![]() |
Citat:
Eftersom du säkert inte får besvara dessa frågor i form av .SE-anställd och .SE gärna duckar för obekväma frågor så kanske du vill ge din personliga vy; 1. Är det rimligt att .SE inte har något lämplighetsförfarande vid tilldelning av tvistlösare innan lottning sker? Den svenska immaterialrättsscenen är så pass liten att det i många fall är omöjligt att tvistlösarna inte skulle ha egenintressen i form av en befintlig relation till sökanden eller dess konkurrenter, alternativt se sökanden som ett möjligt prospekt för framtida affärer. På samma sätt som det finns många civilrättsliga fall så finns det många ATF-fall där tvistlösaren(arna) varit uppenbart jävig, med dina due diligence skills bör det inte ta många minuter på Google. 2. Vad det gäller kostnaden, är det rimligt att registranten måste lägga ner tiotals timmar för att få behålla sitt domännamn utan att bli monetärt kompenserad om den vinner tvisten? På samma sätt som halva ATF-kostnaden faller tillbaka till sökanden vid bifall borde väl.. MINST halva kostnaden tillfalla registranten vid avslag?? |
Citat:
1. Ja, kippex jag är enig med dig om att jag har hyfsade skills vad gäller spårning, kartläggning, analys och slutsats. Huruvida du besitter dessa skills vill jag inte uttrycka uppfattning om. Jag kan bara konstatera att vi inte delar analys och slutsats. 2. Förberedelsetiden för svarande är högst individuell och frivillig, men spontant: Ja det anser jag, dessutom något varje registrant godkänner genom registreringsvillkoren. Min uppfattning är även att det är YTTERST sällsynt med reverse-hijackingförsök under .se och jag ser inte det rimliga i ditt resonemang med ekonomisk kompensation till svarande heller. Har du någon referens till det - som annan domäntvistlösning, domstolar..någon instans? Eller bara något du som "domäninvesterare" anser rimligt? Om jag kan läsa in mig på dina referenser så får jag bättre förståelse för resonemanget.. |
Citat:
Vi kan ta ett exempel, jag har en domän som heter <ins*ght.se>. Det är nog inte helt omöjligt att det kommer rassla in en ATF på den inom någon månad, jag kommer behöva lägga ner runt 20-30 timmar på mitt svar, enbart för att skydda MIN tillgång. Visst, jag kan kräva kompensation via domstol men det är en rätt komplicerad process för en relativt låg kompensation. Så om vi vänder på det, har du nån referens till TLD där man kör med kick-back system för sökanden vid vinst av ADR/ATF? Med den struktur .SE idag har på ATF gör man ju allt för att premiera sökanden och således allt för att öka antalet tvistlösningar. |
Citat:
|
Men herregud du är ju precis lika tvärvig som hemma isf,
som 2 småbarn som slåss över en klubba, Vill du ha ditt domännamn så byter du rakt av med dem. Vill du inte ha det så behåll hemma och sluta tjura som en bebis.. Hade inte sagt ngt om du verkligen hade velat ha din domän, men när du inte ens vill ha den så är du ju bara tjurig och barnslig, 1.Byt rakt av med dem. 2. Skit i det hela och gå vidare i livet, Vissa har för mkt fritid ...Jisses... |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Gynnas .SE på något sätt av fler tvister mellan innehavare? Marknadsföringsmässig fördel - nej, knappast! Ekonomisk fördel - nej, ansökningskostnaden är avsedd att vara självkostnadspris och ligger ex. under ansökningsavgiften för UDRP ($1500 USD). Utan att ta hänsyn till att .SE står under egen lag, så kan det vara enkelt att vilja måla upp att .SE är den ovän som .SE inte är! Anledningen till den översyn kring ATF som inleddes 2009 och som lett till prissänkningar och förenklat förfarande är den tillsynsrapport som PTS kom med ett par veckor efter affärsmodellsbytet 2009. Där tillsynsmyndigheten PTS förutom att de ville att .SE skulle spärra teckenföljden B-A-N-K i domännamn, även ansåg att: Citat:
Som bekant så vägrade .SE följa detta och PTS backade från ovan krav. Men de prissänkningar som skett och det förenklade förfarandet är en följd av den översynen och det finns säkert nån som kan se det som en kompromiss. .SE benchmarkar med andra registryn för att se hur de hanterade tvister mm och bland andra kan det nämnas att SWITCH (.ch/.li), DK-HOSTMASTER (.dk), AFNIC (.fr/.re) har små arbetsgrupper/boards - som gör de flesta tvister onödiga - och där innehavaren inte blir tillfrågad - utan bara informerad om revocation/suspension efter att domänerna blivit anmälda och gruppen bedömt domän/sida osv. https://www.dk-hostmaster.dk/klager-...on/suspension/ https://www.nic.ch/reg/cm/wcm-page/t...jsp?lid=en#a33 |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Vidare finns det inte en chans att nuvarande ATF prissättning motsvarar självkostnadspris. Oavsett hur man vrider och vänder, räknar och kontrollräknar, så kan man inte få ihop att IM-jurister på den nivån skulle vara så billiga(den relativt seniora skaran tvistlösare går inte ur sängen för under 3000kr+/h). Om dessa tvistlösare ska gå igenom material på 10-100 sidor och sen överlägga innan man skriver ett utlåtande är vi snabbt uppe i mycket, mycket mer än vad ATF-ansökan minus kick-back summerar till. Jag kan inte få det till något annat än att .SE kraftigt subventionerar ATF-kostnaden, men jag kan inte förstå till vilken nytta? Borde inte dessa pengar istället gå att använda till Internetfonden? Visst, man kan hävda att detta var en kompromiss med PTS, men ärligt, det måste väl vara ganska lätt att motivera varför ATF-processen inte bör subventioneras?? Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson