ju inte mitt fel, det är ju samhällets strukturer som fått mig att göra det....shit...du vet när jag växte upp...vi hade ju ingen lokal ju...
Jag inser nu att vi borde flytta denna diskussionen någon annanstans, men frågan är om du är värd att ödsla mer tid på. Får jag fråga vad du vill säga med den meningen?

crazzy 2009-05-14 17:12

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Oavsett vilken sida man står på i debatten så vart det här en jävligt kul idé.

Jag håller med, faktum är att jag skulle säga att det är precis lika kul som att rättighetsinnehavarna kräver ut IP nummer på fildelarna, skickar ut brev till dom och i slutändan driver ett civilmål mot dom...
ni är ju mer än lovligt korkade och naiva om ni inte fattar att medan ni tror att ni jävlas med era motståndare på ett sätt som ni tycker är roligt, så står dom bakom er och knäpper upp byxorna och innan ni vet ordet av är ni rö********e både en och tre gånger med allt från IPRED lagar till stämningsansökningar, och konsekvenserna av detta...

Nu är det ju inte så att jag tänker betala till någon pga någon så pass kränkande lag som IPRED. Sedan har jag Blixtvik som isp och dem lämnar inte ut uppgifter om vem som har vilket ip. Och skulle dem göra det så är det ändå inte jag som står på mitt bredband.

Utöver det, lyssnar jag på musik som inte går att köpa varpå jag tankar den. Sen skiter jag i om det är olagligt, finns det inte att köpa har man ju bara ett val. Film tittar jag knappt på, någon enstaka gång och då tankar jag ju iofs ner dem, men det är mest pga att jag inte har råd. Den dagen jag har ett jobb börjar jag betala. Vad gäller spel så suger dem spel som kommit ut senaste typ 3 åren. Jag spelar typ 5 spel. Diablo 2 (Piratkopia), Dungeon Keeper (Piratkopia), BF1942 (Köpt), Empire Earth 1+2 (Bägge köpta). Har väl tankat ner kanske 15-20 spel senaste åren och testat bara för att se att även om jag skulle haft råd så hade jag inte slösat mina pengar på den skiten.

Det är skönt att thepiratebay, isohunt och andra trackers finns så man kan få en preview på något man funderar på att köpa.

WoxAnYv 2009-05-14 19:14

Citat:

Originally posted by crazzy@May 14 2009, 18:12
Vad gäller spel så suger dem spel som kommit ut senaste typ 3 åren. Jag spelar typ 5 spel. Diablo 2 (Piratkopia), Dungeon Keeper (Piratkopia), BF1942 (Köpt), Empire Earth 1+2 (Bägge köpta).

...

Det är skönt att thepiratebay, isohunt och andra trackers finns så man kan få en preview på något man funderar på att köpa.

Så du köper inte ens det som du verkligen spelar? Och att påstå att du inte har råd, de där spelen som du nämner kan man dessutom hitta i realådan i valfri butik för under hundralappen. Så fundera inte längre på att köpa de där spelen som du spelar, betala för dig för bövelen.

crazzy 2009-05-14 19:28

Du inser inte att jag inte ens har en hundralapp, jag har problem ibland att få tag på pengar till mat. Och jo, ibland kommer det ut något nytt spel som jag tankar ner och testar en vecka, och inte är nöjd med, alltså köper jag det inte. Hade inte gjort om jag haft pengar heller. Har hittils inte hittat något annat spel än dem 5 jag nämde som jag gillar.

Du borde inte yttra dej om du inte har koll på någon annans ekonomi. Jag har mitt studiebidrag, och min barnpension att leva på. Minus hyra, el, försäkringar och bredband och mat så blir det 0, ibland minus.

emilv 2009-05-14 19:43

Är det inte lite fånigt att gå på advokatbyrån? Det är advokatens jobb att företräda sin klient in i det sista. Och en bra advokat bryr sig inte om vem det är eller vad som verkligen gjorts; en bra advokat försvarar sin klient oavsett vilket.

Citat:

Originally posted by WoxAnYv@May 14 2009, 19:14

Så du köper inte ens det som du verkligen spelar? Och att påstå att du inte har råd, de där spelen som du nämner kan man dessutom hitta i realådan i valfri butik för under hundralappen. Så fundera inte längre på att köpa de där spelen som du spelar, betala för dig för bövelen.

Fast just crazzy har det ju faktiskt precis så dåligt ställt som han säger.

gummianka 2009-05-14 23:41

Citat:

Originally posted by crazzy@May 14 2009, 19:28
Du inser inte att jag inte ens har en hundralapp, jag har problem ibland att få tag på pengar till mat. Och jo, ibland kommer det ut något nytt spel som jag tankar ner och testar en vecka, och inte är nöjd med, alltså köper jag det inte. Hade inte gjort om jag haft pengar heller. Har hittils inte hittat något annat spel än dem 5 jag nämde som jag gillar.
Du borde inte yttra dej om du inte har koll på någon annans ekonomi. Jag har mitt studiebidrag, och min barnpension att leva på. Minus hyra, el, försäkringar och bredband och mat så blir det 0, ibland minus.

Hur mycket pengar lägger du på den hårdvara du använder då ?...men den har du inga problem att hitta pengar till ? Du har råd att köpa en Logitechkamera ? nytt grafikkort...osv osv...

crazzy 2009-05-14 23:44

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy

Hur mycket pengar lägger du på den hårdvara du använder då ?...men den har du inga problem att hitta pengar till ? Du har råd att köpa en Logitechkamera ? nytt grafikkort...osv osv...

Jag säljer mitt nuvarande grafikkort, när jag fått dem pengarna så använder jag dem till att köpa ett klenare kort + en disk till. Webkameran du syftar på fick jag i julklapp för typ 2 år sedan. Min rackserver och mina SUN-maskiner har jag fått av folk jag känner som ville göra sej av med dem. Laptopen fick jag av skolan.......

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson