WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa colocation/serverhall i Sverige är...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27917)

Danielos 2008-04-09 13:57

phonera ligger bäst nu med 7000kr/mån där man får 10Mb dedikerad lina för 1800 inkl. el och dubbla Volvo Penta diesel ups.er.

Totalt med lina och el blir det 8800 vilket är mitt bidrag till bästa rack-hosting.

Phonera tar 3600 för 100Mbit fullt blås. Man kan välja mellan Stockholm, Göteborg och Linköping.

Norman 2008-04-09 22:04

Går att få ännu billigare med 10Mbit inkluderat på 40U skåp om man letar med i övrigt samma parametrar på säkerhet.

Iallafall i Stockholm.

Xamda 2008-04-10 08:36

Utan att verka alltför stöddig så tvivlar jag på att du kan få fullgod service, bra, redundand internet, kraftförsörjning m.m. för så särskilt mycket mindre, eller om du ens kan få det för de pengar som nämns här.

Det är den eviga debatten här som får det att framstå som att leverans av internettjänster, hosting etc. är en business som kan bedrivas med lägre vinstmarginaler än dagligvaruhandel, vilket givetvis är helt fel.

Om du får det billigt beror det på att något saknas. Så enkelt är det. Alltid.

Det finns hallar där du kan få helskåp billigt och med vettig lina, men du får ju glömma detaljer som service. Det tillkommer vid sidan om. Mindre detaljer som redundans är också något som fort får stryka på foten.

Det är kul att läsa här, men det är ett evigt tjat om priset. Varför diskuteras inte kvaliteten i samma omfattning? Är det för att det enda argumentet en del har är just priset? Priskonkurrens är bra, men det är inte alltid hälsosamt, vare sig för kunder eller leverantörer.

Pingdom 2008-04-10 09:06

Ok nog om Stockholm.

Vi på Pingdom undrar givetvis vem som har den bästa colo/serverhallen i Västerås.

Någon som vet?

patrikweb 2008-04-10 09:12

Citat:

Originally posted by Xamda@Apr 10 2008, 08:36
Utan att verka alltför stöddig så tvivlar jag på att du kan få fullgod service, bra, redundand internet, kraftförsörjning m.m. för så särskilt mycket mindre, eller om du ens kan få det för de pengar som nämns här.
Det är den eviga debatten här som får det att framstå som att leverans av internettjänster, hosting etc. är en business som kan bedrivas med lägre vinstmarginaler än dagligvaruhandel, vilket givetvis är helt fel.
Om du får det billigt beror det på att något saknas. Så enkelt är det. Alltid.
Det finns hallar där du kan få helskåp billigt och med vettig lina, men du får ju glömma detaljer som service. Det tillkommer vid sidan om. Mindre detaljer som redundans är också något som fort får stryka på foten.
Det är kul att läsa här, men det är ett evigt tjat om priset. Varför diskuteras inte kvaliteten i samma omfattning? Är det för att det enda argumentet en del har är just priset? Priskonkurrens är bra, men det är inte alltid hälsosamt, vare sig för kunder eller leverantörer.

Håller inte med, dagens leverantörer håller höga priser och har höga marginaler och försöker få kunder att tro att det kostar mycket.

7000:- skulle jag säga är dyrt, 4.000-5.000 utpris för ett skåp är lagom och ändå klara hålla upp till 50% vinstmarginaler.

Xamda 2008-04-10 09:50

Varför var inte detta ett oväntat svar från vår främste hostingkrängare på WN? ;-)

Jag undrar var du köper skåp, el, en hall med full utrustning (datagolv, kabelrännor, brandskyddsklassad lokal, övervakning, ups, diesel, minst dubblerade kylanäläggningar, serviceavtal för diesel och kylanläggningar, högkvalitativa routrar etc.) och kan komma med ett sådant uttalande? Jag vill gärna handla på samma ställe... Eller det kanske jag inte vill vid närmare eftertanke.

För att driva en vettig hall behövs ett antal antställda och dessutom så skall i princip alla saker ovan bytas inom 5-10 år och på detta skall du dessutom ha en högkvalitativa leverantör av internetkapacitet (och inte bara dumpa ut trafiken runt hörnet på någon lämplig Gix).

Dessutom skall du göra vinst som kan användas för att du och din business skall kunna leva långsiktigt.

Att det är billigare på landet och om man kan "snylta" på andras anläggningar som inte tar riktigt betalt eftersom de behöver kostnadstäckning, ja, det förstår jag. Jag förstår dock fortfarande inte att du kan påstå att man kan ha 50% vinst på ett skåp för 4000, med 10 Mbit/s garanterat, inklusive el och service. I mina ögon är det både omöjligt och löjligt.

Decibel 2008-04-10 10:00

Ställer mig 100% bakom Xamda´s skrivelse, så jag behöver inte skriva så mycket själv.

Hämtar popcornskålen och bänkar mig med F5 intryckt, följetången på detta blir intressant!

patrikweb 2008-04-10 10:07

EL är den dyra kostnaden och allt runt omkring, elkostnad mellan 150-250:- per A då räknat med kyla, reservkraft och självklart även batteri byte kostnad i det priset mellan 3-5år.

Är det priset som alla leverantörer hammnar på runt, det som avgör är totala förbrukningen och el-leverantör samt kylanläggning och hur det är byggd och dess effektivitet. Dock då räknat max 15-30 min batteri tid, ska man ha 1h+ batteritid så ökar kostnaden massor.

Men har man en generator behöver man aldrig någon större batteri tid.

Självklart kan elpriset skilja om man har fjärrkyla och sedan ger tillbaka fjärrvärme eller kanske har ett eget vindkraftverk.

Sedan räknade jag inte med 10Mbit dedikerad kapacitet i det priset, men skulle man ändå kunna slänga med då det ändå skulle bli en minimal kostnad om man ändå är en ISP och levererar bredband och andra fasta anslutningar.

Är inte omöjligt något, är bara leverantörer som försöker övertyga andra utan större kunskap hur dyrt allt är på allt.

Har en fin lista på beräkningar över kostnader som man själv satt ihop, så det går ihop. Finns säkert massa stavfel men sitter på laggig 3g/gprs koppling.

PRQ 2008-04-10 11:42

Jag har både byggt egen serverhall, detaljstuderat budgeten för ett betydligt större hallbygge i Stockholm (med redundant diesel, UPS, kyla, yaddayadda), samt hållt i den ekonomiska biten för ett projekt i samma skala, och ja, Patrikweb har mest vild fantasi. Faktum är att de flesta leverantörer mer eller mindre går med FÖRLUST när ni köper helskåp för 5-7kkr/månad, och istället räknar med att sälja bandbredd! Åtminstone om man gör en komplett kalkyl med realistisk avskrivning och vill se ROI innan pensionen kommer.
Vissa undantag finns, som t.ex. när man kommit över ett gammalt konkursbo billigt, men det är ju enbart undantagsfall.

jonny 2008-04-10 11:49

Jag gör lite mer som Decibel och bitar mig dessutom lite i tungan angående "lånad" utrustning.

Att sedan börja virra till diskussionen med vindkraftverk... Det finns argument för vindkraft i och med att det är en förnyelsebar energikälla etc. Men vindkraftverk är dyra och har en begränsad livslängd. Det kostar förmodligen mer än det smakar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson