WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Wordpress är överskattat (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056514)

tartareandesire 2013-02-01 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20461476)
Antalet plugins är ju ganska orelevant, och många plugins i sig behöver inte göra sidan långsam. Allt handlar ju om hur plugins är kodade. Heller 20 bra kodade plugins än 2 dåliga!

Vi gör alltid en enklare kodrevision på externa plugins innan vi använder dem, och det är verkligen något som behövs. Det finns oerhörda mängder skräp där ute, men samtidigt många guldkorn.

Mm, det är nog en god strategi. Många webbyråer som fokuserar på Wordpress saknar den kompetensen, då får man helt enkelt hejda sig lite istället. Det är dock inte bara dålig kod som ställer till det. Med 20 plugins så kan man lätt få svårigheter att uppdatera till en ny Wordpress-version vilket normalt sett är en bra idé.

Annars håller jag med dig om att WP är ett utmärkt CMS för exempelvis föreningar och små företag som inte behöver så mycket mer än några enkla sidor. Det har aldrig tidigare varit så enkelt att göra så mycket med så lite. De som har lite dator- och internetvana behöver inte längre ens anlita någon. De kan bara installera Wordpress, ett fåtal plugins och eventuellt köpa något färdigt tema. En förening jag delat kontorshotell med fixade sin hemsida helt på egen hand med hjälp av WP och det ser ändå bättre ut än det mesta som fanns på nätet för 10-15 år sedan.

entep 2013-02-02 11:43

Jag tycker det låter som att många som kommenterar om wp är bra/dåligt inte har en susning om hur wp fungerar. Har ni ens byggt en sajt från grunden i systemet?

Att säga att det inte går att göra vissa saker i wysiwyg-editorn har inte satt sig in tillräckligt. TinyMCE har hur många funktioner som helst och det går att bygga egna till det. Samma gäller CKeditor som man kan installera istället.

Trädstruktur kodar man på 2 min i admin om man kan PHP.
Egna fält och rättighetssystem finns redan och går att bygga ut precis som man vill ha det.
Ladda ner plugins betyder oftare att man inte kan bygga egna än något annat.

Säger inte att wp är bäst eller bättre än något annat men man kan inte jämföra ett en wp-sajt tillverkad av en ej kunnig person med en kunnig person.

tartareandesire 2013-02-02 12:15

Jo, naturligtvis går det att göra oerhört mycket med WP. Jag kritiserar inte hur det kan användas utan hur det faktiskt används. För de flesta är priset och enkelheten de främsta anledningarna till att använda Wordpress. Wysiwyg går ju lika bra att använda utan WP.

Clarence 2013-02-02 19:35

Det allra värsta med WP är väl att kodkvalitén och kodstrukturen är otroligt dålig. Därför de drabbas av både säkerhetshål och aldrig kan behålla bakåtkompabiliteten i deras API. Annars finns det väl plugins för att göra mycket CMS-aktigt. Men resultatet blir fortfarande ett pusselverk som man antingen får lägga mer tid på eller ha mer tur med än om man använt ett riktigt CMS-system istället.</rant>

Själv gillar jag WP, för bloggar.

gildebrand 2013-02-02 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20461535)
Det allra värsta med WP är väl att kodkvalitén och kodstrukturen är otroligt dålig.

Jo de få gånger jag har varit tvungen att leta sig in i koden så har jag alltid blivit skrämd av vad jag sett. En hejvild blandning av logik och presentation...

pelmered 2013-02-04 07:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20461471)
Vi håller nog med varandra på de flesta punkter ändå :), kanske bara har lite olika syn på "överskattning".

Ja, jag tror också det :)
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20461471)
Det låter på dig som att ni använder WordPress som det bör användas. Det vore ju optimalt om man kunde begränsa antalet plugins på det viset men händer det inte att kunder återkommer till er efter en tid och vill ha ytterligare funktioner till sina WP-installationer?

Det finns en del bra sätt att begränsa användaren så att denne inte kan göra så mycket fel och paja hela sidan.
Det gäller att känna av kunden för att sedan avgöra vilka funktioner i admin som denne behöver och om det är en av de kunder med ganska dålig koll på hur det fungerar kanske man rent av ska plocka bort funktionalitet. Det är ganska enkelt att till exempel dölja vissa menyer i admin om man känner att de gör mer potentiell skada än nytta. Några exempel på menyalternativ som man kan ta bort är kod- och temaredigeraren, plugins, temaväljaren samt en del eller alla inställningar och administrationsverktyg. Vi är dock noga med att dokumentera detta längst upp i functions.php för att en eventuell utomstående utvecklare ska förstå hur man tar bort detta. Vi försöker vara väldigt transparanta och inte låsa in eller knyta fast kunden till oss förutom med vår kompetens och vårt engagemang. Är de missnöjda ska de enkelt kunna byta leverantör utan att vi sätter käppar i hjulet för dem.

tartareandesire 2013-02-04 12:13

Jo, visst kan man alltid begränsa användarens möjligheter på det viset men då tycker jag också att en stor del av poängen med att använda Wordpress som CMS försvinner.

Sen att Wordpress är så dåligt kodat i grunden är ju svårare att göra något åt.

daniellarsson 2014-04-15 14:36

Wordpress för småföretag? Nja det fungerar nog väldigt bra för många större organisationer också med större sidor - kolla listan på http://en.wordpress.com/notable-users/
Däremot beror CMS beroende på vilket syfte du har med sajten och inte minst hur organisationen ser ut.

daniel.s 2014-04-15 15:43

Wordpress är ett bra system, det hade knappast varit i en såpass stark position om det inte var bra helt enkelt. Däremot är det inte längre bäst på någonting i min mening. Det känns som att dom gick från ett bloggsystem till ett förvuxet bloatat CMS som kan lite av allt men samtidigt ingen match för mer passande lösningar.

Dom som förespråkar Wordpress lever nog tyvärr kvar i 2010 och har inte undersökt nya CMS sen dess. Ett CMS som inte nämnts här än är Processwire. Processwire är minimalistiskt men otroligt kraftfullt och skalbart. Allt man kan göra i Wordpress går att göra minst lika bra i Processwire. Det man kan säga emot systemet är just att den totala friheten inte kommer med bekvämligheter som färdiga kategorisystem, taggar och liknande som de flesta CMS bara antar skall finnas med. Det man istället får är ett otroligt lätt och skalbart system, lätt struktur, total frihet, designbar backend och god säkerhet.

Mer djupgående:
http://www.cmscritic.com/processwire-review/

Officiella sidan:
http://www.processwire.com

Captain Thailand 2014-04-15 15:59

Hej,

Sorry ämnesflykten...

Scenario:

En novis på webbutveckling vill bygga en modern och responsiv webbplats utan att för den skull lägga ner veckor på att lära sig kodning/PHP/CSS osv. Han kan naturligtvis gå till en webbyrå men vill bygga webbplatsen helt på egen hand. Den skall representera dennes restaurang och ha en företagspresentation, ett stiligt bildgalleri, ett enkelt bildspel i toppen och kontaktformulär, men ingen shoppingfunktion eller annat mer avancerat.

Vilken SMS/system/plattform skulle ni kunna rekommendera?

Det FÅR absolut kosta pengar, men i så fall som engångsvgift. Inga månadskostnader eller årsavgifter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson