WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   CityNetwork/CityCloud nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052710)

gregoff 2012-03-26 11:34

Till er som tycker att det är lönlöst, tar för lång tid, onödigt osv att anmäla så tycker jag ni har fel. Jag anser att det är ett ansvar vi alla har i samhället att anmäla brott. Allt i vårt samhälle bygger på statistik av olika slag och många/alla beslut av olika slag (politiska såväl som egna privata) är baserade på dessa.

Jag må vara naiv (och vet egentligen ingenting om att driva eget), men det är min åsikt och ni som inte anmäler brott där ni själva är offret på något vis så säger jag... ANMÄL!!!

Jag anser att man inte har rätt att klaga över rättväsendet om man inte anmäler. Visst, ni har anmält ett par gånger, men ALLT måste med i statistiken. Annars kan ni tjura någon annanstans.

Som sagt... min åsikt bara...

patrikweb 2012-03-26 11:41

Det med statistik är ju skitsnack, ser man på den statistik som faktiskt finns som är en droppa i havet så klarar ju inte ens polisen klara av den.

Så vet inte hur man kan tro att dom skulle lösa mer brott när dom inte ens klarar av dom anmälningar dom faktiskt redan har.

Alla vet ju sanningen ändå.

Skulle alla anmäla alla brott så enda som skulle hända är väl att Sverige skulle få pris i sämsta land i hantera brott inom EU.

Anders Larsson 2012-03-26 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20435971)
Till er som tycker att det är lönlöst, tar för lång tid, onödigt osv att anmäla så tycker jag ni har fel. Jag anser att det är ett ansvar vi alla har i samhället att anmäla brott. Allt i vårt samhälle bygger på statistik av olika slag och många/alla beslut av olika slag (politiska såväl som egna privata) är baserade på dessa.

I grund och botten har du rätt, och de flesta med undantag av Patrik håller nog med på åtminstone något plan. Men, anmäler du folk som går mot rött på stan? Som slänger godispapper på marken? Som kissar i ett gatuhörn?

Det är brott som är så vanliga och därmed blir näst intill meningslösa att anmäla - på samma sätt är Ddos så vanliga för webbhotellen.

gregoff 2012-03-26 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20435976)
I grund och botten har du rätt, och de flesta med undantag av Patrik håller nog med på åtminstone något plan. Men, anmäler du folk som går mot rött på stan? Som slänger godispapper på marken? Som kissar i ett gatuhörn?

Det är brott som är så vanliga och därmed blir näst intill meningslösa att anmäla - på samma sätt är Ddos så vanliga för webbhotellen.

Nej men jag anmäler allt som rör mig på något vis. Att någon går mot rött eller pinkar i ett gatuhörn rör inte mig. Men att någon försöker lura av mig pengar eller göra intrång på något vis gör det...

Anders Larsson 2012-03-26 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20435978)
Nej men jag anmäler allt som rör mig på något vis. Att någon går mot rött eller pinkar i ett gatuhörn rör inte mig. Men att någon försöker lura av mig pengar eller göra intrång på något vis gör det...

Om det är du som tvärbromsar för att inte köra på personen, om det är ditt sovrumsfönster i gathörnet, anmäler du då?

Ddos är inte samma sak som intrång eller försök att lura av dig pengar.

patrikweb 2012-03-26 16:23

Vilket mervärde hade jag fått som företag att göra dryga 3-10 miljoner anmälningar per år? Och ja det skulle blivit i det antalet om jag skulle anmäla ddos och alla intrångsförsök.

Hade jag skatteavdrag för varje anmälning så hade det kanske varit värt men annars skulle det vara en miljon förlust i tid.

tartareandesire 2012-03-26 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20435976)

Att gå mot rött är i typfallet inte straffbart :) Brott som inte gör någon reell skada (såsom ditt kiss-exempel) är väl ganska meningslösa att anmäla. Nedskräpning och olika former av sabotage på nätet är emellertid brott som kostar samhället väldigt stora pengar så där är det ganska viktigt att man försöka göra något åt problemen. Om någon slänger ett godispapper så är det också rätt meningslöst att anmäla om det saknas underlag till utredning eftersom det är ett problem som inte behöver uppmärksammas. De flesta kan se om det är skitigt på gatorna :) Det gäller inte för brott på nätet, de noteras inte av beslutsfattarna på samma sätt.

tartareandesire 2012-03-26 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20435997)
Vilket mervärde hade jag fått som företag att göra dryga 3-10 miljoner anmälningar per år? Och ja det skulle blivit i det antalet om jag skulle anmäla ddos och alla intrångsförsök.

Hade jag skatteavdrag för varje anmälning så hade det kanske varit värt men annars skulle det vara en miljon förlust i tid.

Naturligtvis kan man inte anmäla precis allting om det handlar om stora mängder. Det är däremot betydligt viktigare att varje aktör anmäler något än att en eller två anmäler allt.

Clarence 2012-03-26 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20435745)
Näe inte i dessa fall. De kommer aldrig prioriteras genom anmälningar. Vi kan se glada ut och tro det, men det är slöseri med tid. Det är ingen som leta mörkertal. Folk lyssnar på de som skriker högst, inte de som sitter och mailar polisen.

Tror du datalagringslagen, ipred, fra osv kom till genom att henrik ponten sat och skrev polisanmälningar eller att han åkte runt och lobbade eller skrev debattartiklar, tryckte på genom branschorg och företag?

det är dock bara min åsikt. Jag hoppas jag har fel men jag tänker inte slösa mer tid på att hoppas att någon bryr sig. Har varit i dialog med polisen flera ggr och de har gett upp och säger i princip att jag slösar min tid...

Frågan kommer säkert ha liten chans att prioriteras upp enbart av anmälningar. Men när det väl görs en utredning av en brottsgrupp så är brottsstatistiken alltid väldigt viktig. Finns det i princip inga anmälningar från industrin kommer problemet självklart nonchaleras även om man antar att mörkertalen är stora.

Tror du att tillkomsten av datalagringsdirektivet hade några likheter med krafterna bakom ipred? Datalagringsdirektivets initiativ föddes till följd av 2 ytterst grova brott som redan hade inträffat ...

Lagar är en reaktion på problemen i samhället. Om problemet inte kan styrkas trots att det uppmärksammats är det föga troligt att det åtgärdas.

ztream 2012-03-27 17:43

Okej boys, jag lyssnar på er och tar till mig.

Har nu kodat en automatisk funktion för att polisanmäla alla bedragare i våra butiker.

Alla bedrägerier anmäls nu av mig för att jag åtminstone ska kunna med gott samvete fortsätta säga att polisen bara lägger ner allt och inte bryr sig. Bra va? :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson