WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12282)

Alex 2006-02-09 08:43

Om någon kommer fram, skriv vad som hänt här.

Lite dåligt att de inte ens har tid att skriva en nyhet på sin sida om det.

Emil Svensson 2006-02-09 08:47

Jag har aldrig älskat loopia eftersom de tar extra avgifter för statistik på extradomänerna.. Samt att de bara inkluderar en databas i priset trots att de lika gärna kunde tillåta obegränsat så länge man håller sig till utrymmet. Det är inget som framgår när man startar konto där.

Det värsta är väl statistiken, står det att det ingår statistik antar man ju att det gäller för alla domäner.

Riverboy 2006-02-09 09:36

>Lite dåligt att de inte ens har tid att skriva en nyhet på sin sida om det.

Jo men då ser ju alla det, och inte bara vi som har märkt problemet :-)

jonny 2006-02-09 10:12

Citat:

Originally posted by www.loopia.se@Feb 9 2006, 11:05
Routingstörning. 2006-02-09

Pga en större routingstörning i Västeråsområdet hos vår internetleverantör Tele2 har vi under morgonen haft problem med vår anslutning till Internet. Störningen låg utanför vårt nät och på grund av omfattningen påverkades också vår alternativa internetanslutning som ska ta över vid nödfall. Problemet är åtgärdat och allt fungerar normalt igen.

Vi beklagar det inträffade och har förståelse för att driftstörningar som dessa påverkar våra kunder, vi gör samtidigt allt för att minimera liknande händelser. Därför investerar vi varje år flera miljoner i ny infrastruktur och jourverksamhet. Till er tröst kan vi meddela att Loopia var bland de första företagen som blev åtgärdade i Västerås. Detta mycket tack vare vår påtryckning samt investeringar i storkundsavtal.

Vid frågor är du välkommen att kontakta vår support på 021-12 82 22 eller [email protected].

En stilla undran är ju vad man lägger miljonerna på. Redundant internetanslutning med en operatör till kostar inte flera miljoner...

Xamda 2006-02-09 11:23

Routingfel...? Javisst. Redundans? Nej tack tydligen. Samma som när det inte funkade när strömmen försvann... Var det två månader sedan?

Alla som klagar på att Loopia är dyra vet i och för sig inte vad de talar om, de är snarare för billiga så de inte har råd att hålla tjänsterna på en vettig nivå i förhållande till förväntningarna från kunderna.

Om de hade valt en högre SLA-nivå från Tele2 så hade de nog varit uppe snabbare, då hade de inte behövt ringa och tjata på Tele2 heller, det hade helt enkelt kostat för mycket för Tel2 att inte prioritera dem.

Man får vad man betalar för. It is as simple as that. :blink:

Innocast 2006-02-09 11:52

Citat:

Originally posted by Davve@Feb 9 2006, 09:28
Det verkar som att det inte går att skicka mail nu... Ta emot fungerar, men det skickas inte :(

Jag använder smtp.bredband.net

är det fler som har samma fel?

smtp.bredband.net = B2 (bredbandsbolaget)

ring och fråga dom istället :)

zoran 2006-02-09 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av tech24
Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Det verkar som att det inte går att skicka mail nu... Ta emot fungerar, men det skickas inte :(

Jag använder smtp.bredband.net

är det fler som har samma fel?

smtp.bredband.net = B2 (bredbandsbolaget)

ring och fråga dom istället :)

Ja, så enkelt kan det vara eller hur.

Men tänk följande. De flesta servrar, när de tar emot ett mail, kontrollerar att @domän.com resolvar. Om man skickar mail från (som jag har) zoran@mindomän.com och mindomän.com ligger på loopias DNS-er, så kommer mailservern jag skickar till inte få svar på uppslagning och därför förmodligen antigen returnera mitt mail eller förkasta som spam.

/Zoran

Xamda 2006-02-09 12:17

Har Loopia kommenterat sina tillkortakommanden till någon som talat med dem? Det är mycket skryt om billighet, storhet och driftsäkerhet, men nu är det ruggigt tyst...

jonny 2006-02-09 12:17

Anmärkningsvärt att sekundär dns finns i samma nät och inte är tillgänglig.

robertsson 2006-02-09 12:25

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken... brukar man väl säga... Ganska meningslöst och ha redundans med 100 uppkopplingar om alla i samma nät.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson