![]() |
Citat:
Du tycker att det är bra att polisen får "hjälp" i detta sammanhang, men frågan kvarstår: Då bör det väl rimligtvis vara OK även i andra sammanhang att polisen får "hjälp"? Eller är just piratkopiering så viktigt att bekämpa jämför med annat som polisen inte hinner med? Lägenhetsinbrott, ringa misshandel, cykelstölder etc etc Att stifta en lag med argumentet: det är "värt ett försök", känns sisådär enligt mig... <_< |
Tycker det mesta i denna tråd verkar handla om sådant som mer berör TRIPS-avtalet. Oavsett vad man tycker om de prioriteringar eller realiteter detta avtal leder till så är det inte vidare aktuellt i samma diskussion då alla EUs medlemsstater officiellt accepterar detta.
Vad som däremot är aktuellt just nu är IPRED. Denna reglerar i stort bara hur fildelarna kan jagas. Själv så tror jag att lagen skulle bli en katastrof inte lika mycket på grund av det oundvikliga integritetskränkandet vid utlämnandet av IP-innehavaren till en civil instans som av att det i slutändan blir en civilrättslig process där framförallt unga studerande personer utan kapital får välja att gå med på utpressningen (kravbrevet) de inte har råd med eller anlita advokaten de inte har råd med. |
Citat:
I princip, ja Citat:
Citat:
|
tartareandesire: Danska motsvarigheten till ATB har ju redan börjat med utpressning: http://rickfalkvinge.se/2008/11/15/lackt-d...pressningsbrev/
Så vad är det som talar emot att APB i Sverige inte skulle göra det? |
Citat:
Samma sak är med musik / TV branschen , deras konservativa inställning till förändring, gör att dom har sig själv skylla. Seriöst hur lätt är det idag att köpa musik och hyra film lagligt på webben rent tekniskt? Det är knappas så att jag kan surfa in med Firefox på någon av dom legala uthyrning sidorna som finns och få se film. Utan det är IE med en mängd special inställningar som behövs, man har alltså krånglat till någon skulle kunna vara rent tekniskt väldigt enkelt. Det är inte så att jag kan köpa musik via någon online butik, och sedan slippa krånglet med DRM.. Branschen har lagt in så mycket skydd , för man är livrädda att folk skall piratkopiera, så att dom hindra folk att köpa produkterna lagligt. Därav finner vattnet sin egna väg...Branschen har sig själv och skylla. |
Citat:
Det där är ju förstklassigt löpsedelsmaterial =) Skrämselpropaganda i all ära... Rent principiellt tycker jag inte att det ska vara några hinder mot att lagra personuppgifter utan det är användningen av dem som är intressant men det är en annan femma. Det är ganska bra att polisen ska kunna få hjälp av andra i detta sammanhang tycker jag och på det viset spara resurser de inte har. Ditt extrema exempel tror jag inte har någon relevans alls och skulle det mot förmodan ha det är jag ganska övertygad om att lagen skulle förändras. Att jämföra brotten du räknade upp känns ganska meningslöst... Förtal och hets mot folkgrupp är t.ex. ganska komplicerade och svårbevisade brott. Jag måste påpeka att jag, liksom dig, inte alls är övertygad om att lagen kommer ge önskat resultat men det är värt ett försök. [/quote] Varför inte hyra in Black water för att hand om demonstranter också istället för polisen, när dom inte har tid och resuser.. Vi kan ha domstolarna AB som dömer, köper man lite akiter i nämda bolag, så kan man få lite lägre straff.. Nej! Rättsliga utredningar skall göras av polisen och myndigheter Privata företag skall inte in och leka polis och domstolar. Se bara hur det gick med Ebbe Carlsson & co efter Palme mordet när dom skulle privatspana lite. |
Citat:
Sedan kan man införa en Copyswed avgift på bredband, att alla privata bredband abb. får betala 50:- / mån som komspensation. Jag är ytterst skeptiskt till den här nya lagen, kommer bara komma nya tjänster, där folk kan surfa dolt. Det finns ingen som helst rättsäkerhet i att använda IP adresser som bevis. |
Jag skulle personligen vilja se vad prövningen av PirateBay ger innan man verkligen röstar igenom IPRED (jag har starka invändningar mot lagen, men tror att den är nödvändig, om lagen används felaktigt så är jag övertygad om att den kommer ändras, 10.000 fildelare är också 10.000 som ska rösta i nästa val)
Nu har man ändrat så att det bara gäller dom som laddar upp filer, vilket såklart bara är en populistisk omskrivning då det tekniskt inte spelar någon roll när det gäller torrenter. Men rent tekniskt när det gäller just torrenter, så tycker jag inte att argumentet att TPB inte lagrar några filer håller, vad ÄR en fil ? Om du lagrar en fil på din FAT32 disk idag, är inte den (nödvändiga)delen av filen som lagras i filallokeringstabellen en del av filen ? Vad är en torrent om inte en filallokeringstabell för internet, eller? Det bästa sättet att aktivt förhindra användandet av IPRED tycker jag är att öppna upp alla trådlösa nätverk,nerladdning via ett öppet trådlöst nätverk utan abbonemangstvång bör vara i princip omöjligt att pröva juridiskt... |
Citat:
Vi kan ha domstolarna AB som dömer, köper man lite akiter i nämda bolag, så kan man få lite lägre straff.. Nej Rättsliga utredningar skall göras av polisen och myndigheter Privata företag skall inte in och leka polis och domstolar. Se bara hur det gick med Ebbe Carlsson co efter Palme mordet när dom skulle privatspana lite. [/QUOTE] Håller i princip med dig och enligt det omarbetade förslaget är det väl tingsrätterna som ska hantera ärenden? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson