![]() |
Ett stort "problem" är ju att Bitcoins fungerar som fonder där man kan köpa en liten bråkdel av en andel. Aktier måste man köpa minst 1 av och om denna kostar 1000 kr så är värdet betydligt mer realistiskt än om någon köper en miljontedels bitcoin för något cent. Inte konstigt att värdet då blir 1000+ USD...
|
Citat:
Spekulation/gambling i all ära men man ska komma ihåg att inte alla kan vara vinnare. På di.se kan man idag läsa att Charlie Munger, Warren Buffetts partner sedan urminnes tider, tycker att Bitcoin är ett råttgift. Rätt starka ord. Både Charlie och Warren brukar vara värda att lyssna på. Själv har jag ingen åsikt om Bitcoin och det framkommer heller inget fundamenta i den här tråden som ändrar på den saken. |
Citat:
Man kan nog inte riktigt jämföra bitcoin med IT-krashen. Vid IT-krashen var det uppenbart att typ allt var extremt övervärderat sett till historiska nyckeltal och intjäningsförmåga. Men likförbannat drogs fan och hans moster med i hysterin. Det var lite samma tänk som vid senaste finanskrashen - fast omvänt. Om jag får försöka sammanfatta det sentiment som rådde vid tiderna skulle det lyda nåt i stil med: IT-krashen - this time it's different "Dotcom förändrar världen för evigt - lönsamheten kommer öka enormt. Gräs och gröna skogar i all framtid!" Finanskrashen - this time it's different "Finanssystemet krashar och faller samman. Världen som vi känner till den finns inte mer. Fram med era pickadoller och köp guld för det är valutan som kommer gälla framöver." Citat:
|
Citat:
Rolig artikel. Citat:
Citat:
Amerikanska banker och finansmän är helt enkelt livrädda för att kryptovalutor kommer att lyckas. Därför måste de gå ut denna typen av angrepp. |
Jag går mot strömmen i resten av IT-världen och alla Julian-assange / conspiracy / snowden-anhängare. En gång i tiden gillade jag bitcoins, nu för tiden skulle jag aldrig kunna tänka mig ta betalt i valutan. Med så hög volatilitet så måste man vara blixtsnabb på att växla in coinsen, annars så riskerar de att droppa och hela ens vinst äts upp utav att kursen faller 10 % på en dag. Nej, just nu är det fan hela havet stormar och ingen vet vart det ska sluta känns det som. Sålde mina sista bitcoins för ett halvår sedan, och tills allt har lugnat sig ska jag kvar i båten med vanliga fiat-valutor. :)
Dock är det en mycket intressant valuta ur många andra aspekter som redan påpekats i tråden, och tidningarnas domedagsprofetior ger jag inte mycket för. |
Citat:
Citat:
|
Nu är det inte banker och finansinstitut i säg som bitcoins skall bråka med .
Det är stater och länder. Just nu finns det t.ex 1.21 trillion dollars ute på vift. Dessa pengar är utlånade pengar från USA (statslån) till marknaden. Skulle nu alla lösa in detta omgående mot bitcoins så skulle USA vara tvungen i teorin att kunna betala ut från sin pengapung 1.21 trillioner. Hej då säger jag då |
Citat:
Bitcoins är nästan skapade helt från luft. |
Ja det är skillnaden och att ingen garanterar pengarna du sätter in.
|
Citat:
Här kan man också se hur mycket Bitcoins och andra virtuella valutor som finns ute på marknaden just nu: http://coinmarketcap.com/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson