![]() |
Citat:
|
Citat:
Jag har 220 poäng i religionsvetenskap, har läst koranen från sida till sida.Anser faktiskt att jag har tillräckliga kunskaper. Att du påstår att andra är okunniga som inte delar din uppfattning..Kan upplevas som odemokratiskt..eller ? att tala om att andra är mer eller mindre idioter som inte delar ens uppfattning anser jag i alla fall vara bedrövligt. Koranen är mycket odemokratisk, den är lagen, given av Gud. Vem tror du vågar ifrågasätta Gud ? Bibeln är skriven av lärljungar och profeter...Koranen av mohammed som bara skrev ner guds ord... Du borde förstå att det blir en viss skillnad av tyngd. Bibeln går att resonera och ifrågasätta..Men vill du ifrågasätta Koranen, får du ta det direkt med Gud ! Viss skillnad....eller hur ? |
Citat:
Äsch, orkar inte diskutera det här, har gjort det för många gånger. Jag håller iaf med på att Islam är odemokratiskt, då alla inte får säga vad dom vill. Men jag kallar mig inte rasist bara för jag ser frågande på olika religioners åsikter som leder till rent sagt korkade handlingar. |
Citat:
Islam är en mask som används av onda män för att rättfärdiga sina onda handlingar för sig själva och resten av världen. En massa typiskt svenska (min definition av typiskt svensk: feg, dum, konflikträdd) imbeciller som sitter och gör sitt bästa för att komma på ursäkter för att inte göra något åt problemen är anledningen till att världen är så åt helvete som den är idag. Om någon hög politisk ledare med civilkurage kunde slå näven i bordet och säga "nu jävlar får det vara slut på det här larvet" så kunde världen vara påväg mot en fantastisk förändring. För att göra en lång beskrivning kort så vet människorna i dessa länder helt enkelt inte "hur man beter sig vuxet". Om 10-åringar fick styra världen skulle det se ut som i mellanöstern överallt idag. Det ligger i mer utvecklade länders ANSVAR att rulla in med tusentals tanks, helikoptrar och soldater och säga "nu är det slut med det här, den första som skjuter, slår, bränner eller våldtar kommer att bli dödad eller tillfångatagen och satt i fängelse i minst 20 år". Den enda rimiliga utkomsten av detta är att våldet långsamt försvinner och utveckling kan långsamt sätta fart. Inom några få år kommer befolkningen och länderna att börja blomstra och militären kan succesivt dra sig tillbaka. Varenda människa i hela världen kommer att känna av och dra fördel av förändringarna som kommer att följa. Ok, nu har jag skrivit av mig. De flesta kommer antagligen säga nåt i stil med "åh MEH ... ehm ... rasist!", andra vikitpettrar säger "åh meh, vi snackar om kosovo här" när det jag skrivit egentligen handlar precis om ämnet, och resten tänker "Ja du ... det blir nog bra det där... åh kolla, navelludd!" Men nu har jag skrivit av mig och det känns bra. |
Väl rutet Thir13teen. Ang. hela debatten om rasism så; det är enkelt som fan att kalla vem som helst rasist OCH dessutom politiskt korrekt. Det går nästan inte heller att försvara sig mot det. Ett ytterst barnsligt påhopp som i det närmaste gränsar till att kalla någon svartskalle. Om en person nu faktiskt är rasist så kan man bemöta den personen med relevanta och bra argument för att istället framhäva de fjantiga och dåliga argument rasister samt personer med liknande åsikter för det mesta har.
|
Citat:
|
En intressant men smått tragiskt artikelserie om hur den korrupta FN-regimen i Kosovo betett sig sedan de tog makten:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=658974 Bla står det om biståndspengar som gick ned i fickorna på korrupta tjänstemän, fredsbevarande soldater som gick hem när det blev för våldsamt eftersom de inte fick slåss med batong eller för att deras ansvarsområde inte gällde på den och den sidan av gatan... Enda ljusglimten var väl reportaget om de svenska soldaterna som gjorde nattliga räder på jakt efter vapen. De sparkade in dörrar hos folk och trängde sig in, men sedan så tog de på sig skoskydd för att de inte skulle smutsa ned mattorna! Vissa människor var så tacksamma för detta att de tom bjöd på kaffe. Kanske nåt som jänkarna skulle börja med i Irak? |
Var och en har rätt till sin åsikt, men syftet med en diskussion är ju oftast att man skall få en möjlighet att vädra sina åsikter och, vilket inte alltid tycks vara självklart, få en möjlighet att påverka folks åsikter men, vilket tyvärr inte heller är självklart jag märkt, inte försöka TVINGA på folk sina åsikter.
Vad Svenska Kyrkan gör har ju inget med islam att göra. Det finns MÅNGA svenska religiösa samfund (kristna) som absolut INTE tillåter kvinnliga präster, för det är emot deras övertygelse och de blir inte stämde för det. Vi tillåter olika religioner i vårt land och har gjort så ganska länge nu. Detta innebär också att vi tillåter olika yttringar som är av direkt religiös natur. Detta innebär dock inte att någon tillåts, eller skall tillåtas, att i religionens namn tvinga någon till något denna individ inte önskar. SÅ sker inte heller här. Angående Turkiet och demokrati - jag anser inte att det är en relevant jämförelse med kurderna. Kurderna förtrycks inte längre i Turkiet. Inte av myndigheterna. Det har inte alls varit så särskilt länge, men så är fallet nu. Idag tillåts kurdiska som språk och skolor får utbilda i kurdiska och man erkänner att kurderna finns som folkslag, men man anser dem vara turkar från myndighetshåll. Precis som vi ser samer som svenskar. Däremot förekommer ofta, inte varje dag, men så gott som varje vecka, väpnade attentat mot hel oskyldiga civila och mot den turkiska ordningsmakten (och militären) utförda av kurdiska separatister. Dessa är både muslimer och kristna, men de uppför sig likadant... Vi talar om terrorister. Det är dessa som man bekämpar från turkisk sida. Det är fria val i Turkiet. Turkiska kvinnor väljer själva om de vill ha slöja eller inte. De har religionsfrihet i Turkiet. Det finns kyrkor i Turkiet. Det finns synagogor i Turkiet. Jag har aldrig bemötts med ens minsta skepsis på grund av min härkomst (svensk) i Turkiet och jag har varit där väldigt mycket. Jag har inga 220 poäng i religionsvetenskap, men har läst både Koranen och Bibeln upprepade gånger och det är mina ögon förvånande hur lika dessa är i mångt och mycket. Det som förvånar är att du inte tycks ha förstått något av det du läst. Det finns ingenting i Bibeln som är demokratiskt. Inte heller så i Koranen. Vem som nedtecknat dessa texter första gången är ju helt irrelevant. I Bibeln påstås allt vara sänt av Gud och i Koranen är det profeten Muhammed som säger sig fått allt från Gud (alias Allah) direkt. Det finns ingenting som direkt styrker vem som skrivit vad i något av fallen. Beroende på nivå på den religiösa övertygelsen kan vi hitta de som ser Gamla Testamentet som LAG (vissa judar), hela Bibeln som lag (vissa kristna) och Koranen (vissa muslimer). Se bara på vissa kristna högerextremister i USA. De ser Bibeln som något skall bokstavstolkas. Det finns många tiotals miljoner "helt normala" medborgare i USA som tror att Jorden skapades för drygt 6000 år sedan och att kvinnan skapades av ett revben från Adam... Det är många av dessa amerikaner som också just nu tjänstgör i olika muslimska länder för USA:s militär. Det är kanske inte någon bra utgångspunkt för en tjänstgöring i ett muslimskt land. Jag är fortfarande övertygad om att religionens betydelse är sekundär om övriga levnadsförhållanden är likartad. Det är därför det fungerar hyfsat väl i Turkiet, eftersom landet ligger mycket bra till på många sätt jämfört med sina muslimska grannstater. Jag är tyvärr inte lika övertygad om att det är lika bra ställt i Kosovo som i Turkiet. Misstolka mig inte, jag vill gärna se en fredlig utveckling i Kosovo, men det finns mycket som talar emot det. SPlittrat och hemskt långt inlägg, jag vet, men på något sätt känner jag mig engagerad i dessa diskussioner. :-) |
Citat:
Men du menar att du under dessa 10 1/2 år som du läst religionsvetenskap har missat att islam är en väldigt splittrad religion med många riktningar och att det finns både öppet homosexuella och kvinnliga imamer? |
Citat:
Detta gäller ju INTE för bibeln och det är lite konstigt att du inte märkt det fast du har läst de båda böckerna flera gånger? Bibeln består ju av judarnas historia, profetior, ordspråk, psalmer, Nya testamentet med beskrivningar av vad Jesus gjorde samt vad lärjungarna gjorde efter Jesu död, Paulus brev till olika församlingar mm. Det är ingen som påstår att varenda ord är direkt uttalade av Gud utan man är helt öppen med vem som skrev det. Tex när Paulus ger instruktioner till församlingar i sina brev påstår han inte att hans ord kommer från Gud, de kommer från honom själv. Har du inte sett den stora skillnaden mellan Koranen och Bibeln så har du nog läst lite för slarvigt. Sedan är ju frälsningen inom kristendomen tex något fundamentalt som saknas helt inom Islam, så väldigt lika är de faktiskt inte... Om koranen kan man säga att det är Guds ord, om bibeln kan man säga att det är människors ord om Gud. Sedan om man väljer att tro på det är en annan fråga... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson