WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061349)

Vebut 2014-03-30 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20489247)
Gå och rösta, och rösta inte blankt!

Som det ser ut nu kommer det aldrig falla mig in att ens rösta blankt.

Clarence 2014-03-30 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20489310)
Utvisningar ja, men inte alltid och aldrig permanent.

Utvisningar, ja. Vid lite grövre brott i princip alltid. Vid riktigt grova brott permanent.

yakuzaemme 2014-03-30 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20489315)
Utvisningar, ja. Vid lite grövre brott i princip alltid. Vid riktigt grova brott permanent.

En kille som gick i min klass i högstadiet stenade en tjej 2010 för att hon bar på hans barn, och det var emot hans religion.

Han var f.ö inte ens svensk medborgare och hade bott i Sverige i några månader enbart. Han fick 3 års sluten ungdomsvård.

Men det kanske inte är ett grovt brott, speciellt av någon som inte hade fått sitt medborgarskap ännu. Han är förresten ute på fri fot nu :)

Johan H 2014-03-30 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20489315)

2 våldtäkter, båda grova, dömd. Straffet, 3 års fängelse och 10 års utvisning. Permanent?

jayzee 2014-03-30 22:13

Jag är personligen ganska ointresserad av politik och allt tomt snack och löften politikerna sprider år efter år i århundraden. En sak jag då inte tänker göra är stödja partier såsom SD med snedvriden syn på människosläktet där vissa anser sig vara bättre än andra och dela upp människor efter påhittade landsgränser. Dessa människor klarar inte ens att leda sin egen mamma över gatan och ändå vill de leda den stora massan, sheesh...

erebos 2014-03-30 23:23

Personligen tycker jag att det är helt sjukt att utvisa personer som inte drar sej för att begå våldtäkter till länder där tjejer som blir våldtagna inte har någon som helst möjlighet att varken anmäla eller få hjälp av samhället!
Begår invandrare våldtäkt ska dom låsas in och vårdas i Sverige.
Dessutom ska det vara betydligt hårdare fängelsestraff för våldtäktsbrott!
Det borde vara jämställt med mord!
Känner några tjejer som blivit våldtagna och dom har kraftiga men för resten av livet!

jayzee 2014-03-30 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489325)
Personligen tycker jag att det är helt sjukt att utvisa personer som inte drar sej för att begå våldtäkter till länder där tjejer som blir våldtagna inte har någon som helst möjlighet att varken anmäla eller få hjälp av samhället!

Just denna diskussion hör nog inte till denna tråd då det inte har så mycket med riksdagsval att göra men jag är av den åsikten att de människorna som drar sig för att göra sådant, oavsett härkomst (svensk, norsk, engelsman, afrikan, italienare eller iranier) eller kulturellt bakgrund bör absolut inte dömas till vård utan bli själv utsatt h*n utsatt det andra personen för, alternativt livstids fängelse.

Man hör många totalt oinsatta i ämnet eller de som inte har kapacitet för logiskt tänkande (SD röstkrets?) skylla beteendet på religion men det är bara rent skitsnack och propaganda. Sådant beteende är en blandning av kulturellt arv, uppfostran samt sinnessjukdom hos personen i fråga.

tartareandesire 2014-03-31 00:19

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489325)
Begår invandrare våldtäkt ska dom låsas in och vårdas i Sverige.
Dessutom ska det vara betydligt hårdare fängelsestraff för våldtäktsbrott!
Det borde vara jämställt med mord!
Känner några tjejer som blivit våldtagna och dom har kraftiga men för resten av livet!

Man brukar i normalfallet döma personerna till ett fängelsestraff och därefter utvisning så de slipper inte undan straff bara för att de blir utvisade. Att jämställa våldtäkt med mord är dock en väldigt dålig idé, man måste ha en rimlig straffskala och det är inte rimligt att ett mord ges samma straffsats som en våldtäkt. Där resonerar du utifrån ett närståendeperspektiv och det är just så rättsväsendet inte ska fungera. Jag hade själv säkert velat ha ihjäl en person som utsatte någon närstående för ett mycket grovt brott men jag anser trots detta att dödsstraff är oacceptabelt. Däremot måste samhället ha möjlighet till åtminstone livstids bevakning i extrema fall som t.ex. Breivik där det inte går att släppa personen helt fri igen.

erebos 2014-03-31 00:58

Nej jag vet att det inte är rimligt att jämställa brotten men det är iaf min personliga åsikt.
Sen har jag andra åsikter om lagar som borde slopas helt också.
Fast detta är som sagt inte ämnen för den här tråden kanske.
Om jag skulle få för mej att rösta skulle jag rösta på sossarna idag för att komma så långt bort från SD inflytande som möjligt.
Åkesson genomskådar jag direkt och han är inte den han utger sej för att vara.

Clarence 2014-03-31 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20489317)
2 våldtäkter, båda grova, dömd. Straffet, 3 års fängelse och 10 års utvisning. Permanent?

Jag tycker också att våldtäkt ska ha högre straffvärde, och det borde väl vara slutsatsen av ditt exempel?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson