WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Använda "hen" på webbsidor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055640)

tartareandesire 2012-11-09 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20455106)
I just detta fall skulle jag nog föredra att säga:

- Vad heter barnet?
- Vad heter det lilla knytet?
- Har bebisen fått ett namn ännu, vad är det?
- Vad heter bebisen?
- Vad kan den här lilla krabaten heta då?
- Vad kan den här lilla skrynkelpåsen heta?

Där har du 6 minst lika relevanta och bättre bassande (med en stor portion humor inbakat) frågor än:

- Vad heter den?

Du har glömt en viktig sak. Alla dina alternativ är betydligt längre. Internetgenerationen vill att saker ska gå snabbt :) All utveckling av ett språk är positivt i förlängningen, ju fler alternativ desto bättre. Det ger språket variation och nyans och alla behöver ju naturligtvis inte använda speciella ord som hen eller hinsides om man inte vill :)

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20455109)
Använder ni seriöst "hen" i tal utan att känna att det på något sätt är konstigt? Vet inte om det är lokalt för där jag bor, men personligen hade jag nog blivit skrattat i ansiktet av i stort sett varenda människa jag någonsin träffat. Det känns som att man konstruerar ett problem i brist på annat.

De flesta nya ord känns konstiga i början (såvida de inte kommer från ett annat språk som man kan dugligt), det ligger väl i sakens natur. Ju äldre man är desto konstigare låter det antagligen också eftersom man har en längre vana att bryta.

Kan kanske tillägga att jag själv inte använder ordet alls, annat än lite halvt på skämt :) Jag försvarar dock dess användning och existens i det svenska språket.

Ciffan 2012-11-09 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20455109)
Använder ni seriöst "hen" i tal utan att känna att det på något sätt är konstigt? Vet inte om det är lokalt för där jag bor, men personligen hade jag nog blivit skrattat i ansiktet av i stort sett varenda människa jag någonsin träffat. Det känns som att man konstruerar ett problem i brist på annat.

Nej, jag använder det inte i tal men har försökt att använda det i skrift för att slippa använda "hon eller han" varje gång eller göra omskrivningar men det stötte på patrull hos (manliga) kursdeltagare. Däremot ser jag det inte som ett konstruerat problem eftersom jag tror att ord är betydelsefulla och viktiga för hur vi uppfattar världen.

mephisto73 2012-11-10 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20455100)
Ge gärna något eller några exempel på det. Vore intressant att läsa om.

LMGTFY

tartareandesire 2012-11-10 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20455150)

Det verkar ändå vara väldigt få tillfällen i förhållande till antalet signalement som offentliggjorts. "Romskt utseende" är väl oavsett en ganska onödig och väl generell formulering. Det är bättre att ge en mer objektiv beskrivning av utseendet eftersom det annars kan tolkas lite hur som av olika individer. Likadant gällande "pakistanier". Hur många svenskar vet hur en pakistanier ser ut? Det finns många olika folkgrupper i Pakistan så formuleringen är även där heltokig och visar snarare prov på inkompetens hos polisen så det är väl ganska självklart att man tar bort den för sin egen skull. Media vinklar inte sällan saker och ting som de önskar. Om polisen mot förmodan redan visste att det handlade om pakistanier så behövde de antagligen inte alls gå ut med ett signalement.

Jag tycker själv inte att det borde finnas några hinder för att ange en persons nationalitet men det är en helt annan sak. I de här exemplen handlar det snarare om oprofessionellt polisarbete där de berörda poliserna uppenbarligen inte har någon vidare bra koll på hur man bör hantera vittnen och vittnesmål.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson