WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vilket parti kommer du att rösta på? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15739)

Hofvet 2006-08-25 22:27

Vco-systems: Moderaterna förslag säger att a-kasseersättningen ska sänkas till 70% förräns efter 200 dagar. På 200 dagar tycker jag att man borde kunna hitta ett nytt jobb om man verkligen anstränger sig att leta efter ett, inte sant? Sänkningen av a-kassan kommer ju även leda till att man kan vidta andra åtgärder för att sänka arbetslösheten. Kanske leder även den sänkta a-kassan till att fler startar eget?

Socialdemokraterna vill anställa 420 (!!!) personer som ska sitta och kontrollera skattefuskare. Det är enorma pengar. Då tycker jag att man på socialdemokraterna behöver ta sig en rejäl funderare, "Varför finns det skattefuskare i landet med världens högsta skatter?" kanske man borde fråga sig. Man måste angripa problemen från roten, man kan inte få barn att sluta skolka genom att ge dem mer läxor.

Jag tror att bidragsfuskarna leder till mycket större kostnader än så, främst då inte genom att man betalar bidrag till dem, utan främst pga deras förlorade insats.

För övrigt tycker jag man som politiker är värd varenda krona man får, med tanke på det enorma ansvar de åtar sig.

Peak 2006-08-26 12:47

Citat:

200 dagar tycker jag att man borde kunna hitta ett nytt jobb om man verkligen anstränger sig att leta efter ett, inte sant?
He. Jag har varit arbetslös i drygt 2 år eller så nu. Högskoleutbildningen (Industriell Datateknik) som jag gick innan jag blev arbetslös var inte så mycket att hänga i julgranen tydligen.

Enda skillnaden mot innan jag började plugga på högskolan och nu är att jag har en massa studieskulder nu.

Vänsterpartiet för min del, förresten.

hagklint 2006-08-26 13:17

Det blir Piratpartiet för min del. Jag håller med om det som dom står för, därför röstar jag på dom.

blueplaya 2006-08-26 14:17

Hejsan

Ok, tack Hofvet =)

guran 2006-08-26 14:29

Det är en helig ko att inte få säga att folk fuskar med våra system såsom A-kassa, sjukersättning, pension med mera. Men likväl fuskar folk.

Jag känner personligen folk som fuskar med detta. Några har sjukpension men jobbar svart som galningar. En annan blev tillsagd av sin man att inte ta något jobb under sommaren utan i stället ta A-kassa för att ta hand om barnen. Andra sjukskriver sig när det är fint väder osv.

Helt klart borde skillnaden mellan att ha ett jobb och inte ha ett jobb vara större. Men samtidigt förstår jag att det inte är en sådan enkel matematik eftersom kostnaden för att mer eller mindre existera är hög.

Även om man varit en flashig "it-expert" och blir arbetslös så är det ingen rättighet enligt mitt tycke att kräva att få ett likvärdigt arbete och bara vänta och vänta på ett sådant. Det finns mindre kvalificerade jobb att ta och det är förbaskat nyttigt och dessutom utvecklande att prova på andra jobb vad det än är.

Har man dessutom harft ett välbetalt arbete och dragit på sig så pass mycket skulder tack vare en hög inkomst så har man satt sig i den situationen självmant och får stå sitt kast den dagen inkomsterna inte är lika höga.

Jag kan inte förstå att mina surt förvärvade pengar ska gå till arbetslösa som använder dem till att betala av lån på t.ex. bostadsrätten.

Däremot skulle jag gärna se ett system som t.ex. ge uppskov med avbetalningar av lån när man blir arbetslös eller något liknande. Men det ska finnas en bortre gräns.

Det parti som krävde att medborgarna börjar ta ett eget ansvar skulle få min röst.

H@nsson 2006-08-26 23:44

Citat:

Originally posted by Hofvet@Aug 24 2006, 19:08
H@nsson, jag antog även att ditt inlägg var ett svar på den tidigare vänsterkritiska diskussionen. Då det enda du tar upp i ditt inlägg är att du inte kan få något jobb tycker jag inte att det är så konstigt att jag antar att du tänker rösta på ett av de partierna som vill ge dig mest bidrag. Det verkar ju onekligen så i din argumentation.

Jag kommer att rösta på det partiet som ger i första hand familjepolitiken bästa dager.
Nej jag är inte ute efter att få så bra "bidrag" som möjligt, utan att jobb möjligheterna för alla blir bra och rättvisa.... det är kass att gå på bidrag...

Och efter mina inlägg här och jag har lyckats få lite debatt och synpunkter så ska jag vara ärliga mot er att det är i nu läget jag funderar på att fösta åt höger blocket, "VILKET JAG ALDRIG SKULLE GÖRA ANNARS....

Ja la upp mina små argument här för jag hoppades på att få lite respons och synpunkter och det har jag fått, jag är mycket nöjd med era svar och synpunkter ni har gett, det är så att jag har fkött på bått lite mer enen på vart jag "troligtvis kommer att lägga min röst på"

vill bara säga att många av er skriver jävligt vettiga saker, så min undran är: varför blir ni inte politiker själva!!!!

*Skrattar*
Ha en bra helg!!!!!

H@nsson 2006-08-26 23:49

Citat:

Originally posted by guran@Aug 26 2006, 14:29

Jag kan inte förstå att mina surt förvärvade pengar ska gå till arbetslösa som använder dem till att betala av lån på t.ex. bostadsrätten.

Alla väljer inte att bli arbetslösa ska du veta, hoppas du blir det en dag och då vill jag se dig tacka nej till A-kassa.... Kan säga dig att var enda spänn jag tar ut i A-kassa har jag själv betalat in i skatter, under årens lopp, utan det du betalar dina skattepengar till är, till feta politiker och deras nöjes tripper och middagar....

webdoc 2006-08-27 05:17

http://www.politicalcompass.org/

Mycket intressant sida.
Det visar lite mer om vad du är, höger eller vänster osv ...

Gustav 2006-08-27 20:26

Citat:

Originally posted by webdoc@Aug 27 2006, 05:17
http://www.politicalcompass.org/

Mycket intressant sida.
Det visar lite mer om vad du är, höger eller vänster osv ...

Höger-vänsterskalan ser väldigt annorlunda ut i Sverige än den gör internationellt. En mörkblå Moderat kan lätt uppfattas som en liberal vänsterflummare i USA. Dödsstraffet, religiös undervisning i skolan och abortfrågan är bara tre exempel. Den sidan du länkar till är väldigt intressant, men ger inte så mycket vägledning åt den som inte vet vad han/hon ska rösta i valet. En övervägande majoritet av alla svenskar skulle klassas som vänster enligt testet på Political Compass. Även folk som i riksdagsvalet kommer att rösta på högerblocket.

nudie 2006-08-30 10:57

En liten fråga till någon som vet..
Var moderaterna så överlägsna förra valet i omröstningar på sveriges olika forum (eller kanske överhuvudtaget) som i år?
Jag vet inte men det känns som att det är dags för dom nu! :-D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson