![]() |
Citat:
Man behöver inte vara exakt 14 år för att uppfattas som "fjortis". Finns gott om fjortisar långt upp i övre tjugoårsåldern.... ;) |
Citat:
|
denna tråd verkar balla ur! men det bästa vore ju om båda åkte dit, då hade vi alla fel :)
men killen (och hans gröna polare) gjorde fel och missdomain gjorde fel - |
Utan att ha orkat läst hela tråden.. Om du nu var på högvakt / tjänstgöring inom militären så kan du väl inte ha loggat in hemifrån med falskt personnummer?
Okej, du kan ha haft VNC eller liknande men det tyder på stor kunskap och varför skulle du medvetet göra dig besvär att använda samma IP vid eventuellt bedrägeri, om du besitter denna stora kunskap? Rätt klart alltså, förutsatt att du var i lumpen, att du inte kan ha loggat in hemifrån då. Det är inte din sak att utreda vem som istället loggat in utan deras. |
Denna tråd är så otroligt underhållande - keep it going.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Sen är en lite varning på plats: Den som INTE har ett fullgott antivirusskydd ska INTE besöka snaskit´s site imdbtorrent.com - för mina skydd tjuter om både virus och trojaner! |
Utan att kommentera vad som har skrivits så funderar jag på avtalstexten.
Har svårt att tro att det ens är lagligt att avtala sådant, då man endast kan ta ansvar för sina egna handlingar. Du kan inte ta ansvar för om någon bekant eller släkting skulle bjuda på domänen. Isåfall skulle man behöva kunna bevisa att det medvetet var överenskommit med sådant uppsåt. Och det skulle krävas att det bevisas i domstol isåfall. Jag tror att det avtalet skulle bli klassad som ogiltigt om det togs upp i domstol, för är omöjligt att skriva avtal med en person som ska ta ansvar för andras handlingar. 6. Avgiftsgrundande situationer Att lägga bud på egna objekt är strängt förbjudet, oavsett om syftet är att förbättra domänens visualitet på startsidan, starta en auktion eller trissa upp budgivning i egen auktion. Denna regel omfattar även medlemmar i domäninnehavarens hushåll, samt vänner och släktingar till domäninnehavaren. Försäljning av domäner mellan närstående personer ska därför ske utanför MissDomain. Genom att godkänna de Allmänna Villkoren, accepterar medlem att MissDomain i annat fall har rätt att vidta följande åtgärder: - Användarens konto avslutas och personen bakom kontot bannas. - En administrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall (dvs. per domän/objekt). Obetald avgift går i SAMTLIGA FALL vidare till Kronofogden för indrivning och utmätning. Ovanstående regler och åtgärder gäller även vid, eller i kombination med, registrering av användare med falska uppgifter, dvs. att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn, adress eller personnummer. I dessa fall polisanmäls dessutom användaren för urkundsförfalskning. Ytterligare ersättningsanspråk kan i dessa situationer komma att riktas mot användaren. |
Jag tänkte samma sak så där tror jag patrik har rätt, men det krävs såklart att man tar det så långt, och oavsett om han skulle göra det själv eller med juridiskt ombud så tror jag inte att berörd part är kapabel att ta det dit, men det borde helt klart vara något för Missdomain att kolla upp (det är INTE så att bara för att man skrivit på ett kontrakt så är man bunden till det utan undantag)
Fokus för Missdomain borde ju helt klart vara dom falska konton som skapats, och detta borde polisanmälas, oavsett, och därför har jag svårt för att man utformar ett brev som kan uppfattas som "om ni inte betalar...." Problemet för trådskaparen är ju att han i princip erkänt vad som hänt i sin första kontakt med Missdomain, det är ju därför som han har blivit mottagare av denna faktura (som sagt, villkoren, korrekta eller inte, specificerar ju ett belopp per objekt som ligger för försäljning, följdaktligen borde det vara självklart att det är den säljande parten som drabbas) hade JAG varit i hans situation, säg att min granne tog sig in på min dator genom mitt trådlösa nätverk, så hade ju Jag letat med ljus och lykta efter exakt Vem det är, och vad som hänt, och meddelat Missdomain detta. Sen är det väl inte helt orimligt att anta att ärendet presenterats på ett sätt som är fördelaktigt för den presenterande parten, har det gått till som han säger och han kan styrka det på ett sätt han anger, så har han ju inget att oroa sig för. Men man kan väl gissa att i slutändan så blir det en lärorik händelse för alla inblandade parter. Min ståndpunkt brukar alltid vara att försöka ta den svages parti, där jag, som jag sagt flera gånger nu, tycker det är beklämmande att Missdomain utformar en "skrämselfaktura" på det sättet, det behövs ju inte om man anser sig ha torrt på fötterna med villkor och bevisning, MEN, en annan sak som jag har lärt mig, som kan appliceras här, är att "är man dum ska man lida"...och dumheten florerar ju... en sak som har slagit mig på sistone, och som blir än mer tydligt i trådar som denna, är dom sorgligt undermåliga språkkunskaper vissa (en relativt stor mängd) besitter, jag vill inte säga att det tar det hela till en fjortisnivå, eller att det tyder på bristande intelligens, utan jag nöjer mig med att säga att det är beklämmande, framförallt blir det, för mig väldigt konstigt när man frågar vad som är bäst ur ett seo perspektiv, Volvo V80 eller V80 Volvo, samtidigt kan man inte stava till till personbill. |
Det är verkligen intressant, men samtidigt skrämmande att du snaskit, och även några här, verkar tro att man kan bete sig hur som helst på internet, för att man råkar befinna sig bakom en datorskärm, och komma undan med vad skit som helst eftersom man kan ju bara säga att någon annan använt datorn. Eller som någon ”lama” uttryckte, att det är helt OK att göra så för det görs ju på andra ställen som t.ex. Tradera. Samtidigt glömmer du, snaskit, att lägga alla korten på bordet, jag är 100% säker på att dina bortförklaringar är skitsnack, så pass säker på att jag gärna drar det vidare rättsligt. Detta av flera anledningar som du ”råkar” glömma att nämna här, något som tydligt syns i våra loggar, och vad du mailat samt talat in på vårt mobilsvar.
Jag är också förvånad över hur många utbildade jurister det verkar finnas här på WN, som kommer med så mycket juridiska råd och spekulationer om hur lagen fungerar, men samtidigt inte verkar ha en aning om vad en jurists tid kostar. Kanske har de aldrig varit i kontakt med en jurist, vad vet jag. Jag skulle mycket hellre spendera min tid med att utveckla och förbättra MissDomain för att göra tjänsten bättre för de som väljer att följa de lagar och regler som finns. En marknadsplats där användarna har förtroende att vi agerar när något är fel. När någon medvetet bryter mot det avtal man accepterat, vars syfte är att förhindra ett oetiskt beteende i form av bulvanbud, falska användare som inte genomför affärer, och annat löst folk som tror att det är fritt fram att blåsa andra bara man kan skylla det på någon annan. Vi har valt att ta i med hårdhandskarna i dessa situationer och det står vi för, vi kommer inte rubba oss en millimeter, du är inte den första, och tyvärr inte den sista. Vad vore alternativet, att blunda för det? Är det vad ni anser rätt att göra? Att så fort någon beter sig oetiskt och uppenbart fel så ska man bara stryka ett streck över det? Vem ska betala för den tid jag lägger och framförallt den tid vår jurist lägger på incidenter som detta, bidrag från allmänheten? Eller ska vi införa en provisionsavgift på 50,60,70% för att kunna täcka det? MissDomain är ingen hobbyverksamhet som drivs på fritiden, pengar och extremt mycket tid har investerats och jag tänker inte stå sidan om och blunda när vissa personer väljer att leka vilda västern. Hur lång tid skulle det annars ta innan det spårade ur fullständigt? Var ska man dra gränsen, hur många domäner ska man få lägga bulvanbud på? Hur många falska bud och falska användare ska man få skapa innan det anses vara för mycket? Det är väldigt mycket åsikter om vad som är fel här, men jag ser inga argument om vad som skulle varit rätt agerande från vår sida. MissDomain har gjort ett fel här, vi var för snälla som erbjöd dig ett alternativ, vi borde polisanmält det direkt. Vi borde inte avrundat fakturabeloppet neråt (aktuell kurs när fakturan utfärdades: 10.0640), och kanske inte heller ”jämkat” det till 1 händelse, trots att det var 4 av dina domäner (och som sagt, 1 som du inte ägde). Dessutom har du mage att några dagar efter avstängning, göra om alltihop, nya användare, samma domäner, falska bud som accepteras. Återigen påhittat personnummer och användare för den som lägger bud, med enda skillnaden att du nu använt din bror att agera säljare. Det hela är mycket enkelt, en polisanmälan kommer att göras denna gång och även i fortsättningen om det skulle hända igen. Så låter vi lagen avgöra var gränsen går. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson