WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stora tråden om Bitcoin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059853)

KristianE 2013-11-28 18:39

Ett stort "problem" är ju att Bitcoins fungerar som fonder där man kan köpa en liten bråkdel av en andel. Aktier måste man köpa minst 1 av och om denna kostar 1000 kr så är värdet betydligt mer realistiskt än om någon köper en miljontedels bitcoin för något cent. Inte konstigt att värdet då blir 1000+ USD...

dAEk 2013-11-28 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av gurka (Inlägg 20481984)
Jag spekulerar utifrån min egen känsla och erfarenhet[...]

Stor gissningslek det här[...]

Vad har du för track record då? Du uppmanar ju trots allt folk att gambla med sina pengar så det vore inte annat än rätt att du redovisade din långa och framgångsrika historik så att andra spekulanter bättre kan avgöra om du är värd att lyssna på eller ej. ;)

Spekulation/gambling i all ära men man ska komma ihåg att inte alla kan vara vinnare.

På di.se kan man idag läsa att Charlie Munger, Warren Buffetts partner sedan urminnes tider, tycker att Bitcoin är ett råttgift.
Rätt starka ord. Både Charlie och Warren brukar vara värda att lyssna på.

Själv har jag ingen åsikt om Bitcoin och det framkommer heller inget fundamenta i den här tråden som ändrar på den saken.

dAEk 2013-11-28 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20482027)
Att ge sig in på marknaden nu måste vara samma sak som när IT-bubblan var som mest spänd? [...]

Det är också ren spekulation fast en lite mer skeptisk sådan. En del tror att bubblan snart ska brista, andra tror att den inte vuxit sig stor nog. De flesta tror sig kunna förutse vad som komma skall men ingen vet.

Man kan nog inte riktigt jämföra bitcoin med IT-krashen. Vid IT-krashen var det uppenbart att typ allt var extremt övervärderat sett till historiska nyckeltal och intjäningsförmåga. Men likförbannat drogs fan och hans moster med i hysterin. Det var lite samma tänk som vid senaste finanskrashen - fast omvänt.

Om jag får försöka sammanfatta det sentiment som rådde vid tiderna skulle det lyda nåt i stil med:

IT-krashen - this time it's different
"Dotcom förändrar världen för evigt - lönsamheten kommer öka enormt. Gräs och gröna skogar i all framtid!"

Finanskrashen - this time it's different
"Finanssystemet krashar och faller samman. Världen som vi känner till den finns inte mer. Fram med era pickadoller och köp guld för det är valutan som kommer gälla framöver."

Citat:

Tusentals amatörer världen över kommer att investera sina besparingar bara för att se pengarna gå upp i rök när riskkapitalet gör exit.

Måhända, fast då får man väl skylla sig själv. Ingen tvingar en att spekulera i sånt man inte förstår sig på. Vet man inte bättre (dvs inser man inte sin egen kunskap/okunskap) blir det ofta som det blir. Det är inte någon skeptisk åsikt eller världsbild jag har - det är så! Sen finns det ju såklart undantagsfall men man ska komma ihåg dem för vad de är - undantagsfall - och inte någon norm.

WebboT 2013-11-28 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20482041)
På di.se kan man idag läsa att Charlie Munger, Warren Buffetts partner sedan urminnes tider, tycker att Bitcoin är ett råttgift.
Rätt starka ord. Både Charlie och Warren brukar vara värda att lyssna på.

Rolig artikel.

Citat:

Valutan saknar dessutom uppbackning av en centralbank eller en råvara.
Och det har dollarn? Sen man gick ifrån guldstandarden 1972 har sedelpressarna gått varma hos Federal Reserve. Finns ju ingen uppbacking med hjälp av guld länge, mer än kanske för en bråkdel av dagens fiatvalutor.

Citat:

”Man kan inte framställa guld genom algoritmer”, säger Peter Schiff.
Kan man göra det med en sedelpress då?

Amerikanska banker och finansmän är helt enkelt livrädda för att kryptovalutor kommer att lyckas. Därför måste de gå ut denna typen av angrepp.

leonard 2013-11-28 20:34

Jag går mot strömmen i resten av IT-världen och alla Julian-assange / conspiracy / snowden-anhängare. En gång i tiden gillade jag bitcoins, nu för tiden skulle jag aldrig kunna tänka mig ta betalt i valutan. Med så hög volatilitet så måste man vara blixtsnabb på att växla in coinsen, annars så riskerar de att droppa och hela ens vinst äts upp utav att kursen faller 10 % på en dag. Nej, just nu är det fan hela havet stormar och ingen vet vart det ska sluta känns det som. Sålde mina sista bitcoins för ett halvår sedan, och tills allt har lugnat sig ska jag kvar i båten med vanliga fiat-valutor. :)

Dock är det en mycket intressant valuta ur många andra aspekter som redan påpekats i tråden, och tidningarnas domedagsprofetior ger jag inte mycket för.

dAEk 2013-11-30 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20482047)
Och det har dollarn? Sen man gick ifrån guldstandarden 1972 har sedelpressarna gått varma hos Federal Reserve. Finns ju ingen uppbacking med hjälp av guld länge, mer än kanske för en bråkdel av dagens fiatvalutor.

Ingen aning. Valutafrågor intresserar mig egentligen inte men nu ska det ju snackas om bitcoin på jobbet och typ överallt annars också. T.o.m. jag skriver ju om det. Att försöka förstå sig på hur allt hänger ihop tycker jag är svårt; råvarupriser, dollarn, euron & nu bitcoin? Vad jag förstår kan man knappt handla med bitcoins än. Det kan slå, javisst. Det kan också totalfloppa. Vi får se vad som händer.

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20482047)
Amerikanska banker och finansmän är helt enkelt livrädda för att kryptovalutor kommer att lyckas. Därför måste de gå ut denna typen av angrepp.

Vad händer om bitcoins lyckas (och vad är definitionen av det)? De inom finansvärlden brukar hedga sig på olika sätt så tror du inte att de kommer agera om bitcoins vinner mark? Eller är det inte möjligt med bitcoins menar du? Det här är som du märker inte mitt område men jag lyssnar gärna om du orkar förklara.

Tsarraz 2013-11-30 14:39

Nu är det inte banker och finansinstitut i säg som bitcoins skall bråka med .
Det är stater och länder.
Just nu finns det t.ex 1.21 trillion dollars ute på vift.
Dessa pengar är utlånade pengar från USA (statslån) till marknaden.
Skulle nu alla lösa in detta omgående mot bitcoins så skulle USA vara tvungen i teorin att kunna betala ut från sin pengapung 1.21 trillioner. Hej då säger jag då

patrikweb 2013-11-30 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20482163)
Nu är det inte banker och finansinstitut i säg som bitcoins skall bråka med .
Det är stater och länder.
Just nu finns det t.ex 1.21 trillion dollars ute på vift.
Dessa pengar är utlånade pengar från USA (statslån) till marknaden.
Skulle nu alla lösa in detta omgående mot bitcoins så skulle USA vara tvungen i teorin att kunna betala ut från sin pengapung 1.21 trillioner. Hej då säger jag då

Skillnaden är att USA är ett land med mark och liknande, i värsta fall hade USA kunnat höja skatter och slängt ut folk och tagit beslag på mark.

Bitcoins är nästan skapade helt från luft.

Tsarraz 2013-11-30 15:11

Ja det är skillnaden och att ingen garanterar pengarna du sätter in.

Marcus 2013-11-30 15:46

Citat:

Jag har ett konto på mktgov men kan inte se orderdjupet, finns det sådan data?

Orderdjup på MT.Gox kan man t.ex. se här: http://bitcoinwisdom.com/markets/mtgox/btcusd

Här kan man också se hur mycket Bitcoins och andra virtuella valutor som finns ute på marknaden just nu: http://coinmarketcap.com/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson