![]() |
Tycker att det inte nödvändigtvis att pengar och professionalism går hand i hand. Kan jag ha fel när jag säger att det finns en hel del aktade medlemmar här på forumet som inte lever på sina sajter utan har jobb vid sidan av?
Bara för att jag inte tjänar x antal tusen på en sida per månad så innebär det nödvändigtvis inte att jag inte är "professionell". ELler hur? |
Som flera sagt är det nog bäst om medlemmarna kan acceptera variationer i kunskapsnivåerna.
Men samtidigt bör man ta till sig kritiken och vidta nån form av åtgärd, så att medlemmar med hög kompetens inte försvinner i onödan. Kanske med följande förslag: - Skärp kraven något, tex att man måste ha jobbat yrkesmässigt som webmaster (eller motsvarande) i minst ett år eller så. - Utnyttja symbolerna bättre då ny tråd postas (dvs de som visas till vänster). Tex ett blåbär för nybörjarnivå, eller en skala 1-5 (dvs medlemmarna klassificerar sina egna trådar. Men inte varje inlägg, det blir för plottrigt). Komplettera med möjlighet att dölja alla trådar under/över en viss kunskapsnivå. Fler forum med uppdelning i nybörjare osv är nog ingen bra ide, det kan öka moderatorernas arbete avsevärt med knepiga bedömningsfrågor osv. Sedan omfattar tjänsten "webmaster" på många företag inte arbetsuppgifter o djupare kunskaper inom företagsekonomi osv, så det är kanske inte så konstigt att såna frågor ibland är på grundläggande nivå. Men det är bra att det finns ett sånt forum här, så att tex professionella webmasters som tänker sadla om och starta eget kan få hjälp här med sin F-skattsedel :-) |
Citat:
|
Professionell enligt SAOL:
Citat:
Och andrres mfl; som förhoppningsvis framgår om man läser hela den här tråden så är inte det här en fråga om nybörjares möjligheter på forumet eller inte. Det handlar om vad alla har för attityd och hur och med vilken bakgrund frågor ställs. |
Jag tror att det är väldigt svårt att definiera professionalism på ett enhetligt sätt eftersom det finns många sätt att se det på, vilket också framkommer i tråden.
För mig personligen (om vi pratar "webmaster") så har jag svårt att använda ordet professionell på en person som kladdar fram hemsidor i Frontpage och utan CSS t.ex. Jag tycker inte att det egentligen handlar om pengar utan snarare om kunskapsnivån innan man kan göra anspråk på titeln "professionell webbmaster". Problemet som jag ser det är att det endast finns en handfull (eller två) genuint professionella webbmasters i Sverige (Nej, jag är inte en av dom ;) ) Det skulle nog bli ganska tomt och ödsligt på forumet om kraven höjdes till en orimligt hög nivå. |
Det var inte fråga om yrkesval utan om inställning väl? Att man går in i en diskussion eller ställer en fråga med en något professionellare (mer vuxen) inställning än vad som är vanligt på t.ex. Lunarstorm. (Ja jag överdriver men det kanske behövs för poängen).
|
Citat:
Du har flera gånger föreslagit hårdare moderering av nybörjarfrågor, och andra förslag om inskränkningar av nybörjares möjligheter har framförts. Så den här tråden handlar även om nybörjares möjligheter på forumet. Som flera nämnt tidigare (inkl jag själv) så vore det bra om alla är toleranta. En enkel fråga kan utvecklas till en berikande fråga för alla, så att bara moderera bort "nybörjarfrågor" är ingen bra ide och ger onödigt merarbete (och dålig stämning, som nån påpekade). Då finns det bättre åtgärder. |
Undra varför ingen Admin eller ansvarig har skrivt ngt om detta här?!?!
|
Thomas bl.a har varit lite dålig sista tiden och då han inte kunnat jobba antar jag Jens haft fullt upp med deras övriga verksamhet.
Ett svar lär nog dyka upp i tråden, i övrigt är ju ett bra sätt att hitta nya vägar att utvecklas att först låta medlemmarna säga sitt utan att bli påverkade av ev. moderator/ägares åsikter som kanske hämmar utvecklingstankarna. |
Jag ställer mig passiv än så länge till hela denna tråd, men vill flika in något som man kanske ska ha i bakhuvudet när ni pratar om detta:
Om vi väljer att "stänga ute" nybörjare som kommer med sina frågor, som inte når upp till den nivå som vissa av er vill att forumet ska ha, vilken inställning kommer då dessa personer att ha till WN längre fram i tiden när vissa av dom (förhoppningsvis) blir professionella (i era ögon)? Kom ihåg, vi var alla nybörjare en gång i tiden. -Martin |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson