WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Betala mera för ett domännamn än inköpspriset? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28372)

gummianka 2008-04-23 17:06

Men jag kan ändå inte hjälpa att jag undrar lite grann över mycket av det som skrivs här. Det känns som att det är en ny IT bubbla på gång. Alla dessa pengar som genereras, har dom någon grund i en verklig ekonomi, alla dessa klick som någon betalar för, som leder till fler klick som någon annan betalar för, tittar man på flertalet av dom projekt som en del har, så är det ju väldigt uppenbart att det handlar om att göra något som rankas högt av Google, som ju ingen kan komma och påstå att det är samma sak som något användarvänligt, när spricker den bubblan ?...

edit: och allt det här är ju helt OT, sorry, men jag ville inte starta en ny tråd heller...

Nicklas 2008-04-23 17:14

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 23 2008, 16:06
Men jag kan ändå inte hjälpa att jag undrar lite grann över mycket av det som skrivs här. Det känns som att det är en ny IT bubbla på gång. Alla dessa pengar som genereras, har dom någon grund i en verklig ekonomi, alla dessa klick som någon betalar för, som leder till fler klick som någon annan betalar för, tittar man på flertalet av dom projekt som en del har, så är det ju väldigt uppenbart att det handlar om att göra något som rankas högt av Google, som ju ingen kan komma och påstå att det är samma sak som något användarvänligt, när spricker den bubblan ?...
edit: och allt det här är ju helt OT, sorry, men jag ville inte starta en ny tråd heller...

Du kan ju börja med att visa en sida i din profil.

Internet Sweden 2008-04-24 12:39

Citat:

Alla dessa pengar som genereras, har dom någon grund i en verklig ekonomi, alla dessa klick som någon betalar för, som leder till fler klick som någon annan betalar för, tittar man på flertalet av dom projekt som en del har, så är det ju väldigt uppenbart att det handlar om att göra något som rankas högt av Google, som ju ingen kan komma och påstå att det är samma sak som något användarvänligt, när spricker den bubblan ?...
Vilken bubbla talar du om?
Jag kan inte se någon bubbla rörande betald sökordsannonsering! Skillnaden mellan tidigare sk bubblor som spruckit där det handlat om haussade börsvärden på IT-bolag och detta är att:

Det defacto först finns en kund som biddat om att få synas under ett visst sökord eller plats. Visst kan priset för visningen komma att sjunka(eller snarare höjas) men det är ju bara en direkt koppling till utbud och efterfrågan (Det finns ett begränsat antal annonser som visas per sökord och vill du synas så kostar det..). Dvs så länge det kommer att finns kunder som är villiga att marknadsföra sig relaterat till sökord eller specifika webbplatser kommer detta att kvarstå.

Även vad gäller spelreglerna för annonsörerna så är det givetvis som du beskriver att en sida försöker ranka sig så högt det är möjligt för utvalda sökord och visst - inte alltid är det den sidan som är mest relevant som listas högst, däremot så är det sannolikt den sidan som spelar bäst efter de förutsättningar som finns idag.

Sökmotoralgoritmer för relevans är något som förändras hela tiden, men en vinstdrivande verksamhet bör väl inte syssla med att optimera sin sida efter regler och standarder som ännu inte gäller?

ViktorVitell 2008-04-24 14:11

Citat:

Originally posted by Milad@Apr 4 2008, 17:16
Hinner inte läxa upp er alla men jag kan förklara i alla fall lite. Jag tycker inte om att en massa människor som registrerar domäner där de själva inte ska använda de utan bara ihop på att någon annan ska vara i behov av domänerna och sedan tjäna en slant på dem. Jag är dock för att man ska köpa en domän och bygga verksamhet runt den och sedan sälja hela verksamheten. Då har man med andra ord lagt lite tid och energi bakom verksamheten och därmed bör få bra betalt för det. Till skillnad från lata ”golddiggers” som köper en domän och hoppas sedan på det bästa. Därför så kommer ingen att tjäna ett öre på mig på att de äger en domän som de vill sälja till mig.
Med andra ord. Någon har köpt ett domännamn du vill ha?

gummianka 2008-04-24 14:41

Jo men det är ju ändå så att sidorna optimeras utifrån hur Google fungerar, Google är en maskin, så det är ju inte så att det optimeras för för användaren, med den särställningen som Google har, som dom självklart vill ha kvar, så kommer det fortsatt att förändras/förbättras, Google kommer ju ändå alltid vara en "maskin" som är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Man skulle ju kunna tänka sig, både faktiskt och teoretiskt, att det som var bäst för användaren INTE är det som genererar mest pengar, eller ens några pengar alls, ligger det i Googles intresse att "gå åt det hållet" ? Knappast !

Vi behöver väl inte diskutera att det finns massor med pengar "i en bubbla" (uppbundna om man så vill) , hur ska man annars förklara att det kan betalas xxx miljoner kronor för t.ex. Facebook, det bygger såklart på förväntade intäkter i form av varor eller tjänster under en tid, och jag antar att vi kan hitta fler exempel, den bubblan menar jag. Det är ju ett sätt förena 2 typer av "verksamheter" som tidigare varit åtskillda, uppköp och marknadsföring, tidigare köpte man företag för att dom hade ett reellt värde i t.ex utrustning, eller satt på en teknik, eller i vissa fall för att bli av med konkurrensen, nu köper man potentiella kunder rakt av, och inte ens det, det finns ju ingen som kan garantera att dom som idag använder Facebook gör det imorgon...och därmed blir det väldigt långt mellan pengar ut och pengar in, ett avstånd som ju kan ställa till det...eller ?

Internet Sweden 2008-04-24 15:17

gummianka - jag ger dig mestadels rätt i hur Google Adwords/Adsense (eller motsvarande program fungerar).
Däremot anser jag att det i allra högsta grad ligger i Googles intresse att särskilja relevant innehåll från mindre relevant - det är ju trots allt kärnan i Googles verksamhet (om du missat det)
- utan pricksäkerhet - inget Google! och jag anser att du har fel i att Google inte går mot det hållet.

Men sen när du börjar blanda in företagsköp av Facebook osv, så tycker jag att du fladdrar ifrån din ursprungliga OT lite..
Det är klart att frivilligt utlämnande av personliga intressen och detaljer ger EXTREMT värdefull information om Facebooks kunder och en marknadsmässig underskattad pinpointsmöjlighet som få CRM kan erbjuda idag. (Eller möjligheterna finns i de flesta CRM - det enda som fattas är informationen att stoppa in - Med Facebook är det omvänt).

Jag är inte man nog att sätta prislapp på informationen i Facebook, men jag är ändå kapabel till att förstå att detta precis som imateriella värden på internet kräver nya sätt och nya tänk, jämfört med traditionellt tänk i värden kring maskinell utrustning och tekniker.

Tobbe 2008-04-25 11:13

Hehe är inte resonemanget i det ursprungliga inlägget ungefär som att man inte ska investera i något där man tror på en värdeökning? Fastigheter, tomter, aktier eller fonder som inte genererar faktisk utdelning.. lägg där till faktisk avkastning på ett domännamn, dvs rena intäkter, då är det inte spekulation längre. Ska man inte ta betalt baserat på avkastning? Genererar en domän 10k i månaden så ska man väl knappast kränga den för en hundring..

Nja, senaste gången jag kollade var ju WN ett forum för kommersiella webmasters :)

autosvar 2008-04-26 17:22

Citat:

Originally posted by Thomas@Apr 5 2008, 03:26
Om en parkerad domän omsätter 10 miljoner om året och ex WN omsätter 50 000. Hur kan man då säga inte används och borde bla bla ?

En kompis har blivit utskälld mailledes för att han har en domän som pekar till en vit sida. Det är en treställig .se som används som maildomän av en kompis och hans flickvän och motsvarar hans initialer (förnamn, mellannamn, efternamn). De vill konstigt nog inte överlåta till ett företag som skickat dem ett riktigt otrevligt mail. Företaget anser att domänen ska överlåtas (obs! överlåta - ej sälja) till dem. Men den domänen används sedan flera år och är inarbetad för mina vänner. Att det saknas en sida betyder ju inte att den inte används.

Erik Stenman 2008-04-26 21:12

Jag tror de flesta här menar med att en sida saknas att den är parkerad.

gummianka 2008-04-30 03:42

Men bubblan kan ju finnas där även om det ett bolag som defacto har betalat för annonsplatsen, frågan är ju om dom i sin tur har täckning för dom pengar dom lägger ut, om insatsen ger den avkastning den måste för att...det man får fråga sig då lite är ju om alla dessa pengar tagits från andra traditionella medier, om dom motsvarar ett faktiskt värde and so on and so forth, annars menar jag att det är en "bubbla" som kommer "spricka"...då är det bara en förskjutning av medel, som såklart är intressant för alla som har investerat, men som inte motsvarar ett faktiskt värde, vad händer den dagen som vi inser att vi inte behöver Google för att säga till oss vad vi ska köpa ?

Sen tror jag säkert det var en typo från din sida, för det du menade att säga var såklart att "..detaljer ger potentiellt EXTREMT värdefull information om..."

den slutgiltiga frågan blir väl då, som ts kanske var inne på, vad man vill att internet ska vara, ska det bara vara en enda stor annonsplats...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson