WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borgelig seger (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16297)

tartareandesire 2006-09-18 17:07

En borgerlig seger kommer sannerligen att gynna många ekonomiskt, inklusive mig själv, men jag tror trots det att det kommer ge ett mindre tryggt samhälle vilket de uppenbarligen hoppas kompensera med ökade resurser till polisen.... Vare sig man väljer röd eller blå politik så slår de goda avsikterna tillbaka på en på något sätt (den blå bokstavligen talat), det finns vissa människor som inte passar in i mallen eller inte vill passa in i mallen och det är och kommer alltid att vara det stora problemet.

hubbert 2006-09-18 17:26

tartareandesire:
Citat:

Till viss del förhåller det sig så, ja, men det blir bättre beslut om man besitter kunskap inom området och då är professorer onekligen bättre lämpade än många av dagens politiker och gemene man.
Nja håller fortfarande inte med, jag anser inte att professorer är bättre lämpade än andra. För precis som med allt folk finns det olika åsikter där. Plocka fram en professor som anser att, låt säga, privata sjukhus är effektivare än landstingsstyrda så finns det en annan professor som anser precis tvärtom och en tredje som hävdar att en kombination är det bästa.

Alla dessa tre kan med vetenskapliga undersökningar visa att just deras åsikt kan styrkas med forskning. Det ser precis likadant ut inom alla andra områden där det fattas politiska beslut. Forskningen inom de här områdena är inte en exakt vetenskap.

Dessutom får vi ett litet praktiskt problem - Vem skall bestämma vilka experter som skall vara med att bestämma? -

Storen 2006-09-18 17:34

Citat:

Originally posted by hubbert@Sep 18 2006, 16:26

Dessutom får vi ett litet praktiskt problem - Vem skall bestämma vilka experter som skall vara med att bestämma? -

Inga problem... Kör en folkomröstning ;)

halloni 2006-09-19 04:18

Citat:

Originally posted by Storen@Sep 18 2006, 17:34

Inga problem... Kör en folkomröstning

det tråkiga med dagens val är att man aldrig riktigt får fram en "ärlig" åsikt från svenska folket, det är så otroligt många som påverkas lätt av medier och dylikt.
en vän till mig tänkte rösta på moderaterna men så var det en bekant/släkting till honom som kritiserade han och ifrågasatte han när han var lite osäker och ändrade sig genast.. nu säger jag inte att alla påverkas såhär lätt men att det finns så stor del i sverige som inte vet vad dem ska rösta på men röstar på det intryck dem får, utan att veta vad partiet står för.

ibland har jag känt också att folk verkligen går in för att man har en annan åsikt och man nästan behöver skämmas för vad man ska rösta på för något.
"jag ska rösta på moderaterna i år tror jag".. "-VA!! är du helt galen!!?"

Storen 2006-09-19 07:17

Ja, men åsikter är ju alltid känsliga ämnen... behöver inte bara handla om partier i Sverige. Se bara utrikes där mord, krig och andra hemskheter drabbar de "oliktänkande"...

Det är inte lätt i dagens samhälle att står för sin åsikt, men lyckas man så är man förmodligen ganska övertygad om sin ståndpunkt. Att man får slåss för den hör till spelreglerna.. Ungefär som på fotbollsarenan mellan supporterklubbarna..

Sedan har ju som du skriver, medierna väldigt stort inflytande och det är nog inte så lätt alla gånger att förhålla sig neutral..

Westman 2006-09-19 07:52

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Sep 18 2006, 17:07
En borgerlig seger kommer sannerligen att gynna många ekonomiskt, inklusive mig själv, men jag tror trots det att det kommer ge ett mindre tryggt samhälle vilket de uppenbarligen hoppas kompensera med ökade resurser till polisen.... Vare sig man väljer röd eller blå politik så slår de goda avsikterna tillbaka på en på något sätt (den blå bokstavligen talat), det finns vissa människor som inte passar in i mallen eller inte vill passa in i mallen och det är och kommer alltid att vara det stora problemet.
Den sociala och ekonomiska tryggheten kommer att minska, det tror jag med men hur gynnar ett maktskifte mig? Företaget ska betala högre avgifter för mig (egenavgifterna ska höjas) och jag har dessutom en segelbåt som kommer att kosta mig nästan dubbelt så mycket per år. Sen är jag involverad i föreningslivet och det kommer också att kosta mig mer pengar för deras bidrag kommer att minskas. Som lök på laxen vill blåbären sälja ut Mälarenergi som håller oss med billig el och billig fjärrvärme och man behöver inte vara ett geni för att inse att det också kommer att kosta mig pengar - direkt och indirekt. Kommunen förlorar en värdefull inkomstkälla som faktiskt bidrar till konkurrensen, inte tvärt om som en försäljning skulle innebära.

Det var inte mycket bättre med s-styre men kom inte säg att det blir bättre för många i och med blåbärssoppan. Bättre för ett fåtal möjligtvis.

Jag är för en omstrukturering av hur Sverige styrs. Röror och soppor är av ondo.

cezar 2006-09-19 16:33

Sverige är och har varit sedan lång tid tillbaka ett "freeloader" land. Vi anses som fega och folk kommer hit och lever på bidrag och kan nästan betê sig hur som helst utan att få ett ordentligt fängelsestraff känns det som.

Det är högre straff på att åka dit för fildelning än att våldta en annan människa...

Jag hoppas alliansen drar åt repen hårdare så att vi kan få någon skärpning någon gång...

FredrikMH 2006-09-19 17:17

Citat:

Originally posted by cezar@Sep 19 2006, 16:33
Det är högre straff på att åka dit för fildelning än att våldta en annan människa...
Och det baserar du på?

grazzy 2006-09-19 17:28

De tar ett steg i rätt riktning genom att sänka maxbeloppet för akassa och samtidigt sänka nån inkomstskatt vilket ger ett par hundralappar mer till alla arbetande och ett par hundralappar mindre till alla arbetssökande.

Visst kan vi ha lite hårdare fängelsestraff för allting, men snälla, leta upp bevisen visar att långa straff leder mindre våld och brott innan ni förespråkar det (för jag vill gärna se dem med). Jämför gärna med USA, de har riktigt långa härliga fängelsestraff. Många här resonerar enbart utifrån sin personliga synvinkel och jag menar inte att det är fel att rösta så, däremot tycker jag att diskussionen blir lite fallande när man går in på sådana detaljer.

Är det någon som kan svara på hur moderaterna ser att sverige blir mera lönsamt av att sälja ut vinstdrivande verksamheter? I min värld så är försäljningsvinsten av ett lönsamt företag mindre än de långsiktiga intäkterna? Staten borde tänka långsiktigt. Vill därför gärna höra någon förklara detta för mig

Westman 2006-09-19 17:30

Högre straff? Nej nu har du fel. Man kan tycka att det inte borde läggas resurser på att jaga fildelare (som bara får bötesbelopp) när det finns våldsbrott som i stort sett blir outredda men inte utdöms högre straff för upphovsrättsbrott än en våldtäkt.

PS. Alliansen gillar ju den skärpta jakten på brott som sker med hjälp av IT. Varför skulle de släppa taget om fildelarna? Inte ens Centern är så populistiska att de verkligen skulle rösta för något sådant även om de är ruggigt snabba kappvändare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson