![]() |
Fulton: Andra länken var snygg. Nästan som dvärg-grejen på google häromdan:
Citat:
|
Jag tycker det är lite väl elak kritik mot Google. För att citera Fulton..
Citat:
"Göra sajtägare kriminella" är en ickenyhet. Google informerar om det i sitt avtal, och dessutom är det väl ändå sajtägarna själva som har skyldighet att ta reda på vad de lägger på sina webbplatser. Det är ju knappast så att Google döljer att de använder cookies. Hur många andra företag erbjuder samma tjänst till samma pris? (Eller ens i närheten av Googles pris?) |
Citat:
Sajtägaren har full kontroll över cookies som sänds i hans namn. Det är bara att ta bort kodsträngen från sin webbplats, och vips, inte en cookie från Google. Javascriptfilen som ligger hos dem handlar förstås om tillit. Exv finns det rätt många som har sina mail hos Google och det är ju inte sällan betydligt värre om Google plötsligt blev onda. EDIT: Borttaget, jag missuppfattade nog resonemanget kring fulcookies. Kontentan är ju i alla fall att Google inte använder några sådana. :) |
Citat:
Det jag menar är att Google har begränsad kontroll över denna cookie. Google kan inte läsa denna cookie när en besökare som varit inne på en sajt med GA som sedan besöker en Google-ägd sajt. Google kan inte läsa eller ändra denna cookie från någon av sina egna sajter. Hade de satt en "ful-cookie" så hade de kunnat det! Valet Google gjorde, att sätta cookien i sajtägarens namn (domän), är betydligt snällare än en "ful-cookie". |
Citat:
Jag måste säga att jag inte förstår mycket av din kritik Fulton. Varje användare har två val, antingen att använda en dator eller inte och nästa är att tilllåta cookies eller inte. Googles tjänst sätter kakor, precis som mängder av andra tjänster. Kakornas livslängd är satta till -38, men Svenson byter dator var femte år. Om inte annat dör hårddisken, ominstallationer sker, ägarbyte sker, osv. Det är väll inte värre med en 33 år lång cookie än en 1 år lång cookie? |
Citat:
PS. Jag försökte undvika URL:en i mitt svar men fast jag hade taggarna i redigeringsfönster blev det fel när jag postade inlägget. |
Citat:
Citat:
|
nu verkar google ha gjort så att man inte kan lägga till sidor i Analytics...det står att "efterfrågan översteg alla förväntningar":) inte så konstigt kanske med tanke på alla smarta funktioner man får. Kan de inte integrera med sitemap? skulle vara mkt praktiskt.
|
Citat:
Självklart kan jag inte ta bort den cookien från någon annan sajt. Du som äger sidan "äger" denna cookie. Enda sättet jag kan manipulera denna cookie på är att rensa bort den genom att trycka på "rensa cookies" i min browser. På samma sätt fungerar Googles GA-kakor. Det är min sajt som sätter den via Googles urchin.js-script. Det går ladda hem det scriptet och ändra så t.ex. så att kakan bara är giltig ett år fram i tiden, eller så att den hela tiden sätter 800x600 som skärmupplösning hos mina besökare. (Tyvärr verkar det dock som om GA inte fungerar/tillåter att urchin.js-scriptet laddas lokalt, utan måste hämtas från google-analytics.com för att besökarna ska registreras bland deras statistik.) Slutsats: Vill du använda GA för att titta på statistik på dina användare, statistik som bland annat bygger cookies, så får du leva med att Google också ser denna statistik. Det känns inte så konstigt för mig :) (Om inte annat kan de ju logga in på ditt konto och se på flash-bilderna - för att inte tala om att de kan gå in och läsa din Gmail ;-) |
Citat:
Är det någon (mer) som provat att lagra urchin.js-filen lokalt? Fungerar era stats då? Mina ser inte ut att göra det, men det är ju lite svårt att se eftersom jag inte fått koll på hur ofta GA uppdaterar statistiken ännu. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson