WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vart är mina domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35666)

Nicklas 2009-03-17 15:33

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 17 2009, 15:26
Hur tar man reda på vilket organisationsnummer man registrerat sin domän på nu då?
Jag har både reggningar på min gamla EF och mitt nya AB och nu ska jag överlåta och jag vet inte vad den är reggad på. Kan inte se det hos min registrar heller.

Du får gå igenom dem manuellt. ;) Jag har beställt en lista av iis men har inte sett röken av den ännu.
Så jag har ängnat många timmar åt att gå igenom mina namn och har hittat 2 av dem hos andra än vad jag initierade någon vecka innan bytet.

ztream 2009-03-17 18:18

Fast det finns ju inget sätt att se orgnumret längre väl?

Helix 2009-03-17 19:14

Citat:

Originally posted by Nicklas@Mar 17 2009, 15:33

Jag har beställt en lista av iis men har inte sett röken av den ännu.

Ja, det gjorde jag igår vid lunch och fortfarande idag har inget dykt upp ... :(

Henrik Larsson 2009-03-17 19:40

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 17 2009, 19:18
Fast det finns ju inget sätt att se orgnumret längre väl?
Beror inte det på en brist i din registrars kontrollpanel för domäner?

Eller du kanske menar att det inte finns något organisationsnummer när du slår upp innehavarkontakten på www.iis.se? Det beror nog på att II-stiftelsen i resultatet av en kontaktsökning stavat fel på organisationsnummer och istället stavar det organistionsnummer. :-)

ztream 2009-03-17 19:46

Jo det är en brist hos dem, men vad ska man göra? Loopia har ju inte uppdaterat sin webbhotellskontrollpanel sedan 2003 så jag tvivlar på att de gör det nu :)

Anders Larsson 2009-03-17 21:22

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 17 2009, 15:17
Om det inte stämmer att du har ett avtal med den registraren eller inte önskar ha dem som registrar, så tar du kontakt med dem och begär ut auktorisationenskoden för domänen, som du sedan ger till den registrar som du vill ligga hos och ber dem flytta domänen till dem.
Är det inte mer relevant med en polisanmälan för bedrägeri, osant intygande, eller liknande?

emilv 2009-03-17 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Om det inte stämmer att du har ett avtal med den registraren eller inte önskar ha dem som registrar, så tar du kontakt med dem och begär ut auktorisationenskoden för domänen, som du sedan ger till den registrar som du vill ligga hos och ber dem flytta domänen till dem.

Är det inte mer relevant med en polisanmälan för bedrägeri, osant intygande, eller liknande?

Frågan är då vem anmälan ska riktas mot, är det mot registraren eller mot den som påstod sig äga domänen (i förlängningen registrarens kund)? Är det inte mest av allt relevant att lösa problemet, dvs flytta domänen till rätt registrar?

Henrik Larsson 2009-03-17 21:44

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 17 2009, 20:46
Loopia har ju inte uppdaterat sin webbhotellskontrollpanel sedan 2003 så jag tvivlar på att de gör det nu :)
Tro inte att "kontrollpanelen" för domäner är bättre hos Binero. Jag flyttar just nu tillbaka rubbet till .SE Direkt... Det svider, men tills det finns ett bättre alternativ så...

tartareandesire 2009-03-17 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av emilv
Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Mar 17 2009, 22:22
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden

Frågan är då vem anmälan ska riktas mot, är det mot registraren eller mot den som påstod sig äga domänen (i förlängningen registrarens kund)? Är det inte mest av allt relevant att lösa problemet, dvs flytta domänen till rätt registrar?

Även om det blir knivigt här så är anmälan ibland att föredra eftersom det alltför ofta inte sker några förändringar innan det går så långt.

ztream 2009-03-17 21:52

Binero visar expiry-dates i alla fall men det lutar åt .SE direkt vilket är sorgligt som tusan.

Speciellt eftersom det skulle kosta mig 15 papp per år och en jävla massa jobb.

Förstår inte varför man inte kan komma åt en masterlista med sina orgnummer hos IIS utan att behöva maila, stämpla dokument och få intyg av ryska ambassaden för att få se listan :)

Dock är det skönt att herr Forsman är inblandad nu. Då vet man att det åtminstone är en vettig person på plats.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson