![]() |
Citat:
Om norrland var ett eget land skulle inte huvudkontoren för dessa företag sitta i Stockholm och ge jobb i stockholm, de huvudkontoren skulle sitta i Norrland och därmed ta jobb och skattepengar ifrån stockholm till norrland. Sen om du tar bort alla statliga instanser som sitter i Stockholm (som för övrigt ej behöver sitta i stockholm) så har du redan där förlorat en hel del jobb och skatteintäkter. |
Citat:
Jag tycker mig bara vara "lyckligt lottat" och att det är dags att ta lite avsvar och betala tillbaka. Och kan jag betala lite för att "hjälpa" andra tycker jag det är bra (sen att politiker prioriterar att lägga pengarna på enligt mig fel saker kan man inte göra så mycket åt) En del i sverige har tex inte äns råd att gå till tandläkaren och under tider bränner andra 50k på krogen, det tycker jag känns väldigt fel. Hoppas du förstår lite bättre hur jag menar och tänker. |
Citat:
Tänk bara på att alla i Sverige (bortsett från födda till pengar) har exakt samma möjligheter, sedan är det upp till var och en vad man gör av sitt liv. Ska 1 betala för 4 för att denne jobbar 3 gånger mer än dem andra 3? Tycker du att det är ett långsiktigt bra plan? Som företagare om man startar från grunden så är det i 9 fall av 10 precis samma sak som du beskriver ovan, att man inte ens har råd att gå till tandläkaren eller för den delen tid för det. Men företagaren väljer att fortsätta jobba för att åstadkomma någonting istället för att tycka synd om sig själv. Ska vi då bli drabbade istället för belönade för detta? Är det vad du tycker? |
Jag är absolut inte född med pengar, jag har jobbat ihop mina egna.
Alla har "exakt samma möjligheter" i teorin , inte i praktiken. "Ska 1 betala för 4 för att denne jobbar 3 gånger mer än dem andra 3? Tycker du att det är ett långsiktigt bra plan? " Har man mer pengar (inkomster) och har råd att betala mer tycker jag att man ska det. " Men företagaren väljer att fortsätta jobba för att åstadkomma någonting istället för att tycka synd om sig själv" Så inga företagare söker bidrag, eller "fuskar" på annat sätt? Och om du jobbar så hårt och driver ditt företag bra, ska du se att du kan leva på det.... Det finns många lyssande exempel på företagare som varken har drivkraften eller kunskapen för att driva ett företag som gnäller för att dom inte kan leva på det... "Ska vi då bli drabbade istället för belönade för detta? Är det vad du tycker?" Nu tänker du lite knas va? Men jag tycker att en "företagare" med fin bmw i djursholm ska betala mer är en ensamstående mamma i rinkeby.... Tycker att du ska börja tänka lite mer på andra än bara ha idéer som gynnar dig själv. (oj va smaskigt det lät) |
:) Jag kan leva på mitt företag och har kunnat nu i några år, det jag pratar om är att systemet hämnar utveckling. Jag tänker inte bara på mig själv, skatt ska alla batala för att alla ska kunna leva i ett samhälle. Vi pratar ju inte om man ska betala skatt, bara hur mycket.
Och jag vidhåller att preceis varenda en kotte har samma möjligheter som alla andra. Finns många ensamstående mammor som ttagit tag i saken och skapat något som ger dem bra inkomster. Finns många som varit uteliggare och tog tag i saken och lever gott idag. Handlar bara om viljan och det saknkas hos många, därför har en del av befolkningen det svårare än andra. Hur många bidragstagare tror du sitter kl. 1-2 på natten och jobbar för att sedan ska upp kl 7 och fortsätta? Att företag får bidrag är ju något helt annat, du blandra ihop saker. Företag får bidrag för att utvecklas, ansätlla osv. privatpersoner får bidrag för att överleva. Saken är bara den att sveriges bidragssystem saknas i många andra länder och folk klarar sig ändå, bara att söka jobb och då finns det ingen annan utväg än att hitta ett. Jag kan bara jämföra med Polen där jag är född, deras socialbidrag ligger på ca 600 kr/månad och man får det inte längre än några månader. Det bor över 40 miljoner där och ändå finns det jobb om man vill jobba. Fuskare beror mest på just skattesystemet och att det finns andra röttägg kan man inte göra så mycket åt tyvärr och det har inget med skatter att göra, dessa skulle fuska även om skatten var 1% |
@Davve
Ditt "problem" är att du inte tjänar mer pengar? Det är ingen mänskligrättighet att köra bmw (fast jag gör det) bo i hus (fast jag gör det) eller kunna leva på sitt företag (gissar om jag gör det.......) Och som jag sa, jag betala gärna lite extra så nån mamma kan vara mammaledig, det kanske är det som är skillnaden på oss? |
Känns inte som denna diskussionen leder nån vart :) Som att prata med en vägg :) Jag betalar gärna för en ensamstående mamma som inte har möjlighet att arbeta, men till det behöver inte skatten vara så hög, det är inte där pengarna försvinner.
|
Citat:
Folk tycker olka och så är det.. (annars skulle det va väldigt tråkigt) |
Det låter som att ni är mer överens än ni vill inse.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson